Cum să creezi un climat de încredere în companie
Unele companii încurajează angajaţii să vorbească despre problemele lor. Compania americană Barry-Wehmiller, de exemplu, şi-a construit o cultură bazată pe încredere, în care angajatorii chiar sunt ascultaţi şi există o transparenţă în comunicare şi în acţiuni.
Cum poţi să faci asta?
O metodă este să creezi o atmosferă lipsită de conflicte. Amy Edmondson, profesoară la Harvard Business School, a studiat siguranţa psihologică şi subliniază importanţa “îmbrăţişării mesagerului”. Mai exact, angajatorul trebuie să-l răsplătească pe cel care aduce veşti proaste, care vine cu întrebări, sugestii sau greşeli.
“Într-un cadru psihologic securizant, membrii echipei sunt încurajaţi să adreseze întrebări, să ceară clarificări, să arate greşelile acolo unde există şi chiar să împărtăşească idei noi”, arată profesorii Adam Galinsky şi Maurice Schweitzer în cartea lor Friend & Foe: When to Cooperate, When to Compete, and How to Succeed at Both.
Astfel, liderii pot construi o atmosferă de încredere în companie, fără a-şi pierde neapărat statutul ierarhic pentru că numele şi titlurile influenţează raporturile între angajaţi şi angajator. Iar de multe ori tindem să ne adaptăm comportamentul în funcţie de statutul persoanei din faţa noastră.
Galinsky şi Schweitzer spun că liderii care îşi arată vulnerabilităţile au şanse mai mari să creeze un climat de încredere şi o atmosferă de siguranţă psihologică în companie. Ei mai încurajează liderii să ceară sfatul angajaţilor pentru ca aceştia din urmă să aibă sentimentul că sunt valoroşi şi apreciaţi în companie.