Nu-ţi place jobul pe care-l ai? Schimbă-l, fără să demisionezi
Ce spun experţii
După cum arată Gretchen Spreitzer, profesor de management şi organizaţii la Ross School of Business – Michigan University şi coautor al cărţii Creating Sustainable Performance, oamenii sunt foarte nemulţumiţi atunci când jobul lor nu are nici un sens sau scop pentru ei, când le oferă prea puţine oportunităţi de a învăţa lucruri noi sau îi lasă epuizaţi la sfârşitul zilei de muncă.
Oricare ar fi motivul pentru care eşti nemulţumit, nu eşti nevoit să suporţi sau să pleci. De fapt, chiar dacă-ţi găseşti un alt job, s-ar putea ca opţiunea cea mai bună să fie cea în care rămâi unde eşti. „Căutarea unui job şi schimbarea jobului nu sunt o treabă neînsemnată. Adesea, măsura în care e costisitoare pentru impulsul pe care-l aveai în carieră şi venitul este la fel de mare ca şi avantajul pe care ţi-l oferă noul job“, spune Amy Wrzesniewski, profesor asociat, specializat în comportament organizaţional, la Yale School of Management şi coautor al cărţii Turn the Job You Have into the Job You Want. Vestea bună este că de obicei ai mai mult spaţiu de manevră ca să-ţi modifici jobul decât crezi. „Există adesea domenii în care chiar este loc de mişcare şi de schimbare, dar pe care de obicei oamenii nu le recunosc“, spune ea.
Iată cum să faci tot ce poţi mai bine când situaţia cu jobul tău e imperfectă
Mai întâi priveşte în interiorul tău
Faptul că eşti sau nu mulţumit de jobul tău are adesea legătură cu dispoziţia ta naturală, spune Sigal Barsade, profesor de management la Wharton School – University of Pennsylvania. Unii oameni sunt în mod natural înclinaţi să fie nefericiţi, în timp ce alţii au o viziune mai luminoasă asupra vieţii. Înainte de a-ţi cataloga jobul drept nepotrivit, uită-te la tine însuţi: eşti cumva genul de persoană care are tendinţa să fie nemulţumită de felul ei? S-ar putea ca genul acesta de înţelegere să nu te facă să îţi placă mai mult jobul pe care-l ai, dar e posibil să te determine să te gândeşti de două ori înainte de a căuta o nouă poziţie.
Găseşte un sens pentru ceea ce faci
Studiile făcute de Speitzer arată că găsirea unui sens în munca ta îţi poate îmbunătăţi semnificativ satisfacţia oferită de job. Barsade e de acord; ea recomandă să priveşti printr-o lentilă diferită responsabilităţile jobului tău. De exemplu, dacă poziţia ta implică sarcini ce ţin de servirea celorlalţi, încearcă să ţii minte că ele sunt doar nişte pietre de hotar pe drumul către un scop pe care-l vei atinge pe termen mai lung şi că n-o să le îndeplineşti pentru totdeauna. Sau, dacă lucrezi într-un domeniu în care consumul emoţional e intens, cum este cazul asistenţilor medicali din spitale sau al lucrătorilor sociali, aminteşte-ţi că, deşi eşti obosit la sfârşitul zilei, îi ajuţi pe alţii. Un alt lucru care te ajută să-ţi priveşti jobul în mod diferit este să stabileşti conexiuni cu ceilalţi. Petrece timp cu colegii care îţi plac. „Legăturile emoţionale mai puternice pe care le stabilim la serviciu duc la o imensitate de efecte fiziologice şi sociale pozitive “, spune Barsade.
