Trei idei practice şi o teorie actuală pentru a obţine mai repede succesul în carieră
În sprijinul acestor idei vine teoria socioanalitică, „o teorie ce porneşte de la ideile lui Charles Darwin, Sigmung Freud şi George Herbert Mead pentru a explica modalitatea în care o persoană reacţionează”, ne spune Robert Hogan. „Toţi aceşti trei autori notau că oamenii au evoluat trăind în grupuri, tocmai de aceea elemente precum înţelegerea cu ceilalţi, câştigarea statutului şi a puterii şi înţelegerea locului fiecăruia devin elemente prioritare. În viaţa modernă, diferenţele individuale în abilitatea de a rezolva aceste trei probleme se traduc prin diferenţe în succesul în carieră. Astfel, în concluzie, în teoria socioanalitică este vorba despre succes.”
Abilităţile noastre sociale sunt acelea pe care le deţinem pentru a ne înţelege cu ceilalţi. Să lăsăm puţin deoparte abilităţile simple – a saluta pe cineva, a-ţi lua la revedere, a zâmbi sau a interacţiona vizual când observi o persoană cunoscută. Abilităţile sociale complexe sunt cele care intervin când dorim să convingem publicul sau când negociem într-o situaţie conflictuală. Unele persoane învaţă abilităţile sociale cu uşurinţă şi repede, în timp ce altele au nevoie să lucreze pe dezvoltarea abilităţilor lor sociale în mod conştient, în funcţie de personalitatea lor.
Iar „teoria socioanalitică defineşte personalitatea din două perspective: identitatea şi reputaţia. Identitatea se referă la ceea ce crezi tu despre tine, reputaţia – la ceea ce cred ceilalţi despre tine”, dezvoltă Hogan.
Ce putem face de fapt pentru ca această teorie să să-şi dovedească utilitatea în viaţa de zi cu zi?
„Performanţa ocupaţională, eficienţa ca lider şi eşecul managerial pot fi prezise cu instrumente valide de personalitate.” Să le folosim, deci! Mai ales când ne dorim creşterea profesională personală pe baza acelor abilităţi sociale deja îmbunătăţite…
„Iată cum teoria socioanalitică argumentează că abilităţile sociale sunt cheia către succesul în carieră, întrucât acestea translatează identitatea în reputaţie”, concluzionează pentru noi Robert Hogan.
Articol realizat în colaborare cu HART Consulting, partener autorizat al Hogan Assessment Systems în România şi Republica Moldova.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.