Ce te faci dacă şeful tău e prea de treabă
Ce spun experţii
„Sunt sută la sută în favoarea bunătăţii şi compasiunii în leadership. Dar un lucru în care nu cred este genul de şef care, în numele amabilităţii, nu face ceea ce ar trebui să facă”, spune Greg McKeown, autorul cărţii Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less.
Faptul că lucrezi pentru un manager care are o aversiune faţă de conflicte poate să aibă efecte care îţi prejudiciază performanţele şi cariera. Linda Hill, Business Administration Professor la Harvard Business School şi coautoarea cărţii Being the Boss: The 3 Imperatives for Becoming a Great Leader, spune că mulţi dintre aceşti şefi nu sunt conştienţi de efectul pe care-l au asupra subordonaţilor. „Experienţa mea cu lideri de genul acesta mi-a arătat că ei nu ştiu că se comportă în acest fel”, spune ea.
Iată cum poţi să diminuezi potenţialele prejudicii pe care le poate cauza un şef mult prea de treabă.
Manifestă empatie faţă de şeful tău
Este frustrant să ai un şef care nu te susţine în faţa celorlalţi sau a superiorilor lui, dar nu îl învinovăţi pentru asta. „Oamenii care sunt noi în poziţia de şef sunt, în special, predispuşi la genul acesta de atitudine. Ai un pic de simpatie pentru el, fiindcă încearcă să îşi câştige credibilitatea în rândul colegilor lui şi în faţa şefului lui”, spune Hill. Dacă vezi situaţia din perspectiva lui, atunci, în loc să-l vezi ca pe un duşman, vei fi mult mai capabil să îl ajuţi.
Tratează problema direct
Începe prin a vorbi cu şeful tău. Comunică în aşa fel încât să te asiguri că lucrurile de care ai nevoie îi sunt foarte clare şi fii cât de concret este posibil. Dacă nu primeşti resursele necesare pentru un proiect, ai putea să spui: „Asta este ceea ce ar trebui să facem şi, dacă nu avem mai mulţi oameni dedicaţi acestui proiect, nu vom fi în stare să facem toată treaba şi să îl terminăm la timp. Există vreo cale sau direcţie în care să depunem eforturi pentru a obţine mai multe resurse?”. Sau, dacă este prea neimplicat şi nu îţi oferă suficient feedback, ai putea spune: „Am nevoie să primesc, pe parcursul activităţii mele, mai multe feedback-uri şi opinii din partea dvs. şi nu ştiu ce să fac pentru a le primi”.
Mai poţi să faci în aşa fel încât să îi fie mai uşor să îţi dea feedback. „S-ar putea să îţi doreşti să îi descrii faptic evenimentele ce au avut loc şi modul în care le-ai făcut faţă şi apoi să îl rogi să îţi spună cum ai fi putut să le abordezi în mod diferit”, spune Hill.
Fă în aşa fel încât să îi fie clare costurile comportamentului său
„Oamenii se schimbă, dar numai dacă sunt nemulţumiţi de propriul comportament”, spune Hill. Din acest motiv, este important să îl ajuţi pe şeful tău să înţeleagă care sunt costurile comportamentului său. Pune-te în pielea lui şi încearcă să înţelegi care sunt lucrurile de care îi pasă cu adevărat. „În felul acesta, îi poţi arăta că sunt în joc şi sunt supuse unui risc tocmai lucrurile pe care vrea să le realizeze”, spune Hill. Dacă poţi să faci în aşa fel încât să devină evidente dezavantajele comportamentului său prin care încearcă să evite orice conflict, s-ar putea să fie motivat să se schimbe. De exemplu, ai putea să explici că, prin faptul că nu se ocupă direct de problema performanţelor slabe din echipă, şi-i înstrăinează şi îi îndepărtează pe acei membri ai echipei care au performanţe ridicate. Arată către dovezile directe, precum faptul că unul dintre membrii echipei a plecat din companie.
