Chris Liassides: Tratează-ți angajații cu respect și îți vor oferi întreaga lume
Discuția cu domnul Liassides a atins teme precum profilul candidatului de MBA, beneficiile unui astfel de program, precum și modalități de management și motivare a angajaților.
Care e diferența dintre MBA și EMBA?
MBA este un program full time la care se poate înscrie orice persoană care are o diplomă de absolvent. Este un program în care de luni până joi studenții participă la cursuri și tind să nu aibă un job. EMBA targetează un segment diferit de persoane. Se numește Executive MBA pentru că, în principal, persoanele care iau parte la acest program sunt executivi, persoane cu o experiență vastă, de minim 6, 7 ani după absolvirea facultății, care au o poziție valoroasă într-o organizație, dar vor să își îmbunătățească abilitățile manageriale și încearcă să îmbine teoria cu practica pentru a ajunge la rezultatele dorite în viitor.
Care este profilul canditatului de EMBA? Este o persoană care lucrează în cadrul unei companii sau este un antreprenor?
Sunt și angajați și antreprenori. Din experiența noastră, majoritari sunt persoanele care lucrează într-o companie, care dețin, bineînțeles, o poziție de management superior, dar la programele noastre au luat parte și câțiva antreprenori. Partea bună este că programul de EMBA targetează persoane care nu sunt neapărat absolvenți de facultăți cu profil economic. Pot fi ingineri, persoane care lucrează în sectorul high-tech, avocați etc., dar care, de-a lungul carierei au ajuns în poziții înalte în cadrul companiei. Acum, aceste persoane trebuie să lucreze ca manageri, au învățat anumite lucruri din propria experiență, dar nu știu cum să facă lucrurile cum trebuie, nu au cunoștințele necesare. Participând la un astfel de program, ajung să înțeleagă toate acele aspecte pe care trebuie sa le aibă în vedere, odată ajunși în postura de manager.
Candidații care participă la aceste programe din postura de angajați își plătesc singuri studiile sau sunt parțial plătite de companiile la care lucrează?
Multe companii își trimit angajați la astfel de cursuri și plătesc costurile programului, dar acest lucru avea loc mai des în trecut. Acum, având în vedere condițiile economice dificile, companiile mai sunt dispuse să plătească cursurile de specializare ale angajaților, însă nu la fel de mult ca în trecut.
Avem însă și studenți care înțeleg valoarea și scopul unei astfel de certificări, care se obține la sfârșitul unui program de studii dificil, și care sunt dispuși să îl platească singuri. Dar, după absolvire, vei avea o diplomă foarte bună, vei capăta cunoștințe care îți vor fi de folos în carieră și vei obține o certificare de la o universitate de top din lume, spre exemplu Sheffield, care a fost desemnată Universitatea anului 2011 în Marea Britanie de către Times Higher Education.
Ce fac studenții după absolvire: rămân angajați în cadrul unei companii sau devin antreprenori?
Majoritatea rămân în companie și chiar din timpul studiilor MBA obțin promovări, ceea ce reprezinta o veste foarte bună atât pentru ei, cât și pentru noi. Un procent de 10-15% dintre ei devin antreprenori. Aceștia nu se mulțumesc să rămână la jobul actual. Și, cu ideile pe care le obțin urmând aceste genuri de programe și cu posibilitățile de networking la care au acces, la programul nostru luând parte oameni de diferite naționalități, executivi care își împărtășesc idei de business, își dau seama că pot să se descurce foarte bine și pe cont propriu și își deschid propriul business.
În afară de diplomă, care sunt beneficiile pe care le obțin studenții urmând un astfel de program?
În cadrul unui program de EMBA, un aspect foarte important este cel al networking-ului. Vorbim aici de networking-ul local, în România, regional, în cele cinci țări unde predăm în prezent EMBA Sheffield, România, Serbia, Grecia, Ucraina, Turcia, și internațional prin intermediul Universității Sheffield, Marea Britanie. Au avut loc multe tranzacții făcute între persoanele care au participat la programele noastre, ca urmare a faptului că un CEO s-a cunoscut cu alt CEO și acum cei doi colaborează la nivel de companie. De asemenea, există și oportunități de carieră pe care și le pot oferi unii altora. Întreaga idee a networking-ului este un aspect foarte important, deoarece în condițiile actuale toată lumea are nevoie de aliați. Deci, e un aspect pozitiv faptul că ai fost coleg timp de doi ani, la un curs de MBA, cu un potențial partener.
Să vorbim acum un pic și despre leadership. Care este cea mai importantă calitate pe care un o persoană care ocupă o poziție de management trebuie să o aibă?
Cel mai important element de leadership, din punctul meu de vedere, este să fii o persoană cu picioarele pe pământ și să îți înțelegi angajații. Înțelegând nevoile angajaților și oferindu-le ceea ce vor, ei îți vor oferi în schimb lumea. Pentru ca o organizație să aibă rezultatele scontate, dacă ai de ales între trei aspecte ale businessului care trebuie mulțumite (angajații, clienții sau acționarii), persoanele cărora trebuie să le acorzi cea mai mare atenție sunt angajații. Tratându-ți angajații cu respect, aceștia se vor purta frumos cu clienții, iar clientul, care primește serviciile pe care și le dorește, în modul în care și le dorește, va reveni și îți va cumpăra produsele, ceea ce va genera mai mulți bani pentru companie, iar acționarii vor fi mulțumiți. Asta este logica ce ar trebui să guverneze interesele unei companii. Nu foarte mulți lideri fac asta, deoarece nu sunt lideri în adevăratul sens al cuvântului sunt doar manageri.
Care este cea mai bună modalitate de motivare a angajaților?
Pe lânga aspectele financiare, promovări și oferirea de posibilități de avansare în carieră, aș spune că, cel mai important lucru este să folosim modelul de business GJ. În afaceri avem două modele: AA – modelul anglo-american, care nu a supraviețuit, iar cel de-al doilea este GJ – german-japonez. Acest model se bazează mai mult pe ce fac japonezii, și în ultimul timp și coreeni, adică să îți faci angajatul să se simtă ca face parte dintr-o familie mare într-o organizație.
Cum faci asta? Sunt multe modalități. Una dintre acestea ar fi oferirea de acțiuni, unde alaturi de salariul pe care îl oferi, îi faci pe angajați, într-o foarte mică masură, acționari ai companiei, iar acest sentiment al acționariatului îi face să fie mult mai atenți și mai conștiincioși în ceea ce fac. Și așa ar trebui să acționăm. Să îi facem să înțeleagă că nu sunt doar simpli angajați ai companiei, ci acea companie face parte din viața lor. Cum noi încercăm sa facem tot ce putem pentru a ne asigura că familiei noastre îi va fi bine, dacă un angajat poate să simtă același lucru pentru o companie, atunci acesta este tipul de angajat pe care ar trebui să îl avem. Persoane care sunt dispuse să lucreze 24 de ore pentru companie, dacă e posibil, și, în același timp, să le placă ceea ce fac.