Muncim 16 de zile din an pentru a putea plăti şpăgile
„Raportându-ne la românul mediu, cu salariul sau mediu net de 345 de euro pe lună (4.140 euro/an) şi folosind datele statistice disponibile, a reieşit că un cetăţean obişnuit are nevoie de 16 zile lucrătoare pentru a produce banii necesari pentru plata şpăgilor anuale. Dacă la acestea adăugăm zilele libere şi sărbătorile legale, rezultă că până pe 24 ianuarie muncim pentru a aduna banii pentru şpăgi”, a declarat Codru Vrabie, preşedintele Asociaţiei EPAS, care a iniţiat şi lansat www.piatadespaga.ro.
„Astfel, 25 ianuarie devine prima zi din noul an când ne putem bucura efectiv de banii rezultaţi din munca noastră”, a adăugat Codru Vrabie. Datele au fost centralizate pe baza raportărilor de pe www.piatadespaga.ro, potrivit cărora şpagă medie anuală a atins un vârf de 266 de euro în 2009.
Toate calculele făcute de echipa site-ului au avut la baza modelul folosit de economiştii internaţionali, care de circa 65 de ani calculează, în fiecare an, când anume se eliberează cetăţeanul obişnuit de povara fiscală. Acest calcul se face şi în România, iar această zi pică, de regulă, la jumătatea anului.
Piatadespaga.ro este un proiect al Asociaţiei EPAS, scopul sau fiind de a trasa harta celor mai mici şpăgi din România şi de a-i scoate în afara pieţei pe cei care cer cei mai mulţi bani sau de a-i determina să-şi reducă pretenţiile. Orice român poate intra şi raporta pe piatadespaga.ro unde a dat, dar şi unde nu a fost nevoit să dea mită, contribuind la transparentizarea pieţei şpăgilor din România.
Piatadespaga.ro a fost finanţat cu 5.000 de dolari americani de către Asociaţia TechSoup, în cadrul primei ediţii a competiţiei ReStart Romania, un proiect independent, apolitic, care doreşte să implice cetăţenii în rezolvarea online a unor probleme ale societăţii.
Asociaţia EPAS are misiunea de a inspira cetăţenii şi organizaţiile pentru a acţiona responsabil în spaţiul public. Proiectele EPAS pornesc de la nevoile şi problemele imediate ale cetăţeanului, oferind resurse inovatoare, obiective şi eficiente, prin colaborarea cu actori din mediul public şi din cel privat.