Beneficiile acordate de angajatori salariaților în pandemie și nu numai
Piața muncii este una tensionată și angajatorii încearcă pe cât posibil să își păstreze angajații și să îi ajute cu tot ce pot ei mai mult astfel încât să își poată desfășura munca în continuare. Care sunt principalele beneficii, atât cele legale, cât și cele acordate de angajatori salariaților, în pandemie și nu numai, am aflat de la Av. Iuliana Dinu – Partener în cadrul bnt Gilescu Văleanu & Partenerii, coordonator al departamentului de dreptul muncii și Av. Petunia Enciu – Avocat, parte a departamentului de dreptul muncii din cadrul bnt Gilescu Văleanu & Partenerii.
Iată așadar care sunt principalele beneficii legale, dar și cele acordate de angajatori salariaților:
Zilele de concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav
Conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, asiguraţii au dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru îngrijirea copilului bolnav, după cum urmează:
- Până la împlinirea vârstei de 7 ani a copilului;
- Până la împlinirea vârstei de 18 ani a copilului, în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente;
- Până la împlinirea vârstei de 18 ani a copilului, în cazul copilului cu afecţiuni grave.
De concediul medical pentru îngrijirea copilului bolnav și de indemnizația aferentă beneficiază optional, unul dintre părinții asigurați, asiguratul care în condiţiile legii, a adoptat, a fost numit tutore, căruia i s-au încredinţat copii în vederea adopţiei sau i-au fost daţi în plasament.
Ca regulă, durata de acordare a indemnizaţiei este de maximum 45 de zile calendaristice pe an pentru un copil.
Cu toate acestea, durata de acordare a indemnizației poate excede celor 45 de zile anterior menționate, în acele cazuri în care copilul este diagnosticat cu boli infectocontagioase, este imobilizat în sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor sau este supus unor intervenţii chirurgicale. În aceste cazuri, durata concediului medical va fi stabilită de către medicul specialist în funcţie de evoluţia bolii.
Indemnizaţia de care beneficiază asigurații pentru concediul medical pentru îngrijirea copilului bolnav este în cuantum brut de 85% din baza de calcul (baza de calcul reprezentând media veniturilor brute lunare ale asiguratului din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, până la limita a 12 salarii minime brute pe ţară lunar, pe baza cărora se calculează contribuţia asiguratorie pentru muncă).
Este relevant a fi precizat că indemnizația mai sus menționată este suportată integral din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
Calculul şi plata indemnizației se realizează în cazul salariaților de către angajatori pe baza certificatului de concediu medical eliberat în condiţiile legii.
În acest sens, salariații au obligația de a prezenta angajatorului certificatul de concediu medical, până cel mai târziu la data de 5 a lunii următoare celei pentru care a fost acordat concediul, iar angajatorii au obligația de a plăti salariaților indemnizația lunar, cel mai târziu odată cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivă.
Zile libere plătite pentru supravegherea copiilor
Urmare a adoptării ordonanței de urgență 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinţilor şi altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 (“OUG 110/2021”), unul dintre părinți poate beneficia, la cerere, de zile libere pentru supravegherea și îngrijirea copilului în cazul limitării/ suspendării activităților didactice care presupun prezența fizică a copiilor în unitățile de învățământ și efectuării cursurilor în sistem online sau în altă modalitate alternativă, pentru toată perioada în care se decide limitarea/ suspendarea activității și până la finalizarea anului școlar 2021-2022, fără a se include vacanțele.
Indemnizația de care beneficiază angajatul pentru zilele libere este de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este în sumă brută și este supusă impozitării și contribuțiilor aferente.
Părinții eligibili de a beneficia de zile libere plătite sunt:
- părinții copiilor cu vârsta de până la 12 ani;
- părinții care au în întreținere copii sau adulți cu handicap cuprinși într-o forma de învățământ;
- părintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav neșcolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizației prevăzute de Legea nr. 448/2006, doar în situația în care activitatea serviciului de zi este limitată sau suspendată prin decizia autorităților;
- părinții copiilor cu vârsta de până la 18 ani înscriși în cadrul unor unități de învățământ, când aceștia se află într-o grupă de risc ori locuiesc împreună cu o persoană care se află într-o grupă de risc;
- părinții care au în întreținere o persoană adultă încadrată în grad de handicap grav, în anumite condiții.
