Șapte modalități prin care putem trece cu bine peste greșeli
Fie ne pierdem cumpătul, țipăm, amenințăm și chiar să îl pedepsim pe cel care a greșit, fie luăm o gură mare de aer, ne calmăm și privim greșeala angajatului nostru ca pe o oportunitate de a ne exersa abilitățile de lidership și a-l dezvolta pe celălalt. În primul caz putem să ne simțim bine câteva minute – am văzut și auzit manageri manifestându-se „îl căsăpesc, îl reduc la tăcere, niciodată n-o să mă mai pună în asemenea situație” – existând șansa foarte mare ca pe viitor colegul nostru (sau întreaga echipă, pentru că un astfel de comportament se află repede) să ascundă de noi orice greșeală va mai face și să aflăm câteodată chiar extrem de târziu, când lucrurile devin foarte, foarte grave. Cu alte cuvinte echipa noastră ar putea deveni expertă în a ascunde greșelile de ochii noștri, în loc să își asume responsabilitatea. Există mari șanse să fim și noi făcuți, la rândul nostru, în fel și chip și, cu siguranță, în momentul în care noi, ca manageri vom greși, cel pe care cândva „l-am redus la tăcere” să fie departe de a acoperi greșeala noastră, ci dimpotrivă!
Iată câteva moduri în care am putea răspunde la greșeala unui coleg din echipă în așa fel încât să ne folosim abilitățile de lideri și să câștigăm respectul și loialitatea subalternilor noștri:
1. Dacă angajatul își descoperă singur greșeala și vine către noi, cea mai bună metodă de a depăși situația este să îi mulțumim pentru că ne-a adus la cunoștință și, mai ales, pentru responsabilitatea de care a dat dovadă, asumându-și greșeala. Este foarte probabil că este un membru valoros al echipei, unul care își asumă rezultatele, greșelile și, cu siguranță, își va asuma și rezolvarea acesteia. Găsiți împreună o soluție și dați-i mână liberă să își repare greșeala.
2. Fiți un exemplu pentru echipă și, din când în când, asumați-vă cu voce tare propriile greșeli.
3. Adresați întrebări și ascultați! Ascultați mult! Pentru a putea aduna cât mai multe informații și a găsi cea mai bună soluție. Poate până la urmă este mai puțin o greșeală și mai mult un rezultat normal, ținând cont de circumstanțe…
4. Câteodată angajatul chiar știe cum să rezolve greșeala, poate este momentul potrivit să îi dați șansa să își repare greșeala și să vină înapoi cu un plan de acțiune astfel încât asemenea greșeli să fie evitate pe viitor. Dacă ne aruncăm în a găsi noi repede o soluție pierdem oportunitatea de a îi lăsa pe ceilalți să gândească pentru ei înșiși, în fond, de a fi un manager-coach pentru ei.
5. Fiți atenți la elementele: persoană – comportament – rezultat. Este posibil să se fi făcut toți pașii necesari pentru a duce la bun sfârșit un task și totuși rezultatul să fie o mare dezamăgire sau invers: rezultatul să fie foarte bun, însă modalitatea de a ajunge acolo să fie chiar împotriva regulilor companiei. Este necesar să ASCULTAȚI pentru a vedea unde anume este de fapt greșeala, pentru că de multe ori se poate ascunde într-un rezultat excelent!
6. Există situații în care membrul echipei să fie departe de a-și da seama ce anume a făcut greșit. Este necesar să îi descrieți întreaga situație, să îl puneți la curent cu documentele, politicile sau regulile companiei, astfel încât greșeala să fie evitată pe viitor.
7. Așa cum spuneam mai devreme, s-ar putea, câteodată, că greșeala să vină din circumstanțe… Căutați ce procedură, comunicare, structură etc. este defectuoasă și găsiți, de preferat cu cel care „a greșit”, o soluție pentru rezultate excelente pe viitor. Este o bună oportunitate să îl evidențiați pe cel ce a greșit pentru că, împreună cu voi ca manageri, a remediat situația și a venit cu o soluție viabilă și de pus în practică de întreaga companie.
Momentul în care se rezolvă o greșeală este întotdeauna un moment delicat, însă puteți oricând să îl folosiți în favoarea voastră atâta vreme cât, fără să minimizați rezultatul, faceți în așa fel încât celălalt să plece cu impresia că a discutat cu un adevărat lider, un model pentru el ca angajat, că a învățat ceva din această greșeală și, cel mai important, că a fost tratat ca o persoană valoroasă, deși a greșit, departe de a fi pus la zid.
Până la urmă, decizia este întotdeauna la manger și este necesar, ca buni lideri ce suntem, să ne asumăm 100% atât greșelile noastre, dar și pe cele ale echipei noastre! Cu siguranță vom fi un exemplu pentru toți, mai mici sau mai mari în ierarhia companiei.
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different