Best Employer in Europa Centrala si de Est: Adobe Systems, Syngenta Agro, Tuca Zbarcea & Asociatii si McDonald’s Romania
Printre primele atribute puse in pericol in perioadele de instabilitate economica se afla implicarea angajatilor. 31% dintre organizatiile participante la studiul Best Employers la nivelul Europei Centrale si de Est au observat o scadere a angajamentului oamenilor lor – comparativ cu doar 15% in anii trecuti. Vestea buna vine de la Rita Veres, coordonatorul proiectelor de implicare si satisfactie din cadrul Hewitt Europe, care spune ca tendinta scaderii motivatiei angajatilor poate fi prevenita, dand curs actiunilor pe care companiile din CEE le practica pentru a mari nivelul de implicare si pentru a redobandi increderea si motivatia angajatilor.
Tineti cont de angajati
"Stim ca ingrijorarea si incertitudinea cu privire la viitor influenteaza puternic atitudinea angajatilor si, de asemenea, stim ca in multe companii acesti factori au o pondere mai mare in perioade dificile. Aceasta ingrijorare si incertitudine sporita creeaza confuzii in organizatii si conduce la cresterea comportamentelor neproductive, angajatii concentrandu-si eforturile mai degraba pe sine decat asupra companiei si asupra clientilor sai", adauga Veres.
Exista o serie de semnale de alarma ce indica momentul in care companiile nu isi pot mobiliza angajatii sa depuna eforturi pe timp de criza. Desi vor sa fie auziti, implicati si consultati, doar 38% dintre angajati considera ca sugestiile si ideile lor sunt luate in considerare de catre managerii de top ai companiilor. 19% dintre ei cred ca managerii de top nu-i considera ca un bun valoros al companiei si 14% le reproseaza Top Managerilor faptul ca nu tin cont de interesele lor cand iau decizii.
Numai 46% dintre angajati simt ca sunt bine informati atunci cand au loc schimbari organizationale, iar 45% considera ca Top managementul comunica deschis si onest despre viitorul companiei.
Ce se poate schimba
Autorii studiului au elaborat, pe baza rezultatelor colectate de la peste 160.000 angajati si 4.000 de top-manageri din 11 tari, o lista de masuri menite sa creasca valorile unor indicatori.
angajatii asteapta ca superiorii sa stabileasca directia de actiune si sa mobilizeze angajatii. Acestia au nevoie de informatii, iar managerii de top trebuie sa comunice situatia reala in care se afla compania si cum va afecta aceasta situatie organizatia si pe angajati;
in timp ce tipul de leadership si comunicarea sunt mereu importante, acesti factori cresc in greutate atunci cand in jur pluteste incertitudinea. Transparenta, un bun dialog si claritatea asupra viitorului genereaza incredere si pot reduce anxietatea. In aceasta perioada, increderea angajatilor poate fi ori consolidata, ori pierduta definitiv;
este important ca organizatiile sa se asigure ca cei mai buni angajati sunt motivati si orientati asupra rezultatelor de business. Aceste persoane trebuie sa se simta in continuare speciale si, mai mult ca oricand, determinate sa contribuie la succesul companiei;
in perioade bune, observam o inconsistenta in alinierea diferitelor niveluri de management in organizatii. Pe timp de criza, personalul va cauta raspunsuri si va observa mult mai usor inconsistentele din comunicarea interna. Zvonurile vor afecta comunicarea si vor contribui la crearea confuziei. Companiile trebuie sa se asigure ca diferitele niveluri organizationale sunt aliniate, ca inteleg mesajul si transmit acest mesaj in mod constant;
un alt aspect important este ca organizatiile sa continue sa asculte opiniile angajatilor, sa interactioneze cu acestia pentru a intari mesajele-cheie si sa acorde importanta angajatilor din companie. Acest lucru va aduce plus-valoare, sustinand businessul prin cresterea performantei si, de asemenea, va pastra nivelul de implicare.
Angajatori de top
Patru companii din Romania au obtinut titlul de Best Employer in Europa Centrala si de Est: Adobe Systems, Syngenta Agro, Tuca Zbarcea & Asociatii si McDonald's Romania. Ele au demonstrat ca reusesc sa-si implice si sa-si motiveze angajatii chiar si in perioade economice dificile, indiferent de tara si de concurenta de pe piata fortei de munca, prin atentia constanta acordata angajatilor.
Nu exista o formula magica datorita careia angajatii se simt bine la Adobe. Daca ar exista, lucrurile ar fi mult mai simple. Delia Blajan, HR Manager Adobe Romania, enumera totusi cativa factori:
- oamenii sunt foarte buni. Are loc un proces de intervievare foarte riguros, urmat de investitia continua in angajati si in mediul de lucru;
- angajatii sunt pasionati de ceea ce fac. Iar satisfactia lucrului facut cu pasiune este mult mai mare decat satisfactia de a lucra pentru salariu;
- tuturor le place mediul de lucru: colegi foarte inteligenti, atmosfera relaxata, deschisa, joviala. "Sunt conditii de munca similare cu cele din birourile din SUA";
- managementul este deschis la comunicare, schimbare, transparenta, imbunatatire. Din cate reiese din piata, acest tip de relatie este complet diferit fata de al altor multinationale, unde exista prea multa politica si opacitate in luarea deciziilor;
- pachetul salarial si beneficiile le asigura nivelul de trai dorit. Si angajatii Adobe au fost afectati in ultimele sase luni de criza financiara (inghetarea salariilor, rata euro/ron defavorabila etc.), dar se lucreaza la gasirea de solutii si nu au renuntat la investitia in trainingurile echipei sau bugetul de teambuilding.
