„Change by design” – Despre soluţii simple care în mod normal ar fi ignorate
Deşi cartea despre care-ţi voi vorbi acum are o abordare uşor diferită faţă de majoritatea pe care le generează industria de profil, care ne oferă câte o capodoperă pe săptămână, nici de data asta nu vei afla o idee revoluţionară. Te vei alege, în schimb, cu câteva idei interesante şi inovatoare, care poate că în cazul multora merită încercate.
Înainte să te arunci cu capul înainte în lumea lui Tim Brown, designer industrial de profesie, pregăteşte-te pentru câteva lucruri. Vei citi de foarte multe ori îndemnul că trebuie să gândeşti ca un designer şi vei afla cam toate reuşitele companiei IDEO, al cărei CEO este autorul cărţii, ca la sfârşitul lecturii să fii convins că firma cu pricina ar fi inventat şi roata, dacă nu ar fi fost fondată mult mai târziu decât invenţia amintită.
Eu, nefiind designer, am început să mă enervez când am citit pentru a zecea oară că trebuie să gândesc ca un designer, pentru că habar nu am cum gândeşte unul, şi mi-am spus că a absolvi Arhitectura ar fi totuşi o exagerare pentru a înţelege cartea. Din fericire, autorul te lămureşte până la sfârşit ce vrea să spună atunci când recomandă, în mod excesiv, acest mod de gândire.
Dacă treci de jargonul de business, de îndemnul „gândeşte ca un designer” şi de numeroase cazuri rezolvate de geniul celor de la IDEO, cartea ascunde şi idei interesante. Aşa ar şi trebui să fie, din moment ce vorbim despre o companie care a inventat primul mouse, folosind ca prototip bila unui deodorant gol şi capacul de la o untieră.
Autorul demolează ideea organizării şi raţionalizării excesive a proceselor de creaţie şi de workflow dintr-o organizaţie, şi ne spune să tratăm drumul de la inspiraţie la implementare ca şi cum ar fi unul cu două sensuri. Să nu ne fie lehamite să mergem înapoi în orice etapă a procesului şi, în primul rând, să nu ne fie frică să greşim. Cu cât greşelile se produc mai devreme în orice proces, cu atât mai mari sunt şansele de a crea ceva de valoare pe parcurs. A acorda libertate de mişcare membrilor echipei, a lăsa pe fiecare să se aventureze cu idei pe tot parcursul proiectului, până la implementarea finală, pot naşte o creativitate ieşită din comun.
Prototipizarea este iarăşi foarte importantă pentru autor, iar aici nu se referă doar la prototipizarea fizică, ci şi a ideilor. Nu trebuie să ne fie frică să creăm prototipuri şi să le testăm, însă nu ar trebui să investim prea mult în acestea.
Cartea ne forţează să ieşim din cutie şi să observăm nu numai procesele propriu-zise cu care trebuie să ne ocupăm, ci tot ce are legătură cu proiectul. De exemplu, să-l observăm pe consumatorul produselor şi serviciilor noastre în viaţa lui obişnuită, pentru a înţelege mai bine nevoile acestuia, sau să nu ne limităm când vine vorba de a fi creativi în a găsi soluţii. Când te gândeşti la îmbunătăţirea unui spital, ai în cap echipamente costisitoare, asta până nu ajungi pe targă şi vezi perspectiva reală a pacientului, realizând că nu distingi altceva decât un tavan alb care îţi poate genera anxietate, chiar dacă nu e cazul. Adică, dacă vedem tot cadrul în care lucrăm, putem găsi soluţii simple, dar care în mod normal ar fi ignorate.
All in all, idei originale, cazuri interesante există în carte. Dacă eşti fanul cărţilor de business şi cauţi alte abordări, s-ar putea ca aceasta să fie potrivită pentru tine.
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici