Provocarea generaţiei Y
1. Au aşteptări de responsabilitate socială de la angajatori
Diferite studii globale arată că, până în anul 2025, 75% din forţa de muncă de la nivel global va fi alcătuită din membrii generaţiei Y, iar 15% dintre ei sunt deja la nivel managerial. De asemenea, mai mult de 92% dintre membrii generaţiei Y consideră că succesul în afaceri nu se măsoară doar prin profitul generat, ci şi prin implicarea socială a companiei.
În România, un studiu similar realizat de Griffiths School of Managementîn 2013arată că prestigiul companiei şi calitatea produselor şi serviciilor oferite de aceasta sunt aspecte importante pentru tinerii din generaţia Y. Astfel, 81% dintre respondenţi spun că bunul renume al companiei este un criteriu pentru selectarea viitorului loc de muncă, iar 94% dintre ei acordă aceeaşi importanţă impactului asupra mediului şi calităţii pe care o au produsele şi serviciile firmei la care sunt în proces de recrutare. Tot tinerii din generaţia Y spun că pe lângă responsabilitatea socială, inovaţia este un criteriu cu cote mari de relevanţă în alegerea unui loc de muncă.
2. Au nevoie de mobilitatea pe care le-o oferă tehnologia şi mediul digital
Acelaşi studiu menţionat mai sus relevă faptul că în momentul alegerii unui loc de muncă, 68% dintre respondenţi, tineri din generaţia Y din România, spun că iau în considerare ca principal criteriu oportunităţile de dezvoltare personală şi evoluţie în carieră pe care acesta le oferă. Următorul criteriu menţionat este siguranţa locului de muncă (59%).
Pe de altă parte, 69% dintre respondenţii unui alt studiu, realizat de această dată în S.U.A., consideră că nu este neapărat necesar să meargă la birou în fiecare zi pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu şi nu sunt interesaţi să lucreze aşa cum o fac părinţii lor, de la 9am la 5pm. Mobilitatea pe care le-o oferă accesul la tehnologie şi mediul digital, dublată de uşurinţa cu care accesează informaţiile în mediul online, le dă acestora posibilitatea de a-şi lua biroul cu ei în orice loc s-ar afla: acasă, la cafenea, în oraş, la sala de sport sau în parc.
La nivel global, se pare că tinerii generaţiei Y îşi schimbă locul de muncă în medie la 2 ani, faţă de cei din generaţia X, la care media este de 5 ani. Lucrează ca angajaţi, însă, pe termen lung, 62% sunt de părere că scopul lor este de a face bani pe cont propriu, ca antreprenori.
3. Sunt consumatori exigenţi
Deoarece au fost crescuţi de părinţi care le-au încurajat alegerile şi, de cele mai multe ori, le-au structurat educaţia, tinerii generaţiei Y îşi vor exprima fără ezitare opiniile. Accesul la internet şi la tehnologie le-a dat o percepţie mai fluidă asupra vieţii, mediul virtual fiind parte integrantă din „realitatea lor”. Ca nativi digitali, în general, nu au reţineri în a-şi exprima punctul de vedere cu privire la produse şi servicii în mediul online şi fac asta mai ales prin intermediul reţelelor de socializare.
Este de precizat că, tocmai felul lor specific de a reacţiona ca şi consumatori exigenţi, determină companiile să fie mai atente la relaţiile cu clienţii. Nu mai puţin de 42% dintre respondenţii la un studiu al companiei de cercetare de piaţă Nielsen, cu vârste între 18 şi 34 de ani, au spus că se aşteaptă ca firmele să răspundă într-un interval de timp de maximum 12 ore la reclamaţiile făcute de ei prin canalele de social media. Ca urmare, firmele încearcă să îi mulţumească pe tinerii generaţiei Y înainte ca plângerile lor să devină virale, fapt ce le conferă multă putere în calitate de consumatori.
4. Au o misiune de viaţă prin care vor să facă diferenţa
O cercetare privind generaţia Y realizată în S.U.A. de Bentley University Center a indicat că pentru 84% dintre participanţi, mai importantă decât recunoaşterea profesională este posibilitatea ca prin aportul lor să aducă o contribuţie pozitivă în comunitate.
Mulţi dintre ei, pasionaţi de cauzele sociale, îşi dedică timpul liber voluntariatului. Alţii sunt implicaţi în proiecte personale prin care îşi exprimă creativitatea, fiind sprijiniţi de numeroase aplicaţii tehologice care au liberalizat accesul digital la creaţie în muzică, fotografie, film, arte plastice (aici, un exemplu, de ultimă oră este tehnologia imprimării 3-D).
Fiecare generaţie are experienţele ei specifice care îi modeleză preferinţele, aspiraţiile, credinţele şi atitudinea faţă de muncă. Tinerii generaţiei Y şi-au făcut intrarea cu dreptul în mediul de afaceri şi în plan social, aducând cu ei atât un nou set de provocări pentru lideri, cât şi valori care decurg din expunerea lor la intercontectarea pe care o prilejuieşte tehnologia.
Elena Badea este Director de Marketing şi Comunicare, EY România