Industria 4.0 – profităm de val sau ne scufundăm?
Rapiditatea, libertatea de mişcare, marketingul şi puterea mare de procesare a datelor se vor dovedi esenţiale în următoarea perioadă pentru businessuri, indică un raport EY – Megatrends 2015. Privind prin prisma aducătorilor de profit – clienţii –, cine deserveşte cel mai bine şi mai rapid dorinţele acestora, acela va fi câştigătorul. Un studiu recent al Economist Intelligence Unit arată că deja 80% dintre companii au remarcat schimbări în modul în care clienţii accesează anumite bunuri. Totodată, mai bine de jumătate (51%) încep deja să îşi modifice preţurile şi felul în care îşi livrează produsele şi serviciile.
„Mă aştept ca panta de adopţie a IoT să mai capete câteva grade în plus. IoT pătrunde accelerat atât în zona de business, cât şi în cea personală, în cele mai neaşteptate moduri. Cred că mobilitatea va începe să intre pe o pantă descendentă, din motive de saturare a pieţei”, spune Bogdan Tudor, CEO & Founder Class IT, CIO Council Board Member.
Vizibilitate maximă
„Internet of Things presupune expunerea unui obiect pe internet, în sensul în care acesta devine vizibil și disponibil worldwide. Internet of Everything presupune, simplu, inteligență și conectivitate, având ca rezultat final soluții software care să adreseze începând de la nevoi cotidiene ale consumerilor la nevoi complexe”, spune Silvestru Pâslaru, Senior Program Manager Luxoft.
IoT este viitorul. Pe acest concept se bazează astăzi aparatura de tip smart și, cum aceasta este într-o continuă evoluție, ne aflăm practic într-o etapă incipientă a IoT. Este lesne de înțeles că viitorul nu este limitat decât de creativitate.
„Ținând cont că IoT și IoE acoperă toate nivelurile arhitecturii unei soluții, de la expunerea sau controlul unui senzor până la aplicații web sau mobile, nu putem vorbi despre limitări sau tehnologii specifice, orice tehnologie fiind la un moment dat utilă sau necesară”, mai spune Pâslaru.
Tehnicile, bunele practici și principiile de dezvoltare software rămân neschimbate, doar că sunt acum duse la un alt nivel, ceea ce este foarte bine, pentru că, spre deosebire de tehnologii, acestea se învață mult mai greu.
Shopping de pe mobil
În prezent, vizualizările de pe telefonul mobil le-au depăşit pe cele de pe PC, în cel puţin 48 de state ale lumii, potrivit unui studiu realizat de EY. De asemenea, Ericsson estimează că cele 2 miliarde de conexiuni mobile la internet vor ajunge la 8 miliarde până în 2019. Aceste cifre arată că ne integrăm tot mai bine în Internetul Lucrurilor, iar gadgeturile mobile devin o extensie a noastră. Suntem în era în care cumpărăm cu ajutorul telefonului, iar dacă acest trend va continua, sunt şanse foarte mari ca băncile să renunţe la carduri, aşa cum PC-ul a renunţat la dischetă.
Estimările deja arată că, la nivel mondial, în 2014 consumatorii au cheltuit via mobil 204 miliarde de dolari (peste 75% din PIB-ul României), iar până în 2018, acestea vor ajunge undeva la 626 de miliarde de dolari. Aproape jumătate din e-comerţ va veni din m-comerţ. Modelele de venituri bazate pe abonamente câștigă tot mai multă popularitate, în timp ce microplățile precum „freemium” sau „pay-per-use” devin, de asemenea, prevalente.
B.Y.O.D.
Deși se vorbește în ultimii doi ani despre fenomenul „Bring Your Own Device (BYOD)”, multe companii nu prea sunt pregătite să asigure un plus de siguranță în cazul rețelelor și datelor pe care le păstrează. În plus, nici tehnologia unora dintre acestea nu este una compatibilă cu cele mai noi trenduri din IT. Deși lucrul cu propriul gadget ar face angajații mai productivi, pentru că deja sunt familiarizați cu dispozitivul, companiile trebuie să știe ce riscuri își asumă atunci când renunță la siguranță pentru productivitate și profitabilitate. În plus, pentru a face față noilor cerințe venite cu acest fenomen, multe companii vor trebui să investească masiv în infrastructură, iar acest lucru este puțin probabil având în vedere că ultimele sondaje făcute arată că sunt manageri dispuși să aloce cheltuieli departamentelor de IT.