Nu vor beneficia de zile libere plătite părinții care:
- se află în concediu de creștere a copilului;
- sunt asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere;
- se află în concediu de odihnă/concediu fără plată;
- au raportul de muncă suspendat, fiind în șomaj tehnic;
- nu realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor;
- își desfășoară activitatea în cadrul unui loc de muncă ce permite desfășurarea activității în regim de muncă la domiciliu sau telemuncă.
De asemenea, pentru ca părintele să beneficieze de zile libere plătite, este necesar ca celălalt părinte să nu beneficieze, la rândul său, de zile libere.
Zilele libere se acordă de către angajator exclusiv la solicitarea scrisă a angajatului, însoțită de documentele justificative specifice, respectiv de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului/certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor sau a documentului care atestă calitatea de părinte, precum şi, după caz, alte documente justificative (cu titlu de exemplu, copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani).
Ca regulă, angajatorul este obligat să acorde angajatului zilele libere solicitate. Prin excepție, zilele libere vor fi acordate numai cu acordul angajatorului, atunci când unitatea în care își desfășoară activitatea se află într-una dintre categoriile enumerate în OUG 110/2021, printre care, telecomunicații, asistență socială, transport feroviar.
Totodată, acordul angajatorului este necesar și în vederea acordării de zile libere în cazul angajaților sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și personalului din unitățile sanitare publice, cu excepția familiilor monoparentale, în cazul cărora angajatorul va fi obligat să ofere zilele libere amintite.
În aceste din urmă cazuri, dacă angajatorul nu aprobă cererea de acordare a zilelor libere, părintele are dreptul la o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite, în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzătoare unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Pentru decontarea indemnizațiilor acordate salariaților, este necesar ca angajatorul să depună o cerere la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, însoțită de documentele justificative specifice, în cel mult 30 de zile de la data efectuării plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente indemnizaţiei. Decontarea sumelor se face în termen de cel mult 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării documentelor.
Conform procedurii din 2021 de decontare a sumelor pentru plata indemnizaţiei pentru fiecare zi
liberă acordată în condiţiile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2021 privind acordarea unor zile libere plătite părinţilor şi altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, documentele justificative, precum şi modelul acestora, documentele justificative sunt reprezentate de:
- lista angajaţilor care au beneficiat de zilele libere, precum şi indemnizaţia acordată pe această perioadă.
- copii de pe statele de plată şi pontajele din care să reiasă acordarea indemnizaţiei pentru fiecare zi liberă;
- declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al angajatorului prin care se atestă că lista angajaților include persoanele care îndeplinesc condiţiile reglementate de OUG 110/2021;
- dovada plăţii impozitului şi contribuţiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum şi a contribuţiei asiguratorii pentru muncă aferente indemnizaţiei pentru fiecare zi liberă.
Menționăm că neacordarea zilelor libere de către angajator reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care angajatorul refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 lei.
Cadourile acordate de către agajator
Din perspectiva cadourilor care pot fi oferite de către angajator salariaților, se impune a fi precizat că, urmare a adoptării Ordonanței de Urgență 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, Codul Fiscal a fost modificat în sensul majorării de la 150 de lei la 300 de lei a plafonului neimpozabil pentru cadourile în bani sau în natură oferite salariaților de către angajatori.
Așadar, angajatorii pot oferi salariaților următoarele cadouri în bani și/sau în natură, inclusiv tichete cadou, aceste venituri fiind neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depăşeşte 300 lei:
(i) cadouri oferite salariaților, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
(ii) cadouri oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
(iii) cadouri oferite salariaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.
