Cultura respectului, zdrobită în perioada comunistă
„Probabil că lumea de astăzi este destul de diferită faţă de cea de ieri… Din lumea noastră a cam dispărut noţiunea de respect intrinsec… De pildă, respectul faţă de ceilalţi s-a diluat în perioada comunistă, în care eram sistematic îndoctrinaţi că repartiţia se face după nevoi şi nu după muncă, că nu există superioritate nici intelectuală, nici de pregătire, etc. O perioadă suficient de lungă în care valorile au fost prigonite şi negate… Această perioada a distrus foarte mult şi la nivelul respectului de sine, accentul nefiind pus pe individ, ci pe sistem”, a explicat Ioana Filipescu pentru revista CARIERE.
Managing Director-ul Filipescu Visa Financial Advisors accentuează că schimbarea din 1989 şi trecerea de la economia planificată la cea de piaţă nu putea avea drept consecinţă imediată schimbarea mentalităţilor.
„Aceasta se produce în timp. Din păcate, şi această oportunitate s-a cam ratat pe fondul confuziei generate de lipsa reperelor şi modelelor corecte. Dimpotrivă, în ultimii 25 de ani au apărut foarte multe false modele care au acaparat scena publică. Este nevoie de timp şi de eforturi educaţionale pentru că lucrurile să între pe un făgaş normal”, subliniază Ioana Filipescu.
Dacă nu există respect reciproc, o companie nu se poate dezvolta
Ioana Filipescu spune că firma Filipescu Visa Financial Advisors, care și-a început activitatea în vara anului trecut, este una care promovează respectul de sine, respectul lucrului bine făcut și mulțumirea de a duce la bun sfârșit o sarcină.
„Atuurile firmei noastre sunt reputaţia, independenţa şi excelenţa în servicii. De aceea am ales să creăm un brand foarte personal, o abordare despre care considerăm că transmite mesajul potrivit pentru potenţialii noştri clienţi”, mai spune Managing Director-ul Filipescu Visa Financial Advisors.
În opinia Ioanei Filipescu, cei patru factori de succes într-o firma de consultanţă M&A sunt reputaţia, accesul la clienţi, oamenii şi know-how-ul: „După 15 ani de activitate în domeniu pentru mine şi partenerul meu, am ajuns la nivelul de a fi confortabili cu fiecare dintre aceşti factori. Validarea că facem ceea ce trebuie a venit atunci când am început să creştem echipa şi am reuşit să convingem foşti colegi sau colaboratori ai noștri din ultimii 10 ani. Noi ni i-am dorit colaboratori pentru că le cunoşteam respectul faţă de muncă, iar ei ni s-au alăturat pentru că aveau încredere în valorile noastre”.
Tot respectul este cel care face diferența dintre o companie care rezistă pe termen scurt și una care rezistă pe termen lung. „Dacă nu există respect reciproc, o companie nu se poate dezvoltă. Ea poate exista un timp, pe baze conjuncturale, dar sigur nu va performa pe termen lung. Sigur, acolo unde resursele sunt abundente, iar poziţia de piaţă dominantă, orizontul de timp va creşte; este însă cert că un mediu de lucru armonios va fi şi mai eficient”, conchide Ioana Filipescu.