Joburi extreme – Eşti pregătit să le faci faţă?
Cum ar fi ca biroul tău să se deplaseze cu 850 km/h şi să te poarte de fiecare dată către o altă destinaţie? Ai vrea să lucrezi la 12.000 de metri şi să fii tot timpul înconjurat de peisaje deosebite? Dacă răspunsul tău la cele două întrebări este unul pozitiv, atunci tot ce trebuie să faci este să urmezi o carieră de pilot pe o aeronavă comercială. „A fi pilot reprezintă un stil de viaţă complex, lucru pentru care suntem pregătiţi încă de când intrăm pentru prima dată într-o aeronavă. Să fii pregătit pentru orice situaţie, fie că ţine de operaţiuni, comercial sau de perfomanţele şi manevrarea aeronavei, face parte din jobul nostru zilnic”, afirmă Andreea Liţescu, singura femeie pilot Wizz Air din România.
Andreea a decis că vrea să devină pilot la vârsta de 17 ani şi de atunci a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a-şi atinge visul. „Am urmat Facultatea de Inginerie Aerospaţială din Bucureşti, apoi Academia de Aviaţie Civilă, pentru a deveni pilot de elicopter. Am zburat pe Eurocopter 120 şi Dauphin 155 timp de 3 ani. Prima licenţă de pilot am obţinut-o pe Boeing 737, iar acum, în cadrul Wizz Air, am licenţa de pilot pe Airbus A320.”
Care sunt principalele provocări pe care le ai de depăşit ca pilot?
„Pentru a deveni pilot de companie, a trebuit să înţeleg complexitatea unei companii aeriene cu toţi cei implicaţi în acest mecanism, agenţi de handling, tehnicieni, piloţi, echipaj de bord şi, cel mai important, pasagerii. Fiecare zbor este diferit din foarte multe puncte de vedere, cum ar fi vremea, destinaţia, tipul de operaţiune… şi trebuie să ne adaptăm pentru a oferi pasagerilor noştri cea mai bună şi cea mai sigură experienţă de călătorie”, afirmă Andreea Liţescu.
Ca să obţii licenţa de pilot pentru o linie aeriană comercială, cea mai bună metodă este să alegi una dintre şcolile de aviaţie ce oferă un program de şcolarizare complet pentru a obţine toate certificările. Sunt foarte multe opţiuni în lume, având aceste programe atât pentru licenţa de pilot pentru aeronave private sau comerciale, cât şi licenţa Frozen ATPL, aşa că nu trebuie decât să găseseşti ceea ce ţi se potriveşte. „Cel mai important lucru este să-ţi doreşti cu adevărat să devii pilot şi să nu renunţi niciodată. În cazul meu, am obţinut licenţa de pilot pentru elicoptere făcând apoi conversia către licenţa de pilot pentru o linie comercială. Aşadar, există o multitudine de căi pentru a-ţi atinge scopul, cel mai important este să fii răbdător şi să nu încetezi să visezi…”, ne sfătuieşte Andreea.
Fiind un job solicitant, şi remuneraţia este pe măsură. „Wizz Air este o companie cu o creştere rapidă şi oferă o mulţime de oportunităţi pentru piloţi, pentru a-şi dezvolta cariera spre o poziţie de comandant. În plus, ca de obicei în aviaţie, beneficiile de călătorie pentru piloţi şi familiile acestora sunt foarte bune. Să fii pilot îţi oferă oportunitatea de a vedea lumea într-o nouă perspectivă şi a te bucura de cele mai frumoase locuri şi peisaje. Cu siguranţă cabina de pilotaj este cel mai bun birou din lume”, conchide Andreea Liţescu.
Apusuri de soare la înălţime, direct la locul de muncă
A lucra în natură, la înălţime, indiferent de condiţiile meteorologice nu este un job pentru oricine, dar pentru Marius Oiţă, Field Support Engineer, COSMOTE România, este locul de muncă în care „pot fructifica toate cunoştinţele dobândite în procesul de educaţie şi pot îmbina elegant aptitudinile tehnice cu disciplina şi atitudinea potrivită, toate fiind necesare în îndeplinirea sarcinilor zilnice.”
Aceia dintre voi care sunt interesaţi să obţină un astfel de job trebuie să ştie că pentru a profesa într-un astfel de domeniu sunt necesare, pe de o parte, cel puţin studii tehnice de nivel mediu, dar şi certificări şi atestări, pe de altă parte, pentru a putea desfăşura munca la înălţime şi în situaţii deosebite, astfel încât să fie respectate toate normele de siguranţă şi de protecţie a muncii.