Este relevant a fi menționat că sumele anterior menționate nu sunt incluse în baza lunară de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate, a contribuției de asigurări sociale și nici în baza de calcul a contribuției asiguratorii pentru muncă.
Zi liberă acordată salariaților pentru vizita medicală anuală a copilului
În temeiul Legii 91/2014 privind acordarea unei zile lucrătoare libere pe an pentru îngrijirea sănătății copilului, în scopul asigurării posibilității părinţilor sau reprezentanţilor legali ai copilului cu vârstă de până la 18 ani de a verifica anual starea de sănătate a copilului, aceștia beneficiază, la cerere, de o zi lucrătoare liberă pe an.
În cazul familiilor sau persoanele având 2 copii se acordă de asemenea o zi lucrătoare liberă pe an, în timp ce în cazul familiilor sau persoanelor cu 3 sau mai mulţi copii se acordă două zile lucrătoare libere pe an, consecutive sau separate, în funcție de decizia angajatorului.
Pentru a beneficia de ziua liberă anterior menționată, este necesar ca salariatul să adreseze o cerere angajatorului cu cel puţin 15 zile lucrătoare anterioare vizitei medicale, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că în anul respectiv celălalt părinte sau reprezentant legal nu a solicitat ziua lucrătoare liberă şi nici nu o va solicita.
Ulterior vizitei medicale, salariații au obligația de a înainta angajatorului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data eliberării, o adeverință din partea medicului de familie al copilului, care să ateste controlul medical efectuat.
Este important a fi precizat că, neacordarea zilei libere de către angajator reprezintă contravenție și este sancționată cu amendă între 500 şi 1.500 lei.
Totodată, menționăm că, deși angajatorii nu au obligația de a plăti drepturile salariale aferente zilei libere acordate, pot decide acordarea către salariați a unui astfel de beneficiu.
Concediu paternal suplimentar acordat de către angajator
Conform Legii 210/1999 a concediului paternal, tatăl copilului nou-născut are dreptul la un concediu paternal de 5 zile lucrătoare sau în cazul tatălui care a absolvit un curs de puericultură, de 15 zile lucrătoare.
Concediul paternal se acordă la cerere, în primele 8 săptămâni de la naşterea copilului, cererea fiind însoțită de certificatul de naştere al acestuia, din cuprinsul căruia este necesar să rezulte calitatea de tată a petiţionarului.
Beneficiarii concediului paternal beneficiază de indemnizație plătită din fondul de salarii al angajatorului, egală cu salariul corespunzător perioadei respective. Menționăm că indemnizația se calculează pe baza salariului brut realizat, incluzând sporurile si adaosurile la salariul de baza.
Cu toate că normele legale anterior precizate nu menționează expres acest aspect, angajatorii pot acorda salariaților lor ca un beneficiu extrasalarial, zile de concediu paternal suplimentare celor 5 zile sau după caz 15 zile prevăzute de lege.
Având în vedere caracterul de beneficiu extrasalarial, angajatorii, cu respectarea anumitor limite, pot stabili condiții specifice de acordare a zilelor suplimentare de concediu paternal, în acest sens fiind recomandat ca modalitatea concretă de acordare a acestora să fie reglementată în concret prin proceduri interne la nivelul angajatorului sau după caz în cuprinsul regulamentului intern.
Zile suplimentare de concediu de odihnă
Ca regulă, conform Legii 53/2003 cu modificările și completările ulterioare, varianta republicată – Codul Muncii, salariații au dreptul la un concediu de odihnă anual cu o durată minima de 20 de zile lucrătoare.
Astfel, în lipsa reglementării unei durate maxime a concediului de odihnă, angajatorii pot acorda cu titlu de beneficiu, zile suplimentare de concediu de odihnă salariaților.
Zilele suplimentare de concediu de odihnă pot fi acordate de către angajator fie prin includerea acestora în cuprinsul contractului individual de muncă, fie prin includerea acestora în cuprinsul regulamentului intern și/sau după caz în cuprinsul unor politici interne ale angajatorului.
