Piaţa muncii în 2017: Joburi noi, atitudini noi faţă de angajaţi?
„Piaţa muncii în 2017 este o piaţă în schimbare. Se schimbă aşteptările angajaţilor, dar şi aşteptările angajatorilor şi ale clienţilor”, spune Ana Krasovschi, Director Resurse Umane Carrefour Romania. Ea crede că sunt foarte multe schimbări de paradigmă în jurul nostru, în România, dar şi în alte ţări, iar în zilele noastre, cu canalele social media şi de comunicare, în general, nimic nu mai are graniţe.
De aceea, toate schimbările care ar putea avea un impact negativ pot fi direcţionate pentru a avea un impact pozitiv. Mai exact, dorinţa companiilor pentru o mai mare deschidere între şi înspre angajaţi, vizează faptul că a avea angajaţi motivaţi nu mai ţine de un team building sau de un curs, ci de ceva mult mai profund, şi anume găsirea reţetei ideale pentru a-i face să lucreze la ceva ce le place, astfel încât să nu mai simtă faptul că lucrează ca fiind o povară, ci, din contră, să-şi găsească self-motivation sau motivarea intrinsecă în a face ceva, în a contribui la ceva. „Vedem din ce în ce mai mult şi în România că a lucra, jucându-ne, relaxând tonul pe care ne vorbim la serviciu, sunt elemente care par a fi ingrediente esenţiale ale acestei reţete”, explică Ana Krasovschi.
O altă direcţie în 2017, mai ales în marile companii, este aceea a agilităţii, a rapidităţii de adaptare la lucrurile din jurul nostru. Acestea sunt foarte multe, deoarece generaţiile tinere, Y şi nu numai, au alt fel de a vedea rostul lucrurilor în lume, în viaţă, uneori destul de diferit de cum le văd cei mai în vârstă, iar asta începe să se contureze din ce în ce mai clar, pe măsură ce aceştia devin adulţi care influenţează societatea şi mediile de lucru.
În concluzie, Ana Krasovschi spune că pentru ea anul 2017 este unul în care trebuie să ne reinventăm apropo de cum gestionăm oamenii: „trebuie, de fapt, să ajutăm cât mai mult oamenii să se gestioneze singuri, să le placă să facă asta şi să o facă cu o imensă plăcere, dar şi responsabilitate”.
Problema educaţiei
Pe de altă parte, Carmen Dumitrache, Director Executiv Resurse Umane, grupul de companii Telekom Romania, spune că piața muncii nu va prezenta modificări semnificative în 2017, comparativ cu cele observate în 2016, câta vreme contextul actual se menține neschimbat. Cu alte cuvinte, predictibilitatea fiscală și asigurarea calității educației sunt motive importante pentru ca angajatorii de orice dimensiuni să își continue dezvoltarea și investițiile. Probabil că, pe lângă absolvenții de facultate cu experiență variată, angajatorii își vor îndrepta atenția mai mult decât până acum și către absolvenții de școli profesionale și licee, cu condiția să existe un nivel mai bun de pregătire a acestor tineri. Această reorientare vine și ca răspuns la trendul descrescător al numărului de absolvenți de facultate raportat la cererea pieței.
„Ceea ce sper să nu devină o tendință este plecarea unor companii mari din România, pentru că este important să menținem atractiv mediul de afaceri pentru investițori”, completează Carmen Dumitrache.
Noi poziţii deschise
Telekom Romania va avea în continuare poziții deschise pentru angajare, iar, ca și în anii trecuți, pentru posturile vacante îi vor avea în vedere și pe angajații companiei, pentru pozițiile pentru care acest lucru este aplicabil și dacă persoana din interiorul organizației este identificată ca fiind cel mai bun candidat din perspectiva experienței profesionale. Îşi propun să angajeze de la absolvenți de facultăți și licee fără experiență de lucru relevantă, până la specialiști în domeniul telecom și IT sau în vânzări și funcții de suport.
De asemenea, vor fi continuate şi parteneriatele cu diverse universități, care se bazează în continuare pe principiul “win-win”. „Facem tot ce putem pentru a redeschide porțile pentru stagii de practică, nu neapărat pentru angajare imediată, cât pentru a ajuta cât mai mulți viitori absolvenți să câștige o experiență de lucru într-o companie mare precum Telekom”, mai spune Carmen Dumitrache.
Şi Carrefour România va continua expansiunea business-urilor în România. Asta înseamnă creşterea numărului de angajaţi, dar şi o mai mare responsabilitate în ceea ce priveşte felul în care se simt 17.000 de oameni la Carrefour. „Pe lângă angajări, una dintre prioritatăţile noastre este cum oferim suport, astfel încât colegii noştri să fie cât mai pregătiţi, să simtă, într-adevăr, că aduc o contribuţie atunci când vine vorba de client”, conchide Ana Krasovschi.