Modifică ceea ce faci
Dacă nu-ţi poţi schimba perspectiva, s-ar putea să îţi poţi modifica responsabilităţile jobului. Şi nu trebuie neapărat să te transferi în alt departament sau să obţii o promovare pentru a face asta. Spreitzer şi Wrzesniewski îţi sugerează un exerciţiu de modelare a jobului prin care să-l concepi din nou, astfel încât să se potrivească mai bine cu motivele, punctele forte şi pasiunile tale. „Unii oameni fac nişte mutări radicale, alţii fac schimbări mici, în felul în care deleagă sarcinile sau îşi programează ziua de lucru“, spune Wrzeniewski. Pentru prima s-ar putea să ai nevoie de aprobarea managerului tău, dar pentru cea din urmă, cel mai adesea, nu ai nevoie de aşa ceva. De exemplu, dacă sarcina care-ţi place cel mai mult este cea în care vorbeşti cu clienţii, dar te simţi îngropat în documente pe care trebuie să le completezi, poţi decide să vorbeşti întotdeauna cu clienţii dimineaţa, astfel încât să te energizezi şi să poţi trece prin munca trudnică din restul zilei. Sau ai putea să rezervi discuţiile cu clienţii pentru sfârşitul zilei, ca şi cum ţi-ai oferi un premiu sau o răsplată.
Schimbă persoanele cu care interacţionezi
Dacă nu munca e ceea ce-ţi displace, ci oamenii cu care lucrezi, s-ar putea să poţi schimba şi în această privinţă. Wrzesniewski spune că a văzut oameni care au schimbat cu succes persoanele cu care interacţionează zilnic, ca să fie mai mulţumiţi de jobul lor. Concentrează-te pe construirea de relaţii cu oamenii care îţi dau energie, în loc să te sece de vlagă. Caută oameni care te pot ajuta să îţi faci treaba mai bine.
Wrzesniewski dă drept exemplu cazul unor angajaţi dintr-un spital care erau responsabili de curăţenia din camerele pacienţilor. Ei se bazau pe un dispecerat centralizat care le spunea când anume sunt deschise camerele şi ce produse puteau fi utilizate fără a prezenta un pericol pentru ocupantul camerei. Numai că dispeceratul nu avea întotdeauna cele mai actuale informaţii. Aceasta însemna că angajaţii din serviciul de curăţenie nu puteau să îşi facă treaba atât de bine pe cât şi-ar fi dorit, iar acest lucru îi nemulţumea. După ce şi-au format relaţii apropiate cu funcţionarii ce aveau grijă de fiecare secţie a spitalului, au primit informaţii mai precise şi au putut să se ocupe de curăţenie în mod mai eficient. Bineînţeles, dacă relaţia ta cu şeful sau colegii tăi este deosebit de dificilă, s-ar putea să nu-i poţi evita. „Modelarea jobului nu poate transforma orice situaţie a unui job. Nu e un panaceu universal“, spune Wrzesniewski.
Abţine-te de la a te plânge
Când eşti în jobul nepotrivit, ar putea fi tentant să te plângi altora. Dar nu e recomandabil. „A te plânge de jobul tău e o reţetă pentru necaz. Nu ştii niciodată cum ajung să fie reproduse comentariile tale către alţi oameni din organizaţie“, spune Spreitzer. În plus, s-ar putea să le scazi şi altora moralul. Dacă eşti nefericit, e mai bine să te concentrezi pe ceea ce poţi schimba – nu să te văicăreşti despre ceea ce nu poţi schimba.
Menţine-ţi opţiunile deschise
Îmbunătăţirile pe care le poţi aduce în situaţia jobului tău ar putea face lucrurile mai tolerabile, dar ar trebui să fii şi mereu deschis la următoarea oportunitate. „Da, poţi să îţi îmbunătăţeşti jobul, dar poţi, în acelaşi timp, să fii în căutarea unor noi oportunităţi“, spune Spreitzer. Asigură-te că ai CV-ul la zi şi că te întâlneşti mereu cu oameni din domeniul în care vrei să intri.
Principii de ţinut minte
Fă asta:
- Stabileşte conexiuni cu oamenii care îţi plac la serviciu;
- Evaluează lucrurile care nu-ţi plac la jobul tău, astfel încât să-ţi reduci la minimum timpul ocupat cu sarcini nedorite.
- Menţine-ţi opţiunile deschise – s-ar putea să nu poţi să pleci din jobul acesta chiar acum, dar circumstanţele se pot schimba.
Nu face asta:
- Nu presupune automat că jobul e problema – s-ar putea să fii o persoană predispusă la a fi nemulţumită.
- Nu te gândi că te-ai blocat – de regulă, există mai mult spaţiu de manevră în modificarea jobului decât crezi.
- Nu te plânge neîncetat de jobul tău şi nu le altera şi altora moralul.
Amy Gallo este editor colaborator la Harvard Business Review