Ia taurul de coarne
McKeown îţi sugerează ca, în loc să aştepţi ca şeful tău să îţi ofere îndrumări şi feedback, să faci tu însuţi ceva ca să le primeşti. „Formulează în scris un contract pe care vrei să îl închei cu şeful tău, spune McKeown. Notează rezultatele pe care încerci să le obţii, parametrii în limitele cărora lucrezi şi modul în care vei fi responsabil pentru ceea ce faci”. Apoi roagă-l pe şeful tău să reacţioneze la proiectul de contract şi să-l semneze. „Măcar o să ai ceva concret la care să apelezi”, spune el. S-ar putea ca un asemenea gest să li pară unora o insistenţă prin care se forţează nota, dar studiile lui Keown arată că „merge” să faci un asemenea contract şi că ar fi eficient. „Toţi managerii cu care am vorbit au spus că un asemenea nivel de iniţiativă li s-ar părea binevenit”, spune el.
Apelează la reţeaua ta de cunoştinţe din companie
În unele cazuri, s-ar putea să ai nevoie să treci peste şeful tău şi să-ţi foloseşti reţeaua de contacte din companie pentru a primi feedback sau resurse. Dar, dacă este posibil, nu te furişa, ocolindu-ţi şeful. Încearcă să-l incluzi în acele discuţii. De exemplu, s-ar putea să descoperi că în alt departament se lucrează mai lejer şi nu sunt folosite toate resursele şi să îi spui şefului tău de acest lucru, astfel încât el să poată obţine resursele suplimentare necesare echipei voastre solicitându-le de la liderul echipei din acel departament.
Dacă ai un manager care evită conflictele, este de două ori mai important să ai relaţii puternice în alte părţi ale organizaţiei, spune Hill: „Construieşte-ţi reţeaua de contacte în aşa fel încât să includă oameni aflaţi la câteva niveluri ierarhice mai sus, astfel încât să ai un motiv legitim ca să vorbeşti cu ei”. McKeown consideră, la rândul lui, că aceste conexiuni sunt importante: „Găseşte pe cineva care nu este şeful şefului tău, dar se află chiar în apropiere de echipa ta şi care poate să fie purtătorul tău de cuvânt”.
Dacă poţi, ia în considerare şi varianta plecării din companie
Este uşor să presupui că a avea un şef care are o aversiune faţă de conflicte nu este, cu adevărat, o problemă. Dar o asemenea situaţie poate avea efecte pe termen lung. S-ar putea ca şefii de acest gen să nu te ajute să avansezi în carieră, fiindcă le este teamă „să zburlească nişte pene” ca să te promoveze pe tine.
Sau s-ar putea să îţi afecteze credibilitatea dacă sunt văzuţi drept nişte şefi ineficienţi, iar ceilalţi oameni din companie vor presupune că şi oamenii din echipa acestor şefi sunt la fel ca ei. „Oamenii au obiceiul de a lăsa lucrurile să continue aşa cum sunt pentru foarte mult timp”, spune McKeown. El îţi sugerează că, dacă şeful tău nu se schimbă, să te transferi în alt departament sau să pleci din companie. „Aş prefera oricând să lucrez cu cineva care e mai abrupt în abordare şi dispus să îmi ceară să devin mai bun”, spune el. Dacă nu aceasta este descrierea şefului tău, s-ar putea să fi venit timpul să-ţi găseşti unul nou.
Principii de ţinut minte:
Fă asta:
- Vorbeşte direct cu şeful tău despre ceea ce ai nevoie şi fii cât mai concret.
- Construieşte-ţi reţeaua de contacte şi cunoştinţe în companie, astfel încât să te poţi baza pe alţi oameni pentru a primi ajutor şi resurse.
- Fă în aşa fel încât costurile comportamentului său să îi devină foarte clare şefului tău; numai aşa se va schimba.
Nu face asta:
- Nu ezita să iei taurul de coarne.
- Nu te gândi la şeful tău ca la un duşman; s-ar putea să nu fie conştient de comportamentul lui.
- Nu lăsa lucrurile să continue prea mult timp în felul acesta; ia în considerare, dacă este posibil, alternativa de a te transfera în alt departament sau de a-ţi găsi un nou job.
Amy Gallo este editor colaborator la Harvard Business Review