Consultantul catre managerul sedus de criza
Vad in jurul meu ca cei mai multi manageri aleg asteptarea. Sunt destui insa si cei care au trecut la actiune. In sensul strangerii curelei, desigur. In perioadele de recesiune, primele costuri pe care le reduc companiile sunt cele cu trainingul si dezvoltarea, publicitatea, salarizarea sau costurile administrative. Totusi, aceste companii, cu toate ca resimt nevoia scaderii costurilor, vor sa obtina in continuare si cu atat mai mult in aceste zile, loialitatea clientilor, cresterea sau mentinerea vanzarilor, cresterea sau mentinerea moralului angajatilor si conducerea eficace a procesului de schimbare. Nu poti face compromisuri de calitate atunci cand vrei loialitatea clientilor, nu poti renunta la publicitate daca vrei vanzari, cum nu poti reduce salariile si bugetul de dezvoltare daca vrei motivatia angajatilor. Ironia este ca, intr-un mediu de afaceri nesigur, reducerea costurilor este la ordinea zilei, iar asta afecteaza motivatia angajatilor, esentiala pentru a scoate organizatia la lumina.
Daca vrei sa treci cu bine de incercarile "ispitei", bazeaza-te pe "familie", adica pe partenerii consacrati. Fii aproape de ea, arata-i respect, dezvolt-o, apreciaz-o, iar ea te va sustine pana la urma. A fi eficient nu inseamna neaparat a reduce costurile. Poate la fel de bine sa insemne sa cresti rezultatele prin utilizarea mai eficienta a resurselor. Daca vezi diferit relatia, poti obtine mai multa fericire de la ea. Nu este intotdeauna nevoie sa-ti schimbi sotia cu o amanta ispititoare pentru a fi fericit.
Ca sa razbati, ai nevoie de doua lucruri: o strategie infailibila si o executie de exceptie. Strategia este decizia ta, ai doar grija sa o construiesti pe baza a ceea ce ai, nu pe vise. Nu te lasa prins in capcana "ispitei": aceea de a sacrifica viitorul pentru o situatie "arzatoare", dar de moment. In articolul "Why CEO’s Fail", publicat in revista Fortune, pe 21 iulie 1999, Ram Charan – cunoscut consultant de business indian – chiar spunea: "70% dintre esecurile strategiilor se datoreaza unei slabe executii din partea liderilor… Rareori decurg din lipsa de inteligenta sau de viziune".
Constatam ca, din ce in ce mai des, creatorii de know-how pun in centrul atentiei executia. De ce? Pentru ca barierele in calea ei sunt tot mai numeroase si au devenit cronice. Imagineaza-ti cat de greu este sa identifici si sa duci la capat acele 20% activitati care influenteaza cu 80% realizarea strategiei in vreme ce esti prins in vartejul ametitor al activitatilor de zi cu zi. Iar in ziua de astazi, acest vartej este in plus alimentat si de "zgomotul" pietei, de sentimentul nesigurantei si de tensiunile din organizatie. (vezi schema alaturata)
Marile provocari ale momentului sunt:
- procesul de clarificare a prioritatilor organizatiei;
- implicarea fiecarui membru al organizatiei in realizarea prioritatilor;
- executarea prioritatilor de catre fiecare individ.
Altfel spus, crearea unui impact maxim in noile circumstante, cu resursele pe care le avem la indemana.
In ultima vreme, a creste cifra de afaceri era considerata o normalitate deoarece piata crestea oricum. Tot ce aveai de facut era sa deosebesti binele de rau: "este bine sa investesc acolo, e rau dincolo" sau "este bine sa am obiective, e rau sa nu am". Acum nu mai este de ajuns. Distinctia este mai subtila, intre "bine" si "mai bine". Suntem pregatiti pentru lupta corp la corp, pe spatii tot mai inguste din piata? Pentru ca de-acum nu mai e loc de "merge si asa". Iar schimbarea trebuie sa inceapa cu liderii. Unii dintre ei, creativi si orgoliosi, gasesc in sfera lor de influenta foarte multe lucruri bune pe care le pot face. Nu toate insa sunt activitati de tipul 80/20. In conditiile in care resursele sunt din ce in ce mai putine, managerii trebuie sa discearna intre "bine" si "foarte bine" sau "excelent". Adica sa identifice care sunt obiectivele esentiale si sa le execute cu prioritate. In esenta, este vorba despre integritate si disciplina, despre caracter si principii. E timpul sa fie puse fundamentele unei cresteri durabile. Iar daca nu stim unde sa le cautam, nu avem nici o sansa: "ispita" va reusi sa ne seduca, iar "familia" va pierde iremediabil.
Criza insa nu inseamna doar provocari, ci si oportunitati. Acum pot aparea acei lideri cu principii, integritate si caracter. Identificati-i si pastrati-i cu orice pret. Ei sunt cei care vor razbate si-i vor trage dupa ei si pe ceilalti. Prin implicare si prin exemplu personal vor reusi sa execute eficace prioritatile-cheie ale organizatiei. Ei sunt "copiii talentati" in care daca veti investi, o veti face pentru un alt viitor.