În acest an, companiile investesc până la 500 euro pentru instruirea unui manager
Studiul Tendinţe în piaţa de training şi dezvoltare în anul 2012 reprezintă singura iniţiativă din acest an dedicată identificării priorităţilor companiilor din România, privind trainingul angajaţilor. „Am investit în acest proiect fiind ferm convinşi că dezvoltarea competenţelor şi loialitatea angajaţilor sunt esenţiale pentru competitivitatea companiilor în această perioadă, cu concurenţă în creştere şi clienţi tot mai sofistificaţi. În calitate de furnizor de programe de dezvoltare pentru manageri, am dorit să cunoaştem necesităţile de ultimă oră ale clienţilor, pentru a le putea livra programe performanțe”, a declarat prof.dr. Lavinia Raşcă, director general Exec-Edu.
Managerii români preferă trainingul clasic
Acest studiu relevă faptul că managerii români preferă în continuare trainingul clasic altor forme de învăţare precum e-learning sau coaching şi mentoring. Îmbunătăţirea relaţiilor în echipă şi a comunicării sunt considerate cele mai importante pentru dezvoltarea managerilor de mijloc, în timp ce, pentru managerii de top, se apelează în principal la cursuri de leadershipul şi la coaching. Studiul iniţiat de Exec-Edu mai arată că, în privinţa abilităţilor hard în afaceri, în 2012 angajatorii îşi doresc ca middle şi top manageri să poată gândi şi acţiona strategic. Deşi nevoile de învăţare şi dezvoltare au crescut, bugetele de training ale companiilor se menţin în 2012 la nivelul celor 2011.
Angajaţii lucrează 17 zile pe an în alte departamente sau pe alte posturi
Pentru dezvoltarea abilităţilor angajaţilor, companiile folosesc în principal activităţile experienţiale "on the job" (rotaţia posturilor şi învăţare prin activitatea practică desfaşurată la birou). Astfel, angajaţii companiilor intervievate lucreaza în medie până la 17 zile pe an în alte departamente sau pe alte posturi, pentru a acumula experienţă şi noi cunostinţe. Totodată, din ce în ce mai mult în aceasta perioadă, companiile apelează la training intern (13,4%), în procent aproape egal cu trainingul oferit de furnizori externi (12,7%).
Recomandările de la prieteni, cele mai importante
În evaluarea necesităţilor de training, interviul cu managerul direct are un rol semnificativ, 87% din respondenţi menţionându-l ca metodă de stabilire a programului de dezvoltare dedicat angajaţilor. Alte instrumente folosite în acest scop sunt, în ordinea importanţei, chestionarul de evaluare a performanţei (73,9%) şi interviurile cu angajaţii (54,3%).
Recomandările de la prieteni şi colegi sunt mai importante decât internetul şi reţelele sociale în alegerea furnizorului de training.
Reprezentanţi din 184 de companii au răspuns la chestionarul ce stă la baza acestui studiu
În plus, studiul confirmă tendinţa în creştere referitoare la preferinţa organizaţiilor pentru cursurile personalizate (68,7%), adaptate obiectivelor specifice ale acesteia, în detrimentul celor open (33,3%), la care pot participa cursanţi din mai multe organizaţii.
Studiul a fost realizat în perioada aprilie-mai 2012, pe baza unui chestionar adresat managerilor de resurse umane şi managerilor generali din 184 de companii care investesc constant în training în ultimii ani şi care activează în industrii diferite, de la servicii financiare, farmaceutice, comert şi distributie până la IT & C şi auto.