Având în vedere caracterul de beneficiu extrasalarial al zilelor de concediu de odihnă suplimentare, angajatorii pot stabili anumite criterii pentru acordarea acestora, cum ar fi spre exemplu acordarea zilelor de concediu de odihnă suplimentare în funcție de vechimea salariaților în cadrul companiei.
În orice caz, este recomandat ca modalitatea și eventualele criterii de acordare a zilelor de concediu de odină suplimentare celor prevăzute de Codul Muncii să fie reglementate în concret fie în cuprinsul regulamentului intern fie prin intermediul unor politici interne specifice.
Dovada acordării de către angajator a beneficiilor extrasalariale
În măsura în care angajatorul și-a asumat obligația de a acorda salariaților anumite beneficii extrasalariale, este necesar ca acesta să poată dovedi, documentat, că și-a îndeplinit obligația acordării acestora.
De exemplu, în ipoteza acordării de către angajator a tichetelor de masă, este recomandat ca, odată cu primirea acestora de către salariat, să fie obținută de către angajator o confirmare a salariatului în acest sens, în special în situația în care tichetele de masa sunt oferite în format tipărit.
În acest sens, pentru a demonstra că angajatorul și-a îndeplinit obligația asumată, este recomandat să îi fie solicitată salariatului semnarea unui proces verbal de predare primire a tichetelor de masa și/sau după caz confirmarea primirii acestora prin mijloace alternative (cum ar fi transmiterea unui e-mail de confirmare către angajator).
Indiferent de modalitatea aleasă conform celor de mai sus, este recomandată arhivarea unor astfel de documente confirmative de către angajator, pentru a putea dovedi, dacă este cazul, îndeplinirea obligațiilor asumate față de salariați.
Posibilitatea angajatorilor de a suporta cheltuielile efectuate de angajați cu educația timpurie a copiilor acestora, în limita unui plafon maxim lunar de 1.500 de lei pentru fiecare copil
Prin Legea 239/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Codul Fiscal a fost modificat, în sensul introducerii posibilității angajatorilor de a suporta cheltuielile efectuate de angajați cu educația timpurie a copiilor acestora, în limita unui plafon maxim lunar de 1.500 de lei pentru fiecare copil.
Sumele astfel acordate urmau a fi deduse de către angajatori din impozitul pe profit datorat sau după caz, în măsura în care sumele acordate ar fi depășit impozitul pe profit datorat, diferenţa urmând fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reţinut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate.
Cu toate acestea, aplicarea facilității mai sus precizate a fost suspendată prin OUG nr. 19/2021 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal până la data de 31.12.2021, având în vedere că, așa cum se precizează în cuprinsul notei de fundamentare a OUG 19/2021 noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit a fi insuficiente pentru a permite aplicarea lor unitară, necesitând clarificarea anumitor elemente tehnice esențiale aplicării, ce nu se regăsesc în prevederile Legii 239/2020.
Totodată, suspendarea aplicării facilității a survenit pe fondul semanlării aspectelor ce țin de caracterul său discriminatoriu, prin raportare la diferite categorii de angajați care au alți angajatori decât persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit, cum ar fi plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, plătitorii de impozit specific unor activități sau instituțiile publice ce nu desfășoară activități economice.
Având în vedere că situația ce a generat suspendarea aplicării acestei facilități s-a menținut și la finele anului 2021, inadverdențele și lacunele ce nu permit aplicarea facilității nefiind soluționate, suspendarea aplicării sale a fost prelungită prin Ordonanța de Urgență nr. 130 din 17 decembrie 2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Astfel, aplicarea facilității este în continuare supendată, începând cu 1 ianuarie 2022 până la 31 decembrie 2022 inclusiv.
Pe lângă beneficiile enumerate mai sus, unii angajatori le oferă angajaților posibilitatea de a își muta activitatea de la birou la domiciliu – acolo unde se poate. Pentru salariații care au copii, unele companii oferă o petrecere cu surprize și cadouri de Crăciun sau Paște.
Photo by Amy Hirschi on Unsplash