Ana Radosevic, singura femeie manager de cloud din Europa: „În România, despre cloud ştiu doar managerii IT, nu şi oamenii de business”
Am stat puţin de vorbă despre transformările nu pe care le suferă, ci de care se bucură industria de IT şi specialiştii ei, dar și despre ce presupune, de fapt, o titulatură de job ce poate suna oarecum astronomic pentru oamenii din afara acestui domeniu. O concluzie este că România este una dintre cele mai greoaie ţări din regiune în ceea ce priveşte absorbţia conceptului de business cloud.
Ce presupune de fapt jobul tău, de Cloud Business Manager? Cu ce te ocupi în fiecare zi?
Sunt business unit manager, prioritizând afacerile ce au ca obiect serviciile de cloud, în regiunea pe care o manageriez, adică Russia, Europa de Sud Est şi Slovacia. Consiliez clienţi, conduc echipa, fac harta călătoriei pachetului de cloud pentru clienţii noştri. Sunt responsabilă de partea de profit şi pierdere a sectorului cloud din businessul nostru, de tot ceea ce este legat de promovarea şi marketingul serviciului de cloud.
Când a fost adăugat acest segment jobului tău? Mai ales că ai o relaţie îndelungată cu echipa Hewlett Pakard, una care se întinde pe 10 ani.
Cloud-ul a apărut ca o componentă a job-ului meu acum doi ani, când eram manager în gestionarea infrastructurii de reţea, pentru două ţări. Nu am să intru in detalii tehnice, dar asta de fapt însemna cloud, doar că nu purta acest nume la acel moment.
Poţi spune că ai cu adevărat o carieră de succes, la nivel internaţional. Sunt multe femei business manager de cloud în această regiune pe care o gestionezi?
În primul rând nu prea sunt femei care să managerieze ceva în industria de IT, în general. În această regiune, în Europa Centrală şi de Sud-Est, sunt chiar singura femeie manager de cloud. Ceea ce e păcat, pentru că femeile au capacităţi alternative, pe care le pot combina excelent în spaţiul profesional.
De ce crezi că se întâmplă asta? De ce nu au femeile acces la funcţii manageriale în domeniul IT?
Poate pentru că femeile nu sunt foarte interesate de domenii neexplorate. Cloud-ul îţi oferă pe de o parte provocare şi pe de alta oportunitate: este o călătorie de business în IT. De fapt, specialistul de IT trebuie să-şi schimbe optica şi atitudinea în următorii ani cu privire la jobul, specializarea sa. De ce? Pentru că trebuie să ia în considerare dezvoltarea de business. Apoi, trebuie să înţeleagă business-ul, pentru a putea face transferul de tehnologie către acel business. Este ceea ce fac eu acum.
Deci rolul managerului de IT devine unul mult mai complex, încorporând poate şi elemente de analiză de business şi strategie?
Văd managerul din industria de IT a zilelor noastre ca pe un influencer. Trebuie să influenţeze business-ul într-o manieră în care acesta să devină mai eficient; să aducă tehnologie în business, iar această tehnologie să aducă rapiditate, competitivitate, costuri mai scăzute, rezultate de business.
Ok, mi-ai răspuns deja la întrebarea care sunt de fapt beneficiile cloud.
Exact, cloud este un model de business în IT, nu este doar tehnologie. Este un driver de aliniere la nevoile de business, este o transformare a IT-ului, ce trebuie să aibă o influenţă directă asupra unei afaceri, din trei puncte de vedere: cost, eficienţă, inovaţie.
Poţi spune că este greu pentru tine, ca manager de cloud în această regiune a Europei, să îi faci pe manageri să înţeleagă beneficiile cloud?
Deloc. Avem foarte mult succes, în special în sudul şi estul Europei. Ungaria este un exemplu excelent unde cloud-ul a pătruns cu rapiditate. Sunt acolo proiecte de cloud derulate de Guvern, care a înţeles că poate centraliza date mult mai eficient, pentru angajaţi şi pentru cetăţeni.
Dar România? Cât de deschisă este piaţa cu privire la cloud?
România înaintează mai greoi din punct de vedere cloud. Aici acest termen încă este cunoscut doar de către oamenii de IT. Oamenii de business din România nu sunt încă informaţi, documentaţi pe deplin cu privire la cloud, iar oamenii de IT încă se preocupă doar de IT, nu sunt la curent cu privire la nevoile de business ale companiei. Dar asta trebuie să se schimbe, pentru că se întâmplă peste tot în lume: trebuie să înţeleagă că împreună – omul de business şi specialistul IT – pot face lucrurile să evolueze.