HR-ul intră într-o nouă etapă
În opinia lui Valentin Păuna, în 10-20 de ani meseria de HR va presupune un cu totul alt set de abilităţi, dacă acest lucru nu se întâmplă deja.
,,Noi cei care facem HR ar trebui să avem toate argumentele pentru a fi foarte mândri şi foarte responsabili de meseria pe care o avem. Avem un rol de jucat, atât la nivelul organizaţiilor cât şi la nivel naţional,” a mai spus el.
Pentru a face faţă noilor provocări, pentru a putea să acomodeze destinele unor tineri de genul celor din generaţia Y, HR-ul trebuie să se reinventeze şi să pună preţ pe lucruri noi.
,,Asistăm la un shift al meseriei, de la ,,hiring&firing” la managementul riscului legat de procesul de angajare. Trebuie să fim mai puţin ascultători la multitudinea de voci pe care colegii noştri din business încearcă să ni le inoculeze în fiecare zi. Shiftul trebuie făcut în această direcţie. Oamenii care vin la serviciu vin mai puţin pentru a-şi plăti datoriile, ci mai mult pentru a da un sens vieţii lor profesionale şi personale”.
Istoricul funcţiunii de HR
În România, meseria de HR a trecut prin patru etape. În opinia lui Păuna, iniţierea funcţiunii de HR începe undeva la începutul anilor '90.
,,Este momentul în care multinaţionalele intră în România şi îşi trimit câte un director de HR expatriat, aproape de pensie, care să pună bazele organizaţiilor. Este momentul în care banii nu sunt o problemă, nu există bugete, iar HR-ii veniţi din străinătate îşi desemnează succesorii.”
A doua etapă este cea a localizării managementului de HR, în care asistăm la demararea proceselor de recrutare şi training, de introducere a beneficiilor, etapa în care se desfăşoară primele procese de people satisfaction.
,,A treia etapă este luna de miere a resurselor umane, etapa în care conceptele de ,,war for talent” sau ,,people as most important asset” ajung şi în România. Este totuşi etapa în care România se pregăteşte să acceadă la structurile europene, motiv pentru care au loc oarece îmbunătăţiri ale proceselor din organizaţii. Este momentul în care salariile cresc cu 20-30% pe an şi nu numai în baking. Este perioada în care se externalizează serviciile de HR”, a mai explicat Păuna.
Şi în fine, după sosirea cu întârziere a crizei în România, HR-ul a trecut în etapa în care învaţă să se reinventeze.
"Profilul HR-ului în 2012 este acela al unui executiv obosit de restructurare, foarte conştient de valoarea banului şi mult mai apropiat de CEO şi de ceea ce se întâmplă în business. Acum este însă momentul pe care economiştii îl numesc «crisis fatigue», momentul în care trebuie să cheltuim, fie în programe de training, cât şi pe partea de soft. Chiar dacă perioada de criză a persistat, pentru a face faţă noilor provocări, pentru a putea să ne acomodăm cu noile realităţi de pe piaţa muncii, să ajutăm la îndeplinirea destinelor unor tineri, HR-ul trebuie să se reinventeze”, a mai spus Păuna.