Bogdan Aron (2Parale): Majoritatea oamenilor buni au fost autodidacți
Cât de căutate sunt joburile în domeniul dezvoltării de produs
Într-un sistem sănătos ar trebui ca sistemul educațional să ajute la crearea de specialiști în domeniu – de la ingineri software și de testare până la designeri de interfețe și oameni de business. E nevoie de toți aceștia pentru a dezvolta produse de tehnologie. Din păcate, exemplele de facultăți care fac acest lucru pot fi numărate pe degete și, deși scot câteva mii de absolvenți pe an, nu toți sunt dornici sau pregătiți să lucreze în zona tehnologiei. Astfel că majoritatea oamenilor buni au fost fie autodidacți, fie au lucrat pentru multinaționale și companii de outsourcing care au avut un interes direct să investească în educația și trainingul lor.
„Conform estimărilor, sunt 64-80,000 de ingineri software în România (Forbes, ANIS). Personal, toate companiile pe care le știu și care au tangență cu tehnologia ar angaja acum programatori dacă ar găsi, ceea ce mă face să cred că cererea este imensă și va rămâne pentru mulți ani mult mai mare decât oferta. Deși e greu să facem estimări, cred că e nevoie de cel puțin două ori mai mulți programatori decât sunt acum”, spune Bogdan Aron.
Dacă vorbim de designeri, majoritatea celor care au experiență acum au pornit prin a face print sau site-uri, ceea ce e foarte diferit de ceea ce se cere în zona de product development – designul de interfețe și experiență pentru utilizator, domeniu care e orientat mai mult spre inginerie decât spre partea estetică. „Totuși, am întâlnit și am lucrat cu designeri foarte buni care au învățat să jongleze foarte bine cu designul ca identitate, look & feel și design-ul ca experiență”, afirmă Bogdan.
Cel mai greu de găsit în acest moment probabil că sunt oamenii de business și, în special, product managerii. Într-un sistem sănătos ar trebui ca raportul să fie de 1 product manager la 5-10 ingineri software, ceea ce ar însemna că ar trebui să avem undeva la aproximativ 10,000 de oameni de produs. Din păcate, din acest punct de vedere, în România stăm și mai prost. La noi, de cele mai multe ori, marii angajatori în tehnologie sunt firmele de outsourcing sau cele care lucrează cu statul. Companiile care fac outsourcing în România aleg să angajeze aici dezvoltatori, pentru că mâna de lucru este mai ieftină decât în țările de origine, iar competențele sunt foarte bune. Astfel, echipele din România nu au de cele mai multe ori un cuvânt de spus în zonele de business, acolo unde și valoarea adăugată este mare. „Practic, conceptul produselor e definit în țările de origine unde sunt și oamenii de business, specificațiile ajung la echipe din România care dezvoltă produsele, care apoi sunt vândute de companii externe ce încasează astfel mare parte din valorea generată. Astfel că, până acum, nu a existat un interes real pentru dezvoltarea oamenilor și a competențelor de business”, spune Bogdan.
Recrutarea în domeniu
„Din punctul meu de vedere, primul lucru pe care trebuie să-l faci înainte să pleci la drum este să te asiguri că ai o echipă potrivită alături de tine și aliniată din punct de vedere al valorilor, viziunii și obiectivelor. Așa că, atunci când căutăm colegi noi în echipă, ne interesează atât competențele, cât și valorile pe care aceștia le au și pasiunea de care dau dovadă. Competențele sunt de igienă, dar cele care fac diferența sunt pasiunea și valorile”, este de părere Bogdan Aron.
Totuși, competențele trebuie să existe și, din fericire, sunt foarte ușor de verificat. Spre exemplu, oamenii tehnici pe care îi recrutează compania scriu primele linii de cod chiar în cadrul interviurilor. Preferă de obicei să-i testeze dându-le probleme simple, dar care trebuie să performeze excepțional din punct de vedere al timpilor de rulare sau al numărului de calcule.
„În plus, la ce ne uităm noi este motivația pe care o au oamenii care vin și lucrează la 2Parale – încercăm să vedem întotdeauna dincolo de motivația financiară. Există două nivele pentru motivație – unul financiar, axat pe beneficii, care e igienic. Pe acesta îl atingem prin faptul că plătim la nivelul pieței, oferim și opțiuni, abonamente la clinică privată de sănătate, fructe, Xbox sau alte metode de relaxare la birou. Cel de-al doilea e cel despre care credem că pe termen lung va face diferența: încercăm să construim o echipă de oameni bine pregătiți, orientați către dezvoltare personală, responsabili, care sunt pasionați și care își doresc să construiască ceva care are un sens mai mare și care schimbă în bine lumea în care trăim”, spune Aron.
Pregătirea în domeniu
„În ceea ce privește inginerii, am lucrat cu ingineri software foarte buni care n-au terminat facultatea și cu ingineri care au fost olimpici la informatică. Nu pot spune că am identificat un pattern (o bază) în ceea ce priveste background-ul, însă toți oamenii buni cu care am lucrat erau pasionați de ceea ce făceau și aveau o dimensiune autodidactă foarte dezvoltată. Ce e nevoie pentru un inginer bun sunt și competențe de dezvoltare software de bază. Nu poți fi programator fără să știi și să înțelegi foarte bine structurile de date sau agloritmi de căutare și sortare”, afirmă Aron.
