Leadership în era AI: de la magie la strategie, de la entuziasm la impact. De vorbă cu Daniel Anghel în culisele schimbării
Șase din zece CEO din România sunt de părere că inovațiile tehnologice vor transforma profund modelele lor de afaceri în următorii ani, iar aproape patru din zece conștientizează realitatea: organizațiile lor nu vor supraviețui pe termen lung, dacă nu implementează schimbări rapide și concrete.
Sunt doar două dintre concluziile Raportului PwC CEO Survey 2024 , cel mai recent studiu realizat de PwC România, care oferă o privire detaliată asupra percepțiilor liderilor privind cele mai importante provocări și oportunități cu care se confruntă organizațiile. Provocări în fața cărora, directorii generali intervievați au recunoscut tranșant: schimbarea nu mai este o alegere, ci o necesitate.
Pe lângă acest studiu, PwC a realizat, tot în 2024, și un alt raport extrem de important, 2024 AI Business Predictions, care analizează impactul tehnologiilor emergente – în special al inteligenței artificiale (AI) – asupra afacerilor și modului în care acestea transformă industriile. Conform concluziilor acestui raport, AI nu doar că generează schimbări revoluționare în procesele de producție și în ofertele de produse și servicii, dar reconfigurează clar și interacțiunile dintre companii și consumatori. Astfel, organizațiile sunt nevoite să investească în inovație pentru a profita de potențialul oferit de noile tehnologii, dacă nu vor să rămână în urmă.
Ambele studii reflectă o tendință clară: schimbarea este inevitabilă.
De aceea, am interconectat rezultatele și l-am invitat pe Daniel Anghel, Country Managing Partner PwC România, să le analizăm și să aprofundăm câteva aspecte cheie, referitoare la modul în care liderii din România pot răspunde acestor provocări care, iată, impun modificări ce efectiv nu mai pot fi amânate.
Analizând concluziile celor două studii lansate de PwC, care este nivelul de optimism sau pesimism al liderilor din România față de viitorul afacerilor lor? Care sunt principalele aspecte ce le modelează aceste perspective?
Directorii generali din România prezintă un mix de optimism și precauție. Pe de o parte, există încredere în perspectivele de creștere a companiilor, însă, pe de altă parte, există o conștientizare clară a provocărilor generate de schimbările impuse de tehnologie, de supra reglementare, incertitudinea economică și conflictele geopolitice.
În sondajul CEO Survey realizat de PwC în acest an, executivii din România recunosc nevoia stringentă de transformare, peste o treime (37%) dintre aceștia considerând că, dacă organizațiile lor continuă să funcționeze în direcția actuală de dezvoltare, afacerile nu vor mai fi viabile peste zece ani. Ponderea directorilor generali pesimiști în ceea ce privește viabilitatea este cu zece puncte procentuale mai mare decât în 2023. Marea majoritate au menționat tehnologia ca factor decisiv al schimbării din ultimii cinci ani, urmată de comportamentul consumatorilor și reglementările guvernamentale.
În ce mod percepțiile și prioritățile lor s-au schimbat comparativ cu anii anteriori?
Deși companiile vor să se reinventeze, există încă o reticență în a adopta schimbări fundamentale. În ultimii cinci ani, peste 70% dintre directorii executivi români au luat cel puțin o măsură care a avut un impact asupra modelului de afaceri al companiei lor. În opinia directorilor generali din România, cele mai importante demersuri care au influențat într-o măsură mare sau foarte mare modelul de afaceri sunt crearea de noi produse și servicii, formarea de parteneriate strategice și adoptarea tehnologiilor pentru îmbunătățirea performanțelor organizației.
Cum percep liderii din România impactul transformărilor tehnologice asupra afacerilor și organizațiilor? Există o discrepanță între așteptările lor și rezultatele concrete? Cum arată balanța, sunt așteptări prea mari sau, din contră, există reușite și aspecte pozitive care demonstrează un progres real?
