Cum se reinventează școlile MBA sub presiunea revoluției Inteligenței Artificiale. AI-savvy, ADN‑ul noii elite de lideri

Să fii un lider remarcabil, astăzi, nu mai înseamnă doar să iei decizii bune, să fii carismatic sau să conduci cu empatie. Nici măcar nu mai e suficient să înțelegi algoritmi sau să interpretezi date. A fi lider în era Inteligenței Artificiale înseamnă să știi cum să folosești tehnologia pentru a rescrie regulile jocului. Dacă, până nu demult, responsabilitățile tehnice puteau fi delegate, astăzi implicarea directă a liderilor nu mai este opțională. Ei trebuie să colaboreze direct cu „mașina”, să o înțeleagă și să o conecteze la viziunea și obiectivele lor de business. Iar conceptul care definește acest nou tip de conducere este „AI-savvy leadership”.
Liderul „AI-savvy”
Dar ce înseamnă, concret, să fii un lider „AI-savvy”? Înseamnă să fii mai mult decât un pasionat de tehnologie. Liderul AI-savvy este cel care vede dincolo de eficiență și automatizare. Este cel care înțelege că Inteligența Artificială schimbă nu doar cum lucrăm, ci și ce facem, de ce o facem și cu cine.
Este cel care integrează tehnologia pentru a genera valoare reală și care știe că Inteligența Artificială a devenit parte din ADN-ul său profesional și al organizației pe care o conduce. În același timp, nu ignoră responsabilitățile care vin odată cu această putere, de la riscuri etice până la implicații sociale.
Este un lider care știe că inima unei organizații bate în ritmul oamenilor, dar și că algoritmii, dincolo de calcule reci, sunt noua coloană vertebrală. Acești lideri susțin inovația, accelerează decizia și deschid drumul schimbării. Sunt elementul diferențiator între o organizație bună și una excepțională.
Viitorul leadershipului e aici
În acest context, viitorii lideri nu mai pot învăța doar despre modele de afaceri, finanțe sau managementul echipelor. Pentru că nu mai este suficient să înțeleagă lumea de azi, trebuie să știe cum s-o modeleze pe cea de mâine. De aceea, viitorii lideri au nevoie de o educație care integrează Inteligența Artificială în inima deciziilor strategice. Cu un ochi la inovație și celălalt la oameni, ei trebuie să gândească și să simtă businessul într-un mod profund uman, folosind la maximum potențialul tehnologic. Iar școlile de business, ca forțe educaționale care formează elitele de mâine, trebuie să țină pasul.
Provocarea școlilor de lideri
Cât de aliniate sunt școlile de business din România la această transformare? Ce fac concret pentru a forma lideri care gândesc diferit, lucrează diferit și simt responsabilitatea diferit? Am stat de vorbă cu reprezentanții lor. Ne-a interesat nu doar ce planuri au, ci și ce schimbări aplică deja. Pentru că nu mai este timp pentru teorie. Pentru școlile de MBA, a venit momentul să crească o nouă generație de lideri, conducători care știu să integreze etic oamenii și Inteligența Artificială într-un nou model de leadership. Un model care are suflet uman, dar vibrează în ritm de algoritmi.
CITEȘTE ȘI: Ce spun și ce nu spun liderii la microfon | EDITORIAL
Foto: ID 172987598 @ Pop Nukoonrat | Dreamstime.com

Acest articol este preluat din ediția print a Ghidului MBA 2025.