Sfaturi de la cei mai de succes CEO: Când știi că ești pregătit să devii manager?
Ca să aflăm răspunsul la această întrebare deloc ușoară, am stat de vorbă cu trei dintre cei mai importanți manageri din România: Daniel Boaje, CEO McDonald’s România, Cătălin Niculescu, Managing Director ROHDE & SCHWARZ România, și cu Mihai Ursoi, Country Manager SES, România, Bulgaria și Republica Moldova.
Deși povestește că a fost pregătit să ocupe funcții cu o responsabilitate mare, Daniel Boaje, CEO McDonald’s România, spune că a făcut acest pas important de a accepta provocarea unei funcții executive atunci când a reușit să arate că înțelege toate aspectele unei activități, că înțelege responsabilitățile și respectă importanța oamenilor – fie clienți, fie colegi – și când a reușit să aibe rezultate „remarcabile”.
Totodată, CEO-ul McDonald's România a mărturisit că, atunci când a decis să accepte funcția de manager, s-a bazat, în mare măsură, pe oamenii cu care a lucrat și cu care lucrează în continuare, pe dorința de a dezvolta, pe încrederea că poate aduce valoare în activitățile respective și „pe multă muncă și dorința de a reuși”.
„Nu există o reţetă pentru succes”
Pe de altă parte, Daniel Boaje avertizează că nu există o rețetă pentru succes ci, mai degrabă, „exemple care să te încurajeze să cauți cele mai bune soluții pentru ceea ce faci”: „Este exclus să reușești singur. Numai alături de un grup de oameni competenți, care lucrează bine împreună, poți face lucruri cu adevărat importante. În același timp, trebuie să fii foarte ambițios, realist și rezonabil. Și nu trebuie să te oprești să visezi”.
În ceea ce privește calitățile demne de un bun manager, CEO-ul McDonald's crede că ar trebui să aibă „o gândire foarte strategică și tenacitate în implementare”, trebuie să fie „un om de echipă cu atenție foarte mare la performanță și motivare” și, în egală măsură, „foarte atent la propriul comportament”. „Curiozitatea și îndrăzneala nu trebuie să lipsească. Nici echilibrul și nici încrederea”, a adăugat Daniel Boaje.
Cătălin Niculescu, Managing Director ROHDE & SCHWARZ România, spune că a avut răbdare, a încercat să acumuleze cunoștințe (nu numai din domeniul în care activa) și propunerile pentru funcția de manager „au venit natural”. Mai întâi, din organizația din care făcea parte și, ulterior, i s-au propus poziții de manager în alte organizații.
Când a acceptat să ocupe funcții de conducere s-a bazat, în principal, pe abilitățile sale de a relaționa, de a construi și de a conduce echipe, abilități despre care spune că l-au ajutat foarte mult. O altă calitate care i-a fost de ajutor este capacitatea de a analiza diferite situații și de a acționa într-o direcțea cât mai eficientă pentru companie.
„Cel mai important e să îţi motivezi echipa”
„Dacă vorbim de calitățile unui manager, cred că cel mai important e să știi să îți motivezi echipa și să reușești să faci parte din ea aducând plusvaloare. Apoi, viziunea cred că este importantă. Să știi cum să abordezi clientul, în funcție de toți factorii ce influențează piața. Să îți cunoști echipa și să folosești abilitățile și calitățile fiecăruia cât mai optim. Și să ai curaj să îți asumi și rezultate negative… și riscuri….”, a subliniat managerul.
De când a acceptat prima funcție executivă și până în prezent, mărturisește că, în calitate de manager, este important să recunoști atât când greșești, cât și când nu știi ceva, să înveți și să întrebi astfel încât să-ți asiguri o dezvoltare permanentă.
„Vă spun ce mi-a spus un manager, în vremea când lucram la NOKIA. Noi acceptăm greșelile. Dar, dacă greșești la fel încă o dată, înseamnă că nu ai înțeles nimic”, a atras atenția Cătălin Niculescu.
Mihai Ursoi, Country Manager SES, România, Bulgaria și Republica Moldova, a povestit că, în anul 1998, i s-a propus funcție de manager într-o companie de publicitate.
„Provocarea mi-a părut foarte interesantă. Am acceptat. Probabil că, cei care m-au ales atunci, și-au bazat decizia, în primul rând, pe competențele mele mai degrabă 'tehnice'. După foarte puțin timp, mi-am dat seama că esențial era, de fapt, procesul de a deveni un lider, un om de decizie pe care echipa se putea baza. Esențial era să îmi creez o echipă competitivă, care să mă respecte și care să mă urmeze. Pot să spun că nu mi-a fost greu. Atunci când pui pasiune în tot ceea ce faci, echipa te urmează, te ajută, te susține și tu, ca lider, crești odată cu echipa”, a explicat Mihai Ursoi.
Când i s-a propus să fie manager, Mihai Ursoi mărturisește că se simțea pregătit pentru o astfel de provocare: „Ajutorul a venit și din faptul că echipa pe care am început să o construiesc a avut la bază oameni pe care îi cunoșteam, oameni pe care știam că pot conta. Pentru un bun manager sunt foarte importante abilitățile de comunicare. Acestea ajută la stabilirea facilă a relațiilor de lucru. Și nu numai”.
„Trebuie să fii respectat de oameni”
Mihai Ursoi crede că un adevărat lider trebuie, în primul rând, să fie respectat de oameni, iar „câștigarea respectului e un proces mai mult sau mai puțin dificil, dar păstrarea lui este o ocupație permanentă”.
„În al doilea rând, un manager trebuie să fie 'fair', corect în relația cu subalternii. Trebuie să fie și un bun negociator. În fine, un manager trebuie să fie mereu atent la ce se întamplă în jurul său, și vine de la sine înțeles că trebuie să aibă o conduită și o etică ireproșabile”, a adăugat Mihai Ursoi.
Funcțiile executive pe care le-a deținut l-au învățat pe Mihai Ursoi importanța transferului de încredere și putere și, implicit, responsabilitate către subalterni: „Trebuie să creezi un model de organizație în care nu toate deciziile să fie luate de către 'șef'. În acest fel, oamenii se implică mai mult, simt într-adevăr că munca lor contează și pot fi mult mai eficienți”.