Totodată, o asemenea poziţie necesită „o condiţie fizică bună, robusteţe şi rezistenţă la sarcini dificile şi care trebuie rezolvate foarte rapid, dar, mai ales, acceptarea neprevăzutului ca element inerent în peisajul cotidian al inginerului de suport în domeniul telecomunicaţiilor”, afirmă specialistul.
Ca orice alt job, şi cel de Field Support Engineer vine după sine cu o serie de provocări… extreme. „Deşi majoritatea problemelor ivite sunt de natură tehnică, multe dintre provocări ţin mai degrabă de situaţiile speciale în care ne desfăşurăm activitatea. Astfel, factorii externi ce ţin de condiţiile meteorologice, amplasamentul echipamentului unde urmează să se facă intervenţia sau chiar interacţiunea cu oamenii, în calitate de proprietari, locatari sau terţi, pot constitui vectori ai unor provocări profesionale”, povesteşte Marius Oiţă.
Care este principala satisfacţie la finalul unei zile de lucru? „O satisfacţie deosebită o reprezintă mulţumirea de sine faţă de lucrul făcut bine şi la timp; în definitiv, îi ajutăm pe oameni să comunice şi să fie informaţi. Nu de puţine ori s-a întâmplat să vad cele mai frumoase apusuri de soare de la înălţime, direct de la locul de muncă.”
Reguli stricte pentru siguranţă
Cum ar fi să lucrezi într-o companie care produce cazane sub presiune pentru fabrici petrochimice sau rafinării, iar de calitatea lucrării tale poate depinde siguranţa locuitorilor unui întreg oraş. Ai face faţă presiunii?
În cazul unui inginer specializat în producerea vaselor sub presiune, imaginea descrisă mai sus reprezintă doar o zi obişnuită la locul de muncă. „Pentru a ocupa o astfel de funcţie este nevoie să fii inginer-mecanic sau inginer-sudor. Pentru performanţă este nevoie de dedicare. Există mai multe opţiuni de certificări, şi acestea se pot dobândi mai târziu în carieră”, afirmă Eugen Atanasiu, inginer specializat în producerea vaselor sub presiune şi vicepreşedinte Walter Tosto, companie italiană ce deţine Fabrica de Echipamente şi Componente Nuclearo-Energetice (FECNE) din Bucureşti.
„Principala provocare a unui astfel de job este lucrul cu oamenii. Un business cu containere sub presiune are nevoie de reguli foarte stricte, ce trebuie implementate şi urmărite cu oamenii din echipă“, mai precizează Eugen Atanasiu. La noi în companie, 60% din forţa de muncă o reprezintă sudorii. Pe piaţa muncii din România găsim greu sudori, iar noi avem nevoie de aceia care pot suda structuri de oţel. Astfel că suntem nevoiţi să îi specializăm să lucreze conform standardelor pe care le folosim.”
Dacă sunteţi certificat ca sudor, puteţi să vă găsiţi un job în cadrul FECNE, în condiţiile în care fabrica îşi va majora numărul salariaţilor cu circa 50 de persoane în acest an. Remuneraţia este şi ea una atractivă. „La începutul carierei, un inginer poate câştiga între 800 şi 1.000 de euro pe lună (chiar mai mult pentru cei implicaţi direct în producţie). Dezvoltarea în carieră depinde foarte mult de planul de carieră din interiorul companiei pentru care lucrează şi de abilităţile şi cunoştinţele fiecăruia. Astfel, în timp, se poate ajunge la câştiguri între 2.000 şi 3.000 euro pe lună. Important este ca tânărul să aibă rabdare să crească în companie”, afirmă Eugen Atanasiu.
Dacă salariile sunt atractive, trebuie să ştiţi că şi responsabilitatea este pe măsură. „Responsabilitatea producerii containerelor sub presiune pentru rafinării şi industria petrochimică este foarte mare. Spre exemplu, în cazul unui accident de avion, pot muri în jur de 200 de oameni, însă în cazul unei explozii la o fabrică petrochimică sau la o rafinărie, poate dispărea un oraş întreg de pe faţa pământului. Aşadar, răspunderea fabricării componentelor pentru aceste industrii este foarte mare”, atrage atenţia vicepreşedinte Walter Tosto.
Dacă sunteţi pasionaţi de lucruri extreme, de ce nu aţi transforma pasiunea în job?
Articol preluat din Revista Cariere de iulie. Pentru detalii legate de abonare, click aici