Elena Pap, Up Group: Am crescut odată cu compania, și ca persoană, și profesional | JURNAL DE LEADERSHIP – PODCAST CARIERE

Este una dintre cele mai puternice femei din businessul românesc, iar de un an încoace a preluat rolul de director Europa în cadrul Up Group, furnizor de beneficii extrasalariale pentru angajați. Curiozitatea a făcut-o pe Elena Pap să intre în industria beneficiilor extrasalariale în urmă cu 22 de ani, unde a luat parte la construcția și dezvoltarea unei echipe de 170 de colegi. Următoarele obiective ale sale la dezvoltarea businessului Up sunt digitalizarea, diversificarea de produse și implicarea socială.
„Sunt o fire foarte curioasă. Îmi place să știu, îmi place să cunosc, îmi place să abordez și domenii mai puțin cunoscute. Iar industria tichetelor, cum o numeam la vremea respectivă – adică a beneficiilor extrasalariale, cum o numim acum – era o zonă mai puțin cunoscută în urmă cu 22 de ani. De-abia se implementase acest sistem în România. Iar asta m-a atras”, a spus Elena Pap, director Europa, Up Group, în cadrul celei mai recente ediții a podcastului CARIERE – Jurnal de leadership.
Absolventă a Facultății de Finanțe, Credit și Contabilitate în cadrul Academiei de Studii Economice din București, Elena Pap a intrat în sectorul privat, într-o companie multinațională, după ce anterior a lucrat în sectorul public, la o companie de stat.
La acea vreme, industria tichetelor valorice depindea 100% de lege, iar activitatea emitenților de tichete trebuia gândită, organizată, adaptată astfel încât să se respecte niște reguli foarte importante.
„Acest aspect s-a menținut și este unul dintre pilonii sau condițiile existenței acestei industrii. Iar începând să lucrez în acest domeniu mi-am dat seama din primele săptămâni că participam la ceva unic în viața mea: la crearea unei echipe. Am fost printre primii salariați ai companiei. Am crescut cu compania, am crescut și ca persoană, și profesional, iar echipa a crescut de la 10 la 20, la 50, la 100 și la 170-180, cât suntem în prezent. Să iei parte la așa ceva este absolut fenomenal.”
Bunele practici din România, împărtășite cu alte filiale din Europa
Filiala Up din România este o filială puternică, așa a fost încă de la început, pentru că angajații din România au fost mereu ambițioși. Iar odată cu digitalizarea accelerată a acestei industrii, echipa din România s-a adaptat foarte repede și în scurt timp experiența din România a fost împărtășită cu alte filiale din Europa.
„Cred că lucrul ăsta se știe despre români. Iar provocarea de a trece de la suportul de hârtie al tuturor beneficiilor extrasalariale – masă, vacanță, cultură ulterior, cadou – pe format digital, card și apoi virtual n-a fost una ușoară. Practic, treceam dintr-o lume 100% pe hârtie într-o lume tranzacțională. Era o schimbare și de mindset, și de cultură organizațională, și de business, și din toate punctele de vedere. N-a fost simplu, dar a fost una dintre bornele importante ale activității companiei.”
Astăzi, businessul grupului Up nu se concentrează doar asupra unui produs, ci asupra unui întreg ecosistem digital. Compania a dezvoltat, duplicat sau adaptat ecosistemul din România pentru alte filiale din jur și a dezvoltat proiecte cu multe dintre ele, inclusiv cu cea din Franța.
În ceea ce privește clasamentul celor mai apreciate beneficii extrasalariale de către angajați, Elena Pap spune că au avut loc schimbări importante în comportamentul utilizatorilor produselor Up, ținând cont de toată perioada de criză sanitară, de readaptare, de work from home și de schimbările din viața de zi cu zi.
„Facem studii pentru a vedea care sunt tendințele – pe categorii de vârstă, pe industrie – și sunt schimbări, apar așteptări noi. Ceea ce pot să spun cu siguranță este că produsele core business – mă refer la tichetul de masă – rămân constant printre preferințele beneficiarilor. Bineînțeles, și utilizarea lor a căpătat alte valențe: de la magazine la restaurante, la platforme digitale. Deci e o gamă de utilizare diversă. Dar au apărut și tendințe noi: servicii de wellbeing, echilibru psihic, servicii pentru zona de familie, copii, zile libere sau – în funcție de categorie – pensie privată, asigurare de sănătate privată.”
O industrie care s‑a transformat complet în ultimii 10 ani
Transformarea industriei de beneficii extrasalariale, sector care are o vechime de circa 60 de ani, a avut loc cu precădere în ultimii 10 ani, când furnizorii de astfel de servicii au trecut la o cu totul altă paletă de servicii: carduri, carduri virtuale, platforme în care adaugă atât produsele core business, cât și produse ale partenerilor.
