De ce nu merg vânzările în România? Iată răspunsul
Studiul, la care au participat 600 de vânzători din diverse industrii cu o experienţă de minimum 3 ani în domeniu, a scos la iveală mai multe surprize legate de comportamentele vânzătorilor în timpul vizitei la client. Cea mai importantă a fost aceea că, în formularea propunerilor de vânzare pentru client, vânzătorii apelează de foarte multe ori la presupuneri.
Principalele concluzii ale studiului
Doar 37% dintre vânzători investighează nevoile clientului înainte de a propune o soluție. Ceilalți, aproape două treimi, prezintă soluţii făcând presupunerea că acel client ar putea avea nevoie de produsul sau serviciul lor. Atunci când nu investighează nevoile, vânzătorului nu îi rămâne de făcut decât să își laude produsul și să forțeze vânzarea.
11% dintre vânzători au manifestat comportamente prin care au dovedit că sunt interesați să înțeleagă în detaliu perspectiva clientului folosind întrebări sau reformulări: „Din ce mi-ați spus până acum, produsul căutat de dvs. trebuie să rezolve următoarele probleme:…, acestea sunt principalele așteptări?”.
18% dintre vanzători atacă – încercând să-și impună produsele la vânzare. În tratarea obiecţiilor exprimate de către client, un tip aparte de răspuns dat de aproape 18% dintre vânzători a fost prin intermediul unui „atac”, adică orice formulare care pune sub semnul întrebării onestitatea sau abilitățile intelectuale ale clientului: „Nu cred că ați înțeles … vă mai spun încă o dată ca să înțelegeți că acest produs…”. Evident că atacurile nu ajută la construirea încrederii în soluția oferită ci, din contră, fac clientul să se simtă „prost”, enervat sau intimidat.
Doar 10% dintre vânzători au avut grijă să solicite o acțiune concretă din partea clientului: „Pentru a discuta variantele finale ale ofertei aștept din partea dumneavoastră informațiile despre …”. Prin acest comportament de solicitare de angajament clientul nu mai este un actor pasiv care „așteaptă să i se facă o ofertă”, ci devine un participant activ la închiderea cu succes a procesului de vânzare.