Doar 19% dintre executivii din întreaga lume sunt femei
În condițiile în care abordarea actuală va fi continuată, se poate estima că, în următorii 10 ani, o treime din funcțiile de conducere vor fi ocupate de femei. În ceea ce privește economiile mature, cum sunt Satele Unite ale Americii și Canada, doar un sfert dintre femei vor fi în poziții executive în 2014. Lucrurile stau altfel pentru țările în curs de dezvoltare, unde analiștii Mercer se așteaptă ca numărul femeilor care vor deține funcții executive să crească mai repede.
Studiul Mercer, care evaluează impactul practicilor organizaționale și politicilor referitoare la reprezentarea și promovarea femeilor în cadrul structurii companiei, arată că organizațiile sunt departe de a ajunge la egalitatea de gen.
Citește și Domeniul în care femeile sunt mai buni manageri decât bărbaţii
Deși femeile reprezintă 41% din forța de muncă mondială, majoritatea au roluri de suport. În ceea ce privește ierarhia superioară, femeile reprezintă 40% dintre specialiști, 36% dintre manageri, dar doar 26% dintre managerii seniori și 19% dintre executivi sunt femei.
„În România, conform studiilor Mercer, numărul femeilor din poziţiile de top este unul mai bun comparativ cu cel înregistrat la nivelul Europei, iar numărul acestora continuă să crească. Un factor care a susţinut această tendinţă poate fi și faptul că puține femei au ales să rămână acasă să îngrijească copiii la finalul perioadei de maternitate, în comparație cu alte țări din Europa de Vest. Condițiile economice și financiare nu sunt un suport în acest sens: nu există reduceri de taxe la nivel de familie, iar indemnizația de creștere a copilului și alocațiile nu sunt stimulatoare. Angajatorii români au acceptat această «nouă categorie» de manageri şi din ce în ce mai mulţi au început să implementeze condiţii specifice de suport pentru femei, precum beneficiile medicale speciale sau condiţiile de muncă adaptate“, a explicat Daniela Bărbieru, manager al Mercer Marsh Benefits România.
„În timp ce eforturile pentru diversitate din ultimele decenii au dus la unele îmbunătățiri ale numărului femeilor și ale planurilor de carieră pentru acestea, cercetarea noastră arată că suntem încă la zeci de ani distanță față de adevărata egalitate între femei și bărbați – dacă vom continua să facem ceea ce facem. Este timpul să acționăm diferit pentru a aborda nevoile unice ale angajaților femei și a obține cu adevărat beneficiile participării lor”, a subliniat și Pat Milligan, Președintele Mercer în America de Nord.
Citește și Un brand al unei femei de afaceri, pentru femei de afaceri
„Studiul arată că organizațiile care sunt axate pe soluții holistice pentru diversitate sunt cele mai de succes, alături de companiile care aplică analiza predictivă pentru a crea programe și strategii specifice de promovare, angajament și retenție a femeilor”, potrivit specialiștilor Mercer.
Egalitatea de gen, prinsă într-un cerc vicios
Datele studiului Mercer au mai scos la iveală că reprezentarea femeilor este mai mare și mai accelerată atunci când managerii seniori se implică activ în programele de diversitate de gen. Din păcate, puțin mai mult de jumătate (56%) dintre organizații spun că directorii lor sunt implicați activ în programele de diversitate și incluziune.
Și modul în care se face remunerația contează. Astfel, cercetarea a dus la concluzia că existența unei echipe responsabile de remunerația echitabilă are drept efect un număr mai mare de femei în roluri de conducere. Nu la fel se poate spune și despre politicile comune (cele destinate să asigure echitatea prin programe de lucru flexibile și prin concedii): în absența managementului, sunt asociate cu o creștere mai lentă a numărului de femei în poziții de top.
Citește și Ele sunt cele mai bogate femei din lume
Un impact pozitiv asupra capacității pe termen lung a unei organizații de a reține angajatele talentate îl au soluțiile nontradiționale – programele mai diverse de pensionare, inclusiv gestionarea economiilor în funcție de gen, cursurile de formare profesională adaptate nevoilor diferite ale femeilor, precum și campaniile de educație pentru sănătate dedicate femeilor sunt corelate cu o pondere mai mare a femeilor în suita superioară. Cu toate acestea, mai puțin de 15% dintre organizații au programe de pensionare și gestionare a economiilor personalizate pentru femei și bărbați.
„În mod evident, companiile se pot descurca mai bine în abordarea și în progresul egalității de gen la locul de muncă, beneficiind astfel de abilitățile unei forțe de muncă diverse. Având în vedere dimensiunea forței de muncă feminine nevalorificate, o mai mare participare a femeilor ar avea implicații majore asupra dezvoltării economice și sociale a comunităților și națiunilor, precum și asupra rezultatelor și performanței companiilor”, a adăugat Pat Milligan.
Reprezentarea femeilor, în funcție de regiuni
Așa cum știm deja, femeile reprezintă 41% din forța de muncă la nivel global. În SUA și în Canada, sunt reprezentate în câmpul muncii în proporție de 48%, dar în Europa și în America Latină femeile sunt reprezentate mai slab (37% și, respectiv, 33%).
Potrivit specialiștilor Mercer, eforturile care se fac în prezent pentru a ridica gradul de reprezentare a femeilor în funcțiile de top vor avea, în următorii 10 ani, un impact pozitiv. Pe de altă parte, reprezentarea va varia în funcție de regiune. În SUA și în Canada, de exemplu, numărul femeilor în cel mai înalt va rămâne aproape neschimbat în următorii 10 ani, cu 26% din rolurile executive deținute de femei în 2024, comparativ cu 24% în prezent.
Citește și Top Forbes 50 cele mai influente femei din România
Nu același lucru se poate spune despre organizațiile din Europa, care ar putea înregistra schimbări substanțiale la nivel de top, fiind așteptată o creștere de la 18% în prezent la 47% în 2024. Și organizațiile din America Latină ar putea înregistra o creștere semnificativă a ponderii femeilor la nivel executiv în următorii 19 ani, cu o creștere de la 12% în prezent la 39% până în 2024.
Studiul mai demonstrează că organizațiile care au capacitatea de a atrage, dezvolta și păstra talentul feminin, luând în considerare întregul ansamblu de programe, au o pondere mai bună a femeilor în poziții de conducere pe termen lung.
Citește și De ce avem nevoie de mai multe femei în board-urile companiilor
Din perspectiva managementului talentelor, strategiile variază. Companiilor din SUA și Canada le este recomandat să se concentreze pe îmbunătățirea echității în promovare, din moment ce femeile sunt angajate pe salarii mai scăzute. În Europa, organizațiile ar trebuie să se concentreze pe angajarea femeilor, în timp ce organizațiile din America Latină trebuie să lucreze la reținerea femeilor în companie prin salarii mai bune. Necesitatea de a reține femeile în roluri executive reprezintă factorul comun al fiecărei regiuni.
Cercetarea Mercer „Când femeile prosperă, afacerile prosperă” a fost elaborată cu sprijinul fundației EDGE Certified și a analizat peste 1,7 milioane de angajați din 28 de țări. Studiul a fost realizat pe un eșantion de 680.000 de femei.