Liderii români recunosc în mod clar potențialul transformativ al tehnologiilor, în special al inteligenței artificiale generative (GenAI). Cu toate acestea, există încă o discrepanță între așteptările privind impactul acestor tehnologii și capacitatea organizațiilor de a le implementa cu succes.
Datele noastre sugerează că inteligența artificială îi face deja pe angajați mult mai productivi. Sectoarele care sunt expuse în mod special la GenAI înregistrează o creștere de aproape 5 ori mai mare a productivității muncii, care, de altfel, este un motor esențial al creșterii economice și al nivelului de trai.
Cei mai mulți directori generali din România mizează pe o eficientizare a propriului timp de lucru, pe o creștere a eficienței angajaților și o creștere a profitabilității, ca urmare a utilizării inteligenței artificiale.
Studiul PwC 2024 Global CEO Survey arată că 53% sunt de acord cu faptul că GenAI va schimba semnificativ modul în care compania creează valoare și, de asemenea, va intensifica concurența în următorii trei ani.
Până acum, majoritatea discuțiilor despre GenAI s-au concentrat pe reducerea costurilor în loc să exploreze oportunitățile de creștere. Această abordare poate fi rezultatul incertitudinii cu privire la potențialul complet al tehnologiei, dar și al unei reacții prudente la condițiile economice actuale. În plus, multe companii se confruntă cu provocări legate de: lipsa competențelor necesare angajaților pentru a lucra cu noile tehnologii, reticența față de schimbare și rezistența la adoptarea de noi procese, dar și lipsa resurselor financiare pentru investiții.
Cu atât de multe studii și perspective la îndemână, aș spune că pentru dumneavoastră mediul de afaceri este ca o carte pe care o parcurgeți zi de zi. Capitolul pe care îl explorați acum este despre o etapă de creștere, o provocare sau o schimbare de direcție?
La PwC ne aflăm într-o fază de creștere și inovație, păstrând însă același focus de a construi relații solide bazate pe încredere cu clienții noștri. Prin expertiza noastră multidisciplinară și abordarea proactivă, oferim clienților soluții la problemele complexe cu care se confruntă și îi susținem în consolidarea poziției pe piață, contribuind la succesul lor pe termen lung. Acest focus este susținut de investițiile noastre în inteligența artificială, care deschide noi oportunități de creare de valoare pentru noi și clienții noștri. Investițiile PwC la nivel global s-au ridicat la aproape 1,5 miliarde dolari anul trecut în extinderea capacităților de inteligență artificială.
Există o provocare actuală care considerați că nu este discutată suficient în organizații? Cum credeți că ar trebui abordată pentru a preveni eventuale riscuri sau pentru a valorifica întregul potențial?
Provocarea majoră care nu este suficient discutată în organizații este gestionarea transformărilor determinate de noile tendințe. Pregătite sau nu, organizațiile au intrat într-o nouă eră caracterizată de un val de perturbări tehnologice, schimbări climatice, instabilitate socială și alte megatendințe pe care trebuie să le gestioneze. Fără o abordare strategică a acestor provocări, riscul de eșec al inițiativelor de transformare este semnificativ.
Care ar fi transformarea majoră pe care v-ați dori să o vedeți în mediul de afaceri românesc în următorii ani? Ce ar trebui să se întâmple pentru ca aceasta să devină realitate?
Una dintre cele mai semnificative transformări pe care aș dori să le văd în mediul de afaceri românesc în următorii ani este adoptarea pe scară mai largă a digitalizării și a inovației tehnologice. Acest lucru include utilizarea inteligenței artificiale, blockchainului și automatizării pentru a eficientiza procesele și a crește competitivitatea pe piața globală.
Tehnologia este o forță puternică, care avansează în fiecare zi, dar singură aceasta nu poate reinventa compania sau schimba modul de lucru. Liderii români trebuie să fie agili, adaptabili și să investească în dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților și a unei culturi organizaționale bazată pe inovație.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293