12 reguli ale Creierului
Deși simt că încalc regulile politeții încercând să extrag doar 12 idei dintr-o carte atât de bună, la sugestia Alexandrei, mă voi limita la 12.
1. Exercițiile fizice cresc funcțiile creierului (în traducere liberă: în timp ce scăpăm de kilograme, adăugăm la capitolul memorie, gândire și imaginație).
Lecția asta m-a convins să las mașina acasă și să merg pe jos până la serviciu. Din când în când…
2. O persoană care este întreruptă are nevoie de 50% mai mult timp să termine o sarcină și face în medie cu 50% mai multe greșeli.
Deși m-a făcut să îmi opresc notificările pe mobil de la Twitter, LinkedIn și Facebook, cea mai mare realizare a fost să îmi pondereze propria nevoie de a-i întrerupe pe ceilalți (îmi cer iertare pe această cale celor 5 colegi de birou).
3. Nu există multi-tasking.
Probabil informația care m-a surprins cel mai mult. Aparent, atunci când facem mai multe lucruri în același timp creierul se mută cu rapiditate de la o operație la alta… de aici rezultând o scădere serioasă a performanței pentru oricare dintre sarcinile implicate.
Având în vedere faptul că 80% dintre accidentele de mașină se întâmplă în 3 secunde de la apariția unei mici distracții, lecția asta m-a făcut să încetez să mai vorbesc la telefon în timp ce conduc.
4. Atenția scade dramatic după 10 minute de la începerea unei prezentări.
Faptul că trăim în lumea telefonului conectat non-stop la internet nu îi ajută prea mult pe traineri și prezentatori. Iar Medina ne pregătește sugerându-ne să îi implicăm pe participanți în subiectul «predat » la fiecare 10 minute.
5. Oamenii își amintesc mai ușor un material dacă mediul în care l-au învățat este asemănător cu mediul în care încearcă să și-l reamintească.
Pe scurt, îți vei crește șansele să iei examenul de licență dacă înveți stând pe un scaun la o masă și nu în pat, sub plapumă.
Lecția asta m-a convins să creez în timpul training-ului condiții cât mai asemănătoare cu locul în care aceștia vor trebui să aplice conceptele învățate.
6. Introducerea este totul.
Lecția asta are nevoie de o mică descriere. Ceea ce Medina transmite este ceea ce prezentatorii profesioniști cunosc într-o maniera intuitivă : ai 30 de secunde la dispoziție ca să «agăți» audiența.
Deși cunoșteam și eu, tot intuitiv, regula asta, acum sunt mult mai atent la felul în care încep o prezentare, un training… chiar și o conversatie.
7. Văzul este cel mai puternic dintre simțuri.
Ok, probabil că nu surprinde pe nimeni lucrul asta, dar poate fi surprinzător faptul că un text lângă o imagine este reținut cu 65% mai eficient (corectitudine și durată în timp) decât un text simplu.
Acesta este și unul dintre motivele pentru care folosesc desene atunci când scriu la flipchart sau îmi iau notițe.
8. Oamenii sunt programați să observe lucrurile ieșite din comun.
La fel ca mai sus, nicio surpriză aici. Dar felul în care putem decide să ne folosim de regula asta poate fi de-a dreptul spectaculos. De exemplu, ne așteptăm să vedem slide-uri PowerPoint încărcate și plictisitoare… deci cum ar fi dacă prezentatorul ar avea doar un flip-chart pe care să deseneze în timp ce vorbește?
9. Întărim memoria de lungă durata prin adăugarea graduală de material nou și prin repetiție.
Asta este regula care mă inspiră să fac o recapitulare după fiecare secțiune din training. Participanții se obișnuiesc repede cu rutina unui mic review la fiecare 2 ore și sunt încântați că pot integra noile informații în conținutul deja parcurs.
10. Lipsa somnului scade capacitatea de învațare, în timp ce o porție scurtă de somn după masă (27 de minute) crește performanța cu 37%.
În timp ce prima partea a regulii este destul de ușor de aplicat (obișnuiam să dorm cel puțin 7 ore înainte de un training), a doua parte necesită puțin curaj. Încă nu am reușit să obțin aprobare pentru somnul de după masă în sala de training, dar este ceva pentru care militez constant.
11. Cea mai neplăcută formă de stres este sentimentul că nu ai niciun control asupra unei probleme.
După informația asta, cea mai importantă schimbare a venit sub forma unei completări: la dorința de a-i ajuta pe participanții la training să fie mai buni am adăugat dorința de a-i ajuta să capete controlul asupra situațiilor aparent imposibil de gestionat.
12. Suntem născuți exploratori.
Procesul de învățare la adulți este identic cu procesul de învățare la copii. Nu învățăm reacționând pasiv la mediu, ci prin experimentare, observație, teoretizare și concluzionare. Adică exact ciclul firesc al unui training experiențial, unde prima etapă înseamnă experiență, iar următoarele trei sunt incluse în debriefing. Succes în explorare!
Fie că ești trainer (cazul meu și lentila prin care am scris această recenzie) sau îți câștigi existența în altă manieră la fel de onestă, cartea lui John Medina te ajută să înțelegi cum funcționează creierul tău și ce poți face pentru a-l ajuta să funcționeze mai bine. Spor la citit!
Robert Blaga este trainer pasionat de leadership, comunicare și dezvoltare.
Recenzia face parte din inițiativa Descoperim Cărți.