Aplicații
Pentru că lumea se schimbă într-un mod foarte rapid și trendul calculatoarelor PC dispare într-un mod alert, companiile care dezvoltă aplicații se concentrează mai întâi pe crearea de aplicații și interfețe pentru mobil și mai apoi pentru desktop și browserul de internet.
La finalul lui aprilie 2014, existau în Google Play 1,24 milioane de aplicații, iar în decurs de un an acestea au ajuns la aproape 1,5 milioane, potrivit AppBrain.com. În luna ianuarie a acestui an au fost încărcate cele mai multe aplicații pe Google Play, undeva la peste 40.000. Din cele 1,5 milioane, aproximativ 1,3 milioane sunt aplicații gratuite, restul de aproape 200.000 fiind cu plată.
În iulie 2014, App Store, magazinul online al Apple, înregistra 1,2 milioane de aplicații, în timp ce concurenții mai mici, precum Microsoft, aveau cu 900.000 mai puține în magazinele virtuale. Tot cam la același nivel se aflau și Amazon AppStore (240.000), în timp ce BlackBerry World nu avea decât 130.000. Revenind la Microsoft, numărul foarte mic de aplicații din magazin a reprezentat unul dintre motivele pentru care compania a pierdut foarte mult în fața concurenței la vânzarea de telefoane.
Tablete şi smartphone-uri
Se estimează că piața tabletelor va depăşi în acest an 1 miliard de unităţi, potrivit ultimelor cifre ale eMarketer. Până în 2018, acestea vor atinge o cotă de 1,43 de miliarde. Se aşteaptă ca numărul lor să se majoreze, în 2015, cu 17,1%. Deşi creşterea pare una sănătoasă, nu se compară cu cea din 2013–2014, care a fost de peste 54%, aceasta reprezentând un boom. Până în 2018, numărul celor care utilizează tablete va fi cu aproape 8 procente mai mare faţă de 2017.
Dacă vorbim despre segmentul de smartphone-uri, acestea ar putea ajunge la 1,3 miliarde în acest an, potrivit statista.com. Numai în SUA se preconizează că această industrie a telefoanelor smart va atinge un nivel de 272 de miliarde de dolari. Anul viitor, este estimat ca numai telefoanele care folosesc Android să ajungă la o cotă de livrare de 680 de milioane de unităţi. Şi chiar dacă Android şi Apple sunt afaceri cu cartierul general în SUA, industria de telefonie chineză pare să fie cea care va domina cu adevărat piaţa smartphone-urilor. 2019 va fi anul în care această piaţă va ajunge foarte aproape de 2 miliarde de unităţi produse.
Avantaj businessuri
Afacerile vor câştiga un avantaj fără precedent dacă vor reuşi să înţeleagă nevoile actuale ale clienţilor, preferinţele, dar mai ales comportamentul. Cantitatea şi tipul de informaţii de la diferite surse, incluzând aici social media, comportamentul shoppingului online şi datele legate de geolocaţie se dezvoltă cu o rată extraordinară, potrivit studiului
realizat de EY. Companiile care vor şti să extragă toată valoarea din aceste date vor beneficia cel mai mult. Aşa că produsele şi serviciile vor putea fi croite nu la nivel de mase, ci la nivel de individ; la o astfel de precizie se aşteaptă să ajungă în etapa următoare Internet of Things prin prisma businessurilor.
Acest lucru este foarte important, pentru că pretenţiile consumatorilor cresc şi ele odată cu „mutaţiile” internetului. Clienţii vor să ştie că sunt importanţi, că vocea lor este auzită, din acest motiv tehnologia este foarte importantă în adunarea feedbackului. Iar social media livrează această oportunitate. Dar cu toate aceste mari beneficii, vin şi mari responsabilităţi, riscuri şi părţi negative, despre care veți citi în cover story-ul nostru.