Sfatul specialistului: Fii un manager bun pentru angajatii tai
Responsabilitatile managerului
Conform Dale Carnegie, manager-liderul este “baiat bun, ia decizii bune, ajuta la dezvoltarea membrilor echipelor pe care le coordoneaza si are calitatea umana care ii face pe altii sa-l considere model.” Acesta este cel care isi lasa amprenta in viata ta fara ca tu sa stii acest lucru si care iti schimba viata pe termen lung.
Managerul nu trebuie sa fie un expert in aria pe care o coordoneaza, insa acest lucru nu inseamna ca nu trebuie sa cunoasca, in detaliu, domeniul de specialitate in care isi desfasoara activitatea. „Un manager este precum un dirijor de orchestra: el nu trebuie sa stie sa cante la flaut, la vioara sau la contrabas, ci trebuie sa aiba ureche muzicala si sa fie capabil sa dirijeze orchestra pentru a atinge notele de pe portativ. Daca insa stie sa cante la unul sau la mai multe dintre aceste instrumente, cu atat mai bine”, spune Roberta Neagu.
Un bun manager trebuie sa-si cunoasca obiectivele si resursele pe care le are la dispozitie pentru atingerea acestora, sa-si informeze angajatii cu privire la rolul si responsabilitatile lor, in drumul spre succes. Sa asigure suport, indrumare si informatii atunci cand angajatii sai au nevoie sau i le solicita.
Managerul este, de asemenea, responsabil si de aspectele mai soft ale relatiei cu angajatii: dezvoltare profesionala si personala, acces si sustinere in cadrul proceselor de promovare interna, motivare intrinseca si extrinseca, evaluarea obiectiva a performantelor.
Managerul eficace este acela care acorda importanta fiecarui membru al echipei in parte dar si ansamblului si reuseste sa valorifice la maxim resursele celor pe care ii coordoneaza. „Rezultatele pe care le obtine un manager eficace vin atat din contributia membrilor echipei dar si din efectul de echipa pe principiul «o echipa este mult mai mult decat suma competentelor membrilor acesteia» pentru ca din interactiunile dintre membrii echipei sale rezulta competente superioare celor individuale”, completeaza trainerul Lucia Manole.
Relatia manager-angajat
Problemele in relatia manager-angajat apar, in cele mai multe cazuri, ca urmare a atitudinii si viziunii managerului. Cele mai frecvente greseli pe care le fac managerii in relatia cu echipa sunt: supraevaluarea competentelor personale si abordarea unei atitudini de tipul "eu stiu totul, voi stiti doar ce vreau eu", dezinteres fata de interesele angajatilor la nivel individual si in ceea ce priveste dezvoltarea acestora, lipsa de preocupare fata de gradul de satisfactie si motivare al echipei.
Si chiar daca managerul este unul bun si eficace, de ce angajatii ar accepta sa indeplineasca sarcinile primite? Ei bine, unul dintre motivele pentru care angajatii accepta sa indeplineasca sarcinile primite este cel referitor la remuneratie. „In baza unui contract, fiecare angajat accepta sa schimbe munca pe care o depune pe o suma de bani, insotita uneori si de un pachet de beneficii. Daniel Pink, unul dintre cei mai la moda publicisti americani, ne transmite in cartea sa, Drive, ca in urma cercetarilor efectuate s-a demonstrat ca pentru activitati mecanice, repetitive si logice, sistemul de recompense si sanctiuni este cel care ofera motivatie angajatilor. Pentru functiile, din ce in ce mai des intalnite, care presupun un grad mare de inovatie, creativitate si originalitate, acest sistem nu functioneaza, ba mai mult, este chiar contraproductiv. Acest tip de angajat este motivat de alti factori, care tin de zona intrinseca: autonomia, dorinta de perfectionare si autocontrolul. Toate aceste studii sunt sustinute de exemple precum Wikipedia si Apache, in care grupuri de voluntari si-au dedicat timpul pentru a genera produse de care orice om de pe aceasta planeta poate beneficia, in mod gratuit”, explica Roberta Neagu.
Angajatul va indeplini sarcinile atunci cand este motivat sa o faca, iar asta se intampla atunci cand intelege sensul in care se indreapta organizatia, adica strategia si atunci cand isi intelege rolul in cadrul acestei strategii si cum contribuie el.
Pentru un angajat, cel mai mult conteaza relatia cu seful, intelegerea culturii organizatiei si motivarea. Managerul poate sa fie tanar sau mai putin tanar, femeie sau barbat, cu vechime mare sau mai mica. Insa, pentru a fi ascultat si mai ales urmat de echipa trebuie sa fie un roll model, altfel va fi doar un sef caruia i se vor gasi mereu alte si alte neajunsuri”, precizeaza Lucia Manole.