Esti seful pe care si-l doreste toata lumea?
• Nu stii ce faci. Le oferi angajatilor leadershipul competent de care au nevoie pentru a-si atinge obiectivele? Modul in care ii manageriezi demonstreaza ca stii ce se petrece in restul organizatiei? Angajatii trebuie sa poata vedea ca obiectivele departamentului lor se incadreaza intr-un demers mai amplu, pe care aportul lor il poate duce la bun sfarsit.
• Te porti cu ei fara urma de respect. Daca le-o si arati, le ranesti sentimentele si le diminuezi increderea in sine si perceptia de sine. Asa nu le vei castiga niciodata respectul. Daca ii intrerupi, le denigrezi ideile, le ignori aportul, esti condescendent, ii privesti de sus si ii critici pe nedrept, angajatii se vor simti jigniti si te vor considera lipsit de consideratie.
• Doar tu contezi la locul de munca. Esti centrul lumii angajatilor? Totul incepe si se termina cu tine? Formulezi obiective pentru angajati in asa fel incat rezultatele lor sa te puna intr-o lumina buna? Ii critici pentru greseli care te fac pe tine sa dai prost in ochii sefilor?
• Esti neprofesionist. Te comporti irational, egoist si manipulativ cu angajatii? Te gandesti la sentimentele lor si la impactul deciziilor tale asupra muncii lor? Barfesti un angajat la urechea unui coleg din acelasi departament?
• Iti supramanageriezi angajatii valorosi. Cand ai incredere in angajatii tai si ii lasi sa vina cu idei legat de cum sa-si faca treaba, ii stimulezi sa-si atinga potentialul maxim. Daca ii micromanageriezi si le cauti mereu nod in papura vizavi de ideile si de aportul lor, nu vor da randament.
• Nu stii ce fac. Nu trebuie sa stii sa faci munca fiecarui angajat ca sa fii un bun manager. Dar trebuie sa intelegi destul din ce fac ei ca sa ii poti ajuta cu instructiuni. Trebuie sa comunici des cu ei ca sa stii cum avanseaza si cu ce provocari se confrunta.
• Nu le recunosti meritele. Angajatilor le place ca meritele, realizarile si ideile lor sa fie apreciate de restul echipei. Sa nu spui ca un angajat ti-a dat o idee e o manevra proasta pentru orice manager. Si mai rau e sa-ti atribui meritul pentru rezultatele obtinute de un subordonat.
• Nu le porti de grija. Daca ii lasi pe subordonati sa fie criticati si penalizati pe nedrept, pozitia ta de sef e compromisa definitiv. In momentul in care un angajat stie ca, in loc sa-l sustii, ai dat vina pe el, totul s-a terminat.
Toate aceste comportamente sunt inacceptabile la locul e munca, potrivit site-ului standard.net. In contrapondere, iata o lista de patru trasaturi pe care le au in comun majoritatea liderilor exceptionali.
1. Transparenta. Demonstreaza respect, incredere si dorinta de a-i implica pe toti. Liderii care o practica nu prea inchid usile, gandesc cu voce tare si povestesc frecvent. Incearca sa fie cat de deschisi pot, respectand confidentialitatea, si incearca sa se comporte intr-un mod onest. Angajatii lor au acces si la chestiunile care tin de detalii, si la imaginea de ansamblu.
2. Comunicativ. E aproape imposibil sa fii un mare lider fara sa fii un comunicator extraordinar, sa stii ce forma de comunicare, folosita unde si cand, functioneaza cel mai bine intr-un anume context. Inainte sa comunici un mesaj, gandeste-te cum ar ajunge cel mai bine la destinatar, nu la ce mod de comunicare e mai usor si mai rapid pentru tine. Un comunicator extraordinar vorbeste pe limba ascultatorului.
3. Incurajator. Sefii grozavi nu sunt intotdeauna de acord cu angajatii, dar vor ca acestia sa aiba succes si sunt dispusi sa-i ajute. Managerii incurajatori se lupta pentru subordonatii lor si ii sprijina chiar cand sunt impotriva curentului. Acest gen de lider recunoaste mai multe merite decat isi asuma, spune ”noi” mai frecvent decat ”eu”.
4. Abordabil. Oamenilor le place sa lucreze cu un sef abordabil, cu care au conversatii informale si cu care impartasesc problemele si bucuriile personale la fel cum ar face-o cu un coleg. Teama lipseste din ecuatie si, cand lucrurile merg prost, situatia e mai detensionata. Angajatii se simt in largul lor in preajma unui sef abordabil.