Care sunt factorii-cheie ai succesului profesional?
Definiţia cea mai pragmatică a ce înseamnă să fii un bun manager este: abilitatea de a selecta, forma, dezvolta şi menţine echipe care să producă performanţă.
Într-un studiu extensiv pe sute de organizații din mai multe ţări, ce a implicat respondenți atât companii de recrutare şi selecţie, cât şi departamente de HR din corporaţii, compania de consultanţă Hogan Assessments prezintă următorul rezultat: când sunt întrebaţi care sunt cauzele greşelilor cele mai frecvente făcute atunci când au selectat un candidat, respondenţii le-au atribuit în cea mai mare proporţie personalităţii şi factorilor de motivaţie.
Aceste date care pornesc de la ce resimt specialiştii în selecţie sunt convergente cu multe studii şi cercetării realizate de psihologii organizaţionali, care au dovezi ştiinţifice pentru a susţine că există un mix de factori de personalitate şi de abilităţi cognitive care sunt fundamentul pentru succesul profesional.
Abilităţile cognitive comportă o serie de faţete-cheie: raţionamentul logic – necesar în a învăţa uşor şi rapid şi în a rezolva probleme, abilităţile numerice – necesare înţelegerii aspectelor financiare ale unui business, abilităţile verbale – necesare în comunicare şi influenţare.
Factorii de personalitate reprezintă structura de bază, stabilă a unei persoane. Modul în care ne percep cei din jur comportamentul nostru are ca rădăcină factorii de personalitate.
Aţi întâlnit la interviu sau în assessment center candidaţi care să vi se pară imediat carismatici, agreabili şi siguri pe sine, cu leadership? Probabil că da. V-aţi întrebat cum am putea şti aceste lucruri, cum am putea să le prezicem chiar şi înainte să avem persoana în faţa noastră?
Ei bine, există metode obiective, ştiinţifice de evaluare pe care le putem poziţiona în faza de screening în procesul de selecţie care pot prezice în ce măsura o persoană va avea capacitatea de a învăţa repede ce trebuie să înveţe, în ce măsura va fi creativă sau orientată spre a respecta procedurile şi procesele, în ce măsură va fi disciplinată şi conştiincioasă, cum va comunica, cât de mult îşi va asuma responsabilitatea, cât de mult va lua iniţiative, dacă are sau nu potenţial de leadership, dacă va opera uşor cu cifre şi bugete etc.
Psihologii de la Schuhfried au creionat seturi de teste de evaluare psihologică care pot identifica în mai puţin de o oră o serie de aspecte cheie care sunt la baza piramidei succesului profesional:
Indiferent de ce competenţe avem de investigat pentru un anumit post, evaluarea dimensiunilor de mai sus este similară cu analiza ADN-ului. Orice competenţă conţine la baza ei una sau mai multe din trăsăturile sau abilităţile prezentate. Drept urmare, o astfel de analiză oferă informaţiile necesare despre viitorul angajat privind posibilitatea de a dezvolta competenţele strategice pe care ni le dorim.
Dacă aţi şti că există instrumente de încredere şi eficiente pe care vă puteţi baza pentru a aduce la interviu doar acei candidaţi potriviți ca şi comportamente şi abilităţi cu ceea ce solicită postul şi compania, aţi dori să aveţi acces la acestea?
Mădălina Bălan este Managing Partner HART Consulting