Angajatilor li s-a cerut sa identifice lucrurile care ii reprezinta si de care sunt mandri. Patru dintre cele mai semnificative mesaje au fost publicate pe panouri publicitare amplasate in Bucuresti. Unul dintre ele suna cam asa: "Feature-ul la care lucrez ajunge pe un miliard de calculatoare. In sase luni. Si nu e malware :)". Delia Blajan crede ca nevoile angajatilor urmeaza modelul piramidei lui Maslow. Daca la inceput pachetul de beneficii era cel mai important factor motivator, adresandu-se nevoilor primare si celor de siguranta, acum se asteapta alte strategii de motivare a angajatilor care sa raspunda nevoilor din ce in ce mai sofisticate si specifice.
Un statut privilegiat
Adesea, in organizatii, se acuza lipsa de transparenta si de comunicare, existenta unei brese intre conducatori si condusi. Florentin Tuca, Managing Partner Tuca Zbarcea si Asociatii, spune ca pentru a preveni acest lucru, in 2007, au constituit in companie o grupa de elita. Intitulata Managing Associates, ea e formata din avocatii de elita care au rolul de a asigura o punte de comunicare intre parteneri si ceilalti. "O echipa care ne ajuta si la organizare si in treburile decizionale, si in probleme de training si in cele de management. Am hotarat ca un reprezentant de-al lor sa vina la fiecare intalnire a partenerilor, sa fie ca un fel de… sef de sindicat prezent la intalnirea partenerilor". Tot membrii acestui grup urmeaza sa ii pregateasca pe viitorii parteneri. "Elitistii" beneficiaza de un statut privilegiat si de o serie de avantaje care le recompenseaza meritele. Au la dispozitie un sofer dedicat, care le rezolva urgentele personale cat timp sunt ei la serviciu. Au angajat un contabil exclusiv pentru ei. Li se asigura un abonament anual, gratuit, la fitness. In fiecare trimestru, au dreptul la un weekend prelungit, in care pot sa isi ia liber incepand de joi. "Cel mai important capital sunt resursele umane si vorbesc aici de avocatii de calitate si de personalul tehnic de calitate. Sunt cele mai importante atuuri ale acestei firme. Plecand de la principiul acesta, nu trece o zi fara sa ma gandesc la conservarea acestei echipe. Pentru mine e important sa spun un "bravo!" la timpul potrivit, sa ies la o bere cu un avocat despre care nu stiu mare lucru, dar cu care pot sa comunic pe chestiuni profesionale si personale, cu acest prilej. Ma gandesc la nevoile lor, tocmai pentru a-i motiva si a-i simti aproape", incheie Florentin Tuca.
Un CEO deschis
Cei de la Syngenta cred ca, la nivelul politicilor de resurse umane, unul dintre factorii care ii diferentiaza de alte companii este orientarea catre angajati. Cristina Pintilie, HR Head Balkans Region, spune ca organizatia dezvolta si implementeza politici de diversitate care asigura un tratament egal tuturor angajatilor. "Noi acordam importanta individualitatii si potentialului creativ al angajatilor si sprijinim dezvoltarea continua a talentului si a abilitatilor lor". Un alt factor fundamental de diferentiere este mediul flexibil si transparent. Ca angajat, poti cere oricand sfatul sau suportul la orice nivel de management. "In plus, comunicarea si inter-relationarea cu managementul si colegii sunt informale, astfel ca se intampla deseori ca CEO-ul, in pauze, sa-ti povesteasca despre planurile lui de concediu", adauga Pintilie.
Instruirea intregii echipe pentru a intelege procesele de resurse umane (Managementul performantei, managementul talentelor, politica de salarizare etc.), dar si faptul ca managerii isi asuma responsabilitatea echipelor lor si sunt cu adevarat "people manageri" sunt alte plus-uri ale companiei. Intreaga echipa este conectata la evolutia companiei si a pietei in care isi desfasoara activitatea. "Este in cultura noastra sa impartasim povestile de succes ale tuturor. Le marcam prin evenimente speciale formale sau ad-hoc, impreuna cu intreaga echipa, atat din Romania, cat si din lume". Conform studiului realizat de Hewitt, dintre aspectele care determina angajamentul si satisfactia angajatilor Syngenta, cele mai bune scoruri au obtinut relatia cu managerii (94% dintre raspunsuri favorabile); mediul fizic de lucru (94%); oportunitatile de instruire si de dezvoltare*; procesul de evaluare a performantelor*; valoarea care le este acordata angajatilor (* 92% dintre raspunsuri favorabile). Rezultatele mentionate raman factori importanti pe termen mediu, oficialul precizand ca motivatia trebuie sa fie legata pe termen lung si de specificul domeniului de activitate al companiei, de nivelul de etica al firmei si al angajatilor ei si, de asemenea, de impactul social general pe care compania il are la nivel global.
Inainte de a aplica sfaturile celor mai buni in materie, e foarte important sa identificati corect nevoile angajatiilor dumneavoastra si sa va asumati zonele cu probleme. Doar cu ajutorul unor angajati implicati veti reusi sa treceti cu bine de criza.