Irina Munteanu, Chief Financial Officer al Apa Nova București: „Ne implicăm activ în formarea specialiștilor care ne ajută să furnizam servicii de top pentru România”
La această întrebare, precum și la alte întrebări pe această temă ne-a răspuns Irina Munteanu (foto) – Chief Financial Officer al Apa Nova București, de peste 4 ani. Cu experiență extinsă în consultanța financiar fiscală, inclusiv în companii de specialitate (KPMG, TMF), ea este absolventă a Academiei de Studii Economice Bucuresti, avand, de asemenea, studii post universitare de specialitate in Franța și USA.
***
Prin urmare, vor fi afectați angajații de creșterea salariului minim brut pe economie?
Apa Nova București a decis să ia toate măsurile necesare astfel încât salariile nete ale angajaților companiei să nu fie afectate, ca urmare a noilor modificări aduse Codului Fiscal. Suntem încă în curs de analiză în ceea ce privește metoda concretă de aplicare a acestui angajament față de salariatii nostri, mai ales că analizele noastre trebuie să țină cont de toate modificările legislative care au apărut și, probabil, vor mai apărea până la momentul implementării efective.
Care este strategia în ceea ce privește angajații dumneavoastră în momentul de față? Cum vedeti lucrurile în perspectivă și la modul general?
Strategia noastră poate fi rezumată într-un cuvânt: responsabilitate. Față de modul în care își desfașoară activitatea, dar și față de evoluția lor profesională în cadrul companiei. Prin obligațiile asumate prin contractul de concesiune, avem responsabilitatea de a asigura o continuitate permanentă a serviciului. Din acest motiv, ne dorim ca salariatii noștri să știe că angajatorul lor este o companie solidă, performantă și care depune eforturi pentru evitarea oricăror fluctuații de personal. Bunăstarea echipei noastre este o prioritate pentru noi și impactează direct felul în care compania își atinge obiectivele de performanță.
Cât de tare credeți că vor fi afectati angajații?
Putem spune cu tărie că salariatii noștri nu vor fi afectați de aceste modificări legislative. De altfel, angajamentul de management asumat de catre noua echipă managerială a fost acela de garantare si menținere a tuturor drepturile existente alaturi de efortul continuu pentru aducerea acestor drepturi la nivelul aşteptărilor. Suntem convinși că această decizie va fi percepută ca o măsură benefică.
Cum puteți defini managementul companiei în momentul de față?
Performant. Managementul companiei depune eforturi susținute pentru îmbunătățirea rezultatelor organizației și implicit a echipelor noastre. În ultimii ani s-au făcut investiții solide în dezvoltarea profesională a salariatilor noștri și ne propunem să ne implicăm activ în formarea specialiștilor care ne ajută să furnizam servicii de top pentru România. Mai mult, evaluarea salariaților noștri se face pe criterii de performanță, pe îndeplinirea unor indicatori bine definiti și nu pe criterii subiective sau “favoritisme”.
Ce număr de angajați aveți?
Suntem o echipă de peste 1.850 de salariați care, la rândul nostru, împreună, servim peste două milioane de cetățeni.
Planuri pentru viitor?
Eforturile noastre se concentrează pe îndeplinirea obligațiilor de performanță menționate în contractul de concesiune, pe îmbunătățirea continuă a serviciilor furnizate clienților noștri și pe crearea unor parteneriate de responsabilitate socială. Ca lider mondial în gestionarea optimizată a resurselor, misiunea noastră este de investi în societatea românească prin servicii de management integrat al resurselor. Ne propunem să educăm cu privire la importanța gestionarii sustenabile a resurselor, să fim un partener de încredere pentru comunitate și să crestem gradul de conștientizare asupra acestui subiect.
Așadar, suntem ghidați de responsabilitate și profesionalism în tot ceea ce facem. Ne propunem în fiecare zi să oferim servicii la cele mai înalte standarde, într-o viziune europeană de top.
Ce soluții interne ar putea găsi o companie pentru a menține retenția angajaților? Dumneavoastră ce soluții interne aveți pentru a menține retenția angajaților?
Fiind un lider în managementul sustenabil al resurselor, traducem acest spirit în întregul ecosistem al companiei. Cei 1850 de salariati sunt o verigă cheie în buna funcționare a companiei și de aceea felul în care abordăm menținerea și dezvoltarea lor este o preocupare constantă. Constanța și siguranța lor în cadrul companiei sunt priorități. Supervizăm felul în care dialogăm cu ei și modul în care îi incurajăm să se dezvolte profesional și personal. Pentru susținerea acestor procese, am dezvoltat un model de management al salariaților eficient și foarte ambițios. În primul rând, în ceea ce privește compensația salarială, am decis să o păstrăm la același nivel (salariul net) în noile condiții fiscale anunțate de autorități.
Însă mergem mereu dincolo de beneficiile financiare și adresăm holistic bunăstarea angajaților. Includem aici planurile de carieră personalizate, trainingurile aplicate din fiecare zi sau programele de formare pe termen lung, atenția noastră permanentă pentru respectarea condițiilor de lucru și, cel mai important, programul de sănătate și siguranță la locul de muncă. Adițional, am gândit un program eficient de employee shareholding prin care angajații pot deține acțiuni în companie, inițiativă care ne ajută să păstrăm această relație sănătoasă și durabilă cu salariatii nostri.
Cum sunt afectate compania și departamentul financiar având în vedere condițiile de mai sus primul paragraf?
Ne-am propus să analizăm impactul acestei schimbări prin prisma costului de oportunitate și vrem să ne raportăm la „câștigul” generat de alegerea făcută. Suntem convinși că decizia de a păstra salariul net la același nivel are un impact pozitiv pe termen lung asupra companiei noastre.
Este Veolia o companie deschisă la schimbare?
Grupul Veolia este lider mondial în gestionarea optimizată a resurselor. Acest lucru spune enorm de multe despre cine suntem și, bineînțeles, despre direcția spre care ne îndreptăm. Nu am fi ajuns lideri de piață dacă nu am fi o companie vizionară. Dezvoltarea durabilă a comunităților și a industriilor în care activăm sunt prioritare pentru noi. La nivel internațional, ne-am propus să ajutăm la dezvoltarea durabila a accesului la resurse, la conservarea și la refacerea acestora (acolo unde mai este posibil).
Spre ce fel de piață a muncii credeți că ne îndreptăm?
Ne indreptam spre o piață a muncii dinamică, în continuă evoluție și schimbare, care necesită o adaptare a forței de muncă la cerințele tehnologice și practice din ziua de azi.
Aveți recomadări pentru a avea în România o piață a muncii echilibrată?
Piața muncii din România are nevoie de investiții solide în educație și în formare profesională. Acest lucru trebuie să fie o prioritate națională.
*Apa Nova București este din anul 2000, pentru o durată de 25 de ani, concesionarul serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare din București. Compania are aprooape 2000 de angajați, aproximativ 696 milioane lei cifră de afaceri, 3 uzine de tratare și producție a apei potabile, la Roșu, Arcuda și Crivina, o stație de epurare ape uzate, de mare capacitate, o rețea de distribuție apă potabilă de circa 2.510 km, o rețea de canalizare de circa 2.350 km și produce anual 171 milioane m³ de apă potabilă.