În zona de product manageri, România are carențe foarte mari, mai ales că nu există școli care să te pregătească, iar oferta de muncă din domeniu e încă destul de scăzută la noi. Un bun product manager ar trebui să aibă competențe din domenii extrem de variate: de la tehnologie la marketing și de la strategie la project management și comunicare. Probabil că cel mai simplu poți învăța dacă te implici într-un start-up.
La nivel de designeri, un background bun ar fi acela de web designer, numai că orientarea ar trebui să se schimbe de la „cum fac să arate o pagină frumos” către utilitate și către experiența utilizatorilor.
Ce potențial are industria?
În România există companiile de software care dezvoltă pentru stat, există multinaționale care găsesc aici mână de lucru ieftină și extrem de competentă, firme care fac outsourcing, start-up-uri și companii antreprenoriale. „Cred că focusul ar trebui să se mute treptat către start-up-uri și companii antreprenoriale, pentru că acestea sunt cele care au potențial să creeze cea mai multă valoare adăugată în economie. Avansul tehnologiei și creșterea penetrării internetului permit ca domeniile în care să se dezvolte produse în tehnologie să fie foarte multe: marketing, retail și e-commerce, turism, educație, agricultură, social media, e-lancing, gaming, big data, sănătate etc.”, spune Aron.
Pe RomanianStartups.com sunt acum menționate peste 300 de start-up-uri de tehnologie. Numărul lor va crește în următorii ani, iar creșterea aceasta va fi alimentată probabil de faptul că din ce în ce mai mulți ingineri software se vor orienta către antreprenoriat sau către companii antreprenoriale care dețin controlul asupra produselor pe care le dezvoltă.
„În industria în care activăm noi, cea de performance marketing, schimbările se întâmplă cu o viteză uluitoare și sunt alimentate de tehnologie. Nu-mi dau seama cum în 2015 poți să fii un bun marketer fără să înțelegi cum poți să folosești tehnologia”, afirmă Aron. Acum 10 ani, Google era limitat din punct de vedere al advertisingului, Facebook și Youtube abia apăruseră și nu existau smartphone-urile. În zilele noastre, Google AdWords, Facebook sau Youtube advertising sunt de bază pentru orice campanie de marketing online. Inovațiile se întâmplă în fiecare zi și cunosc mai multe companii românești care încearcă să schimbe prin tehnologie online marketingul, mobile advertisingul, piața de web analytics sau de social media.
Tendințele principale în domeniu, în țară și în afară
Tendințele în industria de performance marketing sunt puternic orientate către tehnologie. Nu mai poți să faci marketing și să fii eficient fără să dezvolți tehnologie sau să folosești soluții dezvoltate de alte companii.
Toată piața de performance marketing crește rapid – marketerii (indiferent dacă sunt agenții sau clienți) au înțeles că este singurul mod de a aloca bugetele de marketing care să le aducă rezultate măsurabile. „E firesc că, atunci când ne comparăm cu alte piețe internaționale, unde perfomance marketing-ul are o tradiție și o istorie mai îndelungate, să mai avem lucruri pe care le putem îmbunătăți la nivel de industrie. Totuși, există potențial de dezvoltare în ceea ce privește piața din România și cred că suntem pe drumul cel bun în acest sens. În ce privește zona de product development, avem ingineri buni, însă ne lipsesc oamenii de business și, într-o oarecare măsură, capitalul”, spune Aron.
Cum dezvolți produse digitale de succes în România?
Atunci când vorbim despre dezvoltarea de produse, două lucruri sunt foarte importante, în ordinea aceasta: echipa și viabilitatea produsului. Echipa trebuie să aibă competențe în tehnologie și în business, dar și să împărtășească valori și o viziune comună. Apoi, produsul pe care îl dezvoltă trebuie să rezolve o problemă. E important să ai primii potențiali clienți chiar înainte de a scrie prima linie de cod. Apoi să fii sigur că produsul pe care îl dezvolți „rezistă” și poate scala către milioane de utilizatori. Iar pentru a atrage aceste milioane de utilizatori, trebuie să înțelegi în ce canale de marketing ar trebui să investești și cum ar trebui să aloci acest buget . Întotdeauna ar trebui să poți să răspunzi la următoarele două întrebări: Cât te costă aducerea unui nou utilizator în platforma? Câți bani îți poate aduce acesta?
Așadar, „pașii pe care consider că ar trebui să-i parcurgă oricine pentru a dezvolta un produs de succes sunt următorii: 1) formează echipa 2) lansează cât mai rapid un produs pentru a avea primul client 3) scalează, ” spune Aron. De asemenea, „mi se pare foarte important să nu te limitezi la o piață locală și să ai în vedere măcar o abordare regională. Dar și să încerci să ai prima versiune a produsului și primul client cât mai repede. Există și un citat din Woody Allen care îmi place mult: «Dacă aștepți momentul potrivit, te întrec alții care nu-l așteaptă…» ”.
La noi, la fel cum este și în alte țări, ai nevoie de o echipă cu competențe foarte bune în tehnologie și în business, dar și de capital. În ceea ce privește capitalul, depinde foarte mult de proiect și de stadiul în care se află. „Cred că poți începe cu o investiție de câteva mii de euro pentru un prototip funcțional și se poate ajunge la milioane și milioane de euro pentru o extindere globală. Nu văd acum un produs tehnologic românesc care să poată să absoarbă o investiție mai mare. Aștept cu interes, însă, primul produs tehnologic românesc cu o valore de minimum 1 miliard de Euro”, spune, entuziasmat, Aron.
Bogdan Aron are nouă ani de experiență în online și este director de strategie și produs la rețeaua de afiliere 2Parale.