„Dreptul de a avea acces la aceste beneficii este la îndemâna tuturor, doar că ele trebuie prevăzute în bugetele instituțiilor, fie că vorbim de instituții private, fie de instituții de stat. Într-adevăr, cele mai uzitate în cadrul companiilor private sunt: cardul de masă, cardul de vacanță, cardul cultural, cardul cadou. Iar în instituțiile publice, preponderent utilizat este cardul de vacanță. Avem parteneriate și cu instituții publice pe partea de produse sociale, proiecte care s-au dezvoltat mult în ultimii ani.”
Pe zona de beneficii sociale, Up Group are parteneriate cu primării, cu instituții (ministere) care își doresc ca bugetele alocate pentru a sprijini anumite categorii din comunitățile respective să aibă trasabilitate, să se ajungă la rezultatul scontat și să fie folosite exact pentru scopul pentru care au fost acordate.
„Platforma Up MultiBeneficii este un alt produs, o soluție la care lucrăm de câțiva ani, încă de după perioada pandemiei. Este un produs din ce în ce mai căutat și mai solicitat. În ce constă? Angajatorul practic nu mai acordă o sumă de bani pentru un produs anume, ci pune la dispoziție, pe platformă, un buget din care tu, ca angajat, ai libertatea să-ți alegi ceea ce îți trebuie. Este o flexibilizare a beneficiilor, o adaptare la nevoi. Pentru că eu, beneficiarul, știu cel mai bine de ce am nevoie. Angajatorul doar îmi pune la dispoziție un buget, iar această soluție este din ce în ce mai solicitată.”
În ceea ce privește evoluția businessului Up în România, Elena Pap spune că, în prima parte a anului, acesta a fost influențat de contextul politic, social și economic, la fel cum a fost și în celelalte organizații.
„A fost o perioadă de analiză, în care am așteptat să vedem cum evoluează lucrurile. Încă ne mai facem niște calcule. Dar asta nu înseamnă că ne-am oprit. Am continuat cu proiectele de digitalizare, dezvoltăm instrumente bazate pe inteligență artificială, iar partea de responsabilitate socială rămâne foarte importantă pentru noi. Credem că trebuie să și dai atunci când primești. Iar până la finalul anului vom merge în direcția digitalizării, a diversificării și a implicării sociale.”
Ce a mai spus Elena Pap despre:
Cele mai importante lecții de leadership
Contează foarte mult cum îi percepi pe oameni și cum reușești să-i mobilizezi, să fie alături de tine în toate provocările. În momentele dificile trebuie să existe acea unitate. Dacă e nevoie să reducem ceva, să știm de ce. Cred că asta e cel mai important: cum reușești să-ți aduci echipa alături de tine. Trecerea mea de la partea financiară la managementul general a fost o provocare mare. Mi-am dorit-o, dar nu știam cât de greu va fi. Și am avut o vorbă: „Aș fi făcut zece bugete în loc să trec prin așa ceva”. Dar experiențele acestea m-au format și m-au învățat cât de frumos este să lucrezi cu oamenii.
Nu este ușor, dar satisfacțiile sunt imense atunci când rezultatele apar. Lecțiile de leadership nu se văd după un an sau doi.
Ce sfat i‑ar da Elenei de acum 22 de ani
Știindu-mă cum sunt și cum am ajuns aici, mi-am asumat toate provocările. Chiar dacă mi-a fost teamă, nu am regretat niciodată. Cred că mi-aș da voie să greșesc mai mult. Nu neapărat să greșesc intenționat, dar greșelile sunt inevitabile. Când vrei să faci bine, dar nu ai experiență într-o direcție, se poate întâmpla să greșești. Mi-aș spune să nu fiu atât de critică cu mine, să nu mă cert prea tare. Pentru că și greșelile te călesc. Cred că cel mai bine învățăm din greșelile noastre. În rest… să rămân la aceleași valori, indiferent de context. Pentru că, uneori, visurile se împlinesc, poate nu atât de repede pe cât ai vrea, dar dacă ajungi acolo și ți-ai păstrat verticalitatea, atunci ai reușit.
Numărul de salariați care primesc beneficii extrasalariale și produse din proiecte sociale
Există o estimare: undeva în jur de 3 milioane de beneficiari primesc tichete „core business”, dacă vorbim de salariați din mediul privat. Dacă adăugăm și beneficiarii produselor din proiectele sociale, cred că mai adăugăm încă vreo 2 milioane de persoane la nivelul întregii industrii.
CITEȘTE ȘI: VIDEO | A doua ediție a podcastului CARIERE – Jurnal de Leadership, cu Elena Pap, director Europa, Up Group
Sursa foto: Revista CARIERE

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 298 | Iunie 2025