WOMANITY: Femeia-antreprenor arată fundamental diferit față de cea din generațiile anterioare
Statisticile din România arată un mediu antreprenorial dominat încă de bărbați. Însă interesul femeilor de a începe o afacere este în creștere. În plus, când vine vorba despre învățare și despre crearea unei rețele de femei de afaceri de succes, ce pot colabora împreună, există întotdeauna loc.
FEMEILE DORESC SĂ FACĂ PARTE DINTR-O COMUNITATE
Principalul motiv pentru care antreprenoarele aderă la asociații de profil e „dorința de dezvoltare personală și profesională”, spune Osnat Peled (foto). „Femeile doresc să facă parte dintr-o comunitate, să simtă și să observe că nu sunt singure, să găsească inspirație din partea altor manageri, să facă networking și să obțină acces la lead-uri și la colaborări de afaceri”, susține fondatoarea BWFR.
Virginia Oțel (foto), președinta PWNR, consideră că motivul e nevoia de informare, educare şi sprijin, atât la nivel local, în comunitățile în care cresc profesional sau fac afaceri, cât și la nivel macro, prin accesul la organizații care le pot oferi know how și thought leadership, precum și oportunităţi de business pe plan naţional şi dincolo de graniţe. „E, cum spuneam, o chestiune de calitate, nu de cantitate. Am încredere că, în timp, femeile însele vor ști să aleagă între acele asociaţii care răspund nevoilor lor şi care le confirmă aşteptările”, atrage atenția Virginia Oțel. Președinta PWNR evidențiază unul dintre criteriile de aderare esențial, care ține de senioritate – fiecare candidată trebuie să aibă cel puţin cinci ani de experienţă de management sau în antreprenoriat. La fel de importantă este recomandarea din partea unei membre existente. „Prin aceste condiţii, validăm şi menţinem calitatea comunităţii, ceea ce reprezintă – cred eu – principala valoare pe care o oferim membrelor și potențialelor membre. Dincolo de soliditatea relaţiilor de prietenie şi de business care se construiesc aici, doamnele care ni se alătură au ajuns în acel punct de maturitate în care simt că pot da ceva înapoi comunității. De aceea, le încurajăm încă de la început să se implice activ în activitatea asociaţiei, prin cei trei piloni Mentorat, Femei în Consilii de Administrație (Women on Boards) și Antreprenoriat. Astfel, o parte importantă din comunitate se implică în programele pe care le desfășurăm sub aceste trei direcții – fie împărtășind din propria lor experiență prin organizarea de seminarii și workshopuri pe teme practice, fie la nivel organizațional”, explică Virginia Oțel.
Bianca Tudor (foto) invocă o altă explicație: „Femeia-antreprenor arată fundamental diferit față de cea din generațiile anterioare. Am observat cu încântare că femeile din comunitatea ELITE sunt revoluționare! Pentru că nu construim doar pentru noi, ci și pentru comunitate”, demonstrează inițiatoarea comunității EBW. La nivel mondial, există 163 de milioane de afaceri înființate de femei în peste 74 de economii ale lumii, deci este evident că trendul e pozitiv.”
Mihaela Rus (foto) crede că încrederea e principalul motiv pentru care antreprenoarele vin către o asociație. „La A.F.A., au văzut rezultatele campaniilor noastre, fiindcă ne promovăm prin fapte, nu vorbe. Am reușit să le inspirăm, ne-am ținut promisiunile. Asta mă caracterizează ca om și ca antreprenor și am respectat aceleași principii și în asociație”.
FEMEILE NU PROMOVEAZĂ FEMEI ȘI NU CRED ÎN FEMEI – MIT SAU ADEVĂR?
Solidaritatea feminină în România nu e la cele mai înalte cote, iar antreprenoriatul feminin are o mare responsabilitate în această direcție, a schimbării de mentalitate. Osnat Peled crede că această realitate e valabilă nu doar în rândul femeilor. „Oamenii nu sunt chiar atât de solidari. Mulți se luptă să-și gestioneze propriile probleme. Cred că toate aceste asociații contribuie la sentimentul că nu sunteți singure”. Virginia Oțel consideră că discuția ar trebui să fie mai degrabă despre leadership autentic, indiferent de gen. „Un lider adevărat înțelege să încurajeze și să dezvolte talente, fără teamă și cu generozitate. Programele noastre reflectă acest lucru, fiind susținute voluntar atât de membrele noastre, cât și de parteneri externi cu reputație profesională foarte bună (femei și bărbați deopotrivă)”, conchide președinta PWNR.
Cristina Chiriac (foto) pune această mentalitate pe seama faptului că femeia româncă este mândră și orgolioasă și că valorile pot fi diferite. „În privința schimbării acestei mentalități, nu e posibilă peste noapte.
Studiile au demonstrat că se schimbă timp de o generație, așa că mai avem.”În Transilvania, solidaritatea feminină e la cote mult mai înalte. Mihaela Rus confirmă: „E rolul nostru să fim un factor catalizator şi de coeziune al comunităţii locale și facem asta prin fiecare proiect al nostru”, completează inițiatoarea AFA. (Va urma)
Articol preluat din numărul 245/martie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.