Incubatorul de talente. Povestea Zentiva și a laboratorului universitar devenit rampă de lansare pentru viitorii ingineri farma | Revista HR Manager

Zentiva România a investit 100.000 de euro într-un laborator care apropie studenții de procesele reale din industria farmaceutică. Un proiect inaugurat anul trecut, la inițiativa departamentului de Resurse Umane, care a avut o miză dublă: dezvoltarea de competențe relevante și implicarea în formarea unui ecosistem educațional sustenabil.
Colaborarea companiei cu Facultatea de Inginerie Chimică și Biotehnologii din cadrul Universității Politehnica București este o dovadă că, atunci când HR-ul contribuie activ la designul educațional, nu mai vorbim doar despre atragerea talentelor – ci și despre modelarea lor.

„Noi, cei din departamentul de Resurse Umane, am fost cei care am venit cu ideea dotării laboratorului – și nu ne-am lăsat până când nu i-am convins pe toți stakeholderii de importanța demarării unui astfel de proiect“, precizează Mirela Costiuc, Head of People & Organization Zentiva România.
Totul a pornit în momentul în care, în cadrul facultății, a fost înființată o specializare dedicată chimiei și biotehnologiilor. Pentru Zentiva, o companie cu peste 1.450 de angajați, acesta a fost un semnal clar: „Am decis să ajutăm studenții să experimenteze procese specifice industriei farmaceutice“, explică Mirela Costiuc.
Un laborator care reduce decalajele dintre teorie și practică
Obiectivul a fost să reducă decalajul din-tre învățarea în clasă și aplicațiile reale din industrie. Cu sprijinul cadrelor didactice, echipa Zentiva a identificat nevoile studenților și a participat direct la evaluarea laboratorului care urma să fie dotat. A urmat o investiție de 100.000 de euro, prin intermediul Declarației 177 (de redirecționare a impozitului pe venit) și cu sprijinul partenerului Bookland.
A fost nevoie de determinare și multă muncă de convingere, dar efortul a meritat: laboratorul este astăzi un spațiu unde viitorii ingineri pot învăța aplicat cum funcționează procesele de fabricație farmaceutică și cum sunt transformate substanțele în medicamente cu eficacitate terapeutică maximă.
Inițiativa a fost gândită și implementată de departamentul de Resurse Umane de la Zentiva. „Noi am venit cu ideea și am coordonat tot procesul, împreună cu departamentul de Comunicare“, spune Mirela Costiuc. Această colaborare interdepartamentală a fost esențială pentru implementarea proiectului, dar și pentru construirea unei relații solide cu mediul academic.
Proiectul reflectă angajamentul companiei față de dezvoltarea sustenabilă și de formarea unei generații viitoare de profesioniști. Studenții au acum acces la stagii de practică relevante, iar o parte dintre ei au fost deja angajați în companie.



„Succesul proiectului constă în primul rând în îmbunătățirea experienței de învățare a studenților. Stagiile de practică și dorința acestora de a lucra în industria farma pentru noi reprezintă deja o poveste de succes. De asemenea, în cadrul echipei noastre avem o colegă care și-a dezvoltat traseul profesional în resurse umane, după ce a activat ca tehnolog. Ne dorim să ducem la îndeplinire mai multe visuri de acest fel“, subliniază Mirela Costiuc.
Un model care merită replicat
Deși a fost prima inițiativă de acest gen pentru Zentiva, entuziasmul generat de proiect a depășit așteptările. „Inaugurarea laboratorului a fost o lecție frumoasă – entuziasmul studenților a fost molipsitor. Ne-au bucurat fiecare conversație și fiecare mulțumesc“, povestește Mirela Costiuc.
Impactul s-a simțit și în cultura organizațională: angajații implicați în proiect au simțit mândria de a contribui la un demers cu sens, iar studenții au avut ocazia să interacționeze direct cu profesioniști din industrie. Dar adevărata măsură a succesului stă în dorința studenților de a rămâne în țară și de a-și construi cariere solide în industria farmaceutică.
Succesul urmează să fie replicat. Planurile de extindere includ și alte instituții de învățământ sau proiecte dedicate altor generații și domenii. „Pentru noi, investiția în viitor va fi mereu o zonă de interes. Suntem orientați să găsim soluții pentru a dezvolta viitoare talente, dar încercăm în același timp să asigurăm diversitatea prin proiecte reprezentative pentru diverse generații și/sau industrii“, subliniază Mirela Costiuc.
Iar pentru liderii din HR care ezită să înceapă astfel de proiecte, ea are un mesaj clar: „Cu un plan bun, se pot găsi soluții de implementare. Cu cât suntem mai mulți implicați, cu atât putem influența mai mult viitorul“.
Așadar, parteneriatul dintre universități și companii este o necesitate. Iar companiile au nu doar șansa, ci și responsabilitatea de a contribui activ la pregătirea profesională a generațiilor care vin. „Evoluția relației între cele două medii este una pozitivă, ele fiind într-o continuă interdependență. Mediul universitar este acela care contribuie la dobândirea cunoștințelor teoretice, însă companiile sunt cele care trebuie să ofere informații de conștientizare, prin diverse campanii, facilitând accesul în diferite industrii al viitorilor specialiști“, concluzionează Mirela Costiuc.
CITEȘTE ȘI: HR-ul românesc, dincolo de granițe | EDITORIAL
Sursa foto: Zentiva România

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei HR Manager nr. 81