Romanii, cei mai pesimisti din lume in privinta lansarii unei afaceri
" In 2010 rata activitatii antreprenoriale in stadiu incipient in Romania era de 4,29%, ceea ce inseamna ca 4,29% dintre romanii intre 18 – 64 ani erau implicati in demararea unei afaceri sau conduceau si detineau o afacere de mai putin de 3,5 ani. Acest rezultat la prima vedere ne-ar parea ca este unul destul de acceptabil, intrucat rata este chiar mai ridicata decat pentru unele tari precum Germania si Danemarca, dar mai redusa decat pentru state precum Spania sau Portugalia. Daca ne uitam la tarile cu nivel de dezvoltare ca al Romaniei, in aceasta grupa de tari am depasit doar Rusia in 2010", a declarat Lehel-Zoltan Gyorfy, lector universitar la Facultatea de stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor din cadrul Universitatii Babes – Bolyai.
El a precizat ca rata activitatii antreprenoriale in stadiu incipient in Romania a scazut de la 4,02% in 2007 la 3,98% in 2008, pentru ca in 2009 sa avanseze la 5,02%.
Potrivit Mediafax, Gyorfy a aratat ca pesimismul intreprinzatorilor din Romania este cel mai ridicat din tarile participante la studiu, iar 85% dintre intreprinzatorii in stadiul incipient spun ca este mai greu sa pornesti o afacere pe plan local decat anul trecut.
"Si in 2010 si 2009 am fost lideri mondiali la acest capitol (pesimismul intreprinzatorilor – n.r.). Trebuie adaugat ca pe de o parte aceste date trebuie analizate si de sfera guvernamentala si, pe de alta parte, trebuie vazut ca este nevoie si de o schimbare de mentalitate la nivel individual, in sensul ca nu trebuie asteptate conditiile si sprijinul care niciodata nu vor fi perfecte. si in alte tari a fost criza si in alte tari s-au facut greseli si tind sa cred ca nu la noi situatia este cea mai imposibila", a continuat lectorul universitar.
Gabriel Cretu, director Canale de Distributie si Managementul Sucursalelor la OTP Bank, a mentionat ca in Romania nu exista foarte multe modele de afaceri de succes, care au plecat de la stadiul de IMM si s-au dezvoltat intr-o companie.
El crede ca multi antreprenori au plecat de o idee, dar s-au dezechilibrat financiar din cauza unor pasi – precum achizitia unor masini scumpe – pe care i-ar fi putut evita cu cunostinte financiare de baza.