„Amnezia succesului” există! Dar puţini o recunosc ca atare…
Mintea noastră este cumva programată să rememoreze, observe şi imagineze mai degrabă în „modul” negativ. Chestiunile vesele sau plăcute? Par a dura puţin, trec prin minteca un flash de aparat foto apoi… sunt adânc „depozitate”. Heather Mundell, carrer coach, a încercat să ofere câteva soluţii de schimbare a situaţiei. Noi am mai căutat câteva şi iată ce vă recomandăm.
Dar, mai întâi, aflaţi că experienţele plăcute lasă o „urmă”mai slabă în memoria noastră decât cele negative. Suntem programaţi să recunoaştem mai degrabă iminenţa unui pericol sau să anticipăm ce poate interveni ca să ne împiedice din a face un lucru. De aceea, nu e de mirare că, atunci când dorim să facem o schimbare de mari proporţii – cum ar fi schimbarea jobului – mulţi dintre noi ne concentrăm pe ceea ce ne-ar ieşi ca obstacol în cale, pe ce ar putea să meargă prost.
În cazul schimbării unui job, dacă vrem să ne „vindem” calităţile şi capabilităţile, dacă estimăm că vom fi în situaţia de a arăta celorlalţi (angajatorilor) ce fiinţă bine informată, competitivă şi plină de experinţă ar putea câştiga să le fie alături, pe noi va trebui să ne impresionăm în primul rând. Şi cum am putea face acest lucru dacă părţile senine, vesele şi de succes ne vin în minte mai greu. Cum să vorbim în primul rând de realizări şi ascensiune când mintea e predispusă să minimizeze aceste „capitole”?
Psihologii şi persoanele specializate în coaching-ul de carieră susţin că trebuie să vă resetaţi modul de gândire. Iar pentru ca să se întâmple asta, aveţi de exersat. Pe o foaie de hârtie sau pe pagina word a unui computer va trebui să scrieţi următoarele, cât mai curând (de mâine?):
Ce probleme am întâmpinat la jobul actual, în ultimii ani?
Luaţi în considerare situaţiile, problemele sau proiectele de care aţi fost singurii responsabili. Ce aţi făcut în acel caz şi care au fost rezultatele. Adunaţi astfel cel puţin zece exemple din ultimii cinci ani (dacă aveţi mai mult de cinci ani la actualul job).
Scrieţi despre proiectele încununate de success în care aţi fost implicaţi.
Din nou, trebuie să alegeţi exemple din ultimii cinci ani şi să fie vizibile ce rol aţi avut şi ce rezultate au fost obţinute.
Menţionaţi calităţile care au permis ca să rezolvaţi problemele în cazul proiectelor de succes.
Exemplele pot include: inteligenţă, creativitate, răbdare, stăpânire de sine, memorie bună, tenacitate, încredere în puterile proprii, ştiu să ascult…
Scrieţi ce cunoştinţe aţi folosit pentru ca să rezolvaţi problemele apărute în cadrul acestor proiecte
Poate că au fost: negociere, exemple din alte domenii, ştiinţa de a planifica şi alcătui un buget corespunzător, abilitatea de a delega, de a organiza şi a conduce, de a convinge şi insista. Gândiţi-vă la cunoştinţele pe care le aveţi, la informaţiile pe care trebuia să le aveţi pentru acel job, fie că era vorba de… construit staţii spaţiale, sau a fost vorba de contabilitate, predarea limbii franceze sau marketing.
Pune-ţi pe hârtie o listă cu reuşitele obţinute în afara jobului.
Scrieţi problemele rezolvate acasă, în cercul de prieteni, dacă aţi reuşit ca din economii să mergeţi în excursii sau v-aţi luat maşină, dacă aţi ajutat la organizarea unui spaţiu, altul decât cel de acasă sau de la serviciu. Este bine să vă daţi seama de competenţele pe care le aveţi şi le folosiţi în oricare din momentele vieţii.
Întrebaţi persoanele care vă apreciază şi prietenii despre cele mai bune cinci calităţi ale voastre.
Sună puţin ciudat şi parcă nu aţi vrea să faceţi asta. Da, ştiam, încă o dată nu vreţi să aflaţi „de bine”… Dacă vă este atât de greu, organizaţi un fel de competiţie de completat într-un „Oracol”, într-o seară petrecută cu prietenii. Este important deoarece veţi face cunoştinţă cu un alt eu, pozitivul pe care îl tot ascundeţi de zor!
Scrieţi orice fel de succes sau reuşită imediat după ce apare.
Punând pe hârtie ceea ce vi se întâmplă bun, momentele de placere sau satisfacţie, însemană un pas înainte spre a evita reapariţia amneziei succesului.
Savuraţi experienţele pozitive!
Când ceva bun se întâmplă, luaţi-vă puţin timp pentru a rememora acest lucru. Scrieţi-o ca idee pe hârtie, cu multe semne de exclamare, împărtăşiţi cuiva apropiat această reuşită apoi… programaţi pentru acea zi sau seara ceva plăcut – un spectacol, o plimbare într-un parc frumos, cumpăraţi-vă flori sau mergeţi la o expoziţie. „Depozitele” mentale pozitive vor fi mai bogate şi de lungă durată.
Apreciaţi-vă calităţile şi talentele.
Ceea ce poate părea de bază sau comun pentru voi, s-ar putea să fie de excepţie pentru alţii. Sunteţi atât de obişnuiţi să fiţi capabili să faceţi ceea ce faceţi în fiecare zi, încât nu vă daţi seama că pentru alţii este mai greu, în aceleaşi circumstanţe. Păstraţi acest fapt în minte, mai ales dacă vă orientați către un nou proiect sau o nouă poziţie.
Învăţaţi să primiţi un compliment şi vorbiţi despre chestiuni pozitive.
Spune-ţi „mulţumesc” la complimentele primite. Nu vă „încurcaţi”, nu începeţi să negaţi sau să negociaţi („ei, nu-i chiar aşa…!”). Este vorba doar de a accepta că imaginea sau acţiunile voastre creează efect pozitiv. Iar dacă sunteţi întrebaţi „Ce faci?”, la prima oră sau când intraţi pentru prima oară într-un alt birou al companiei, nu începeţi cu „Nu mă întreba, nici nu stii ce am păţit!”. Sigur există ceva pozitiv sau frumos care poate fi menţionat la începutul unei conversaţii – poatea înflorit o orhidee în biroul sau aţi reuşit să găsiţi o carte mult-dorită…
După câteva luni de exersat, specialiştii spun că ne vom „intra în mână” şi ne vom simţi mult mai stăpâni pe noi. Ba chiar vom reuşi să trasformăm Cv-ul vechi într-unul de… mai mare succes. Merită să încercăm, nu?