Politicile de motivare a angajaţilor. Care e trendul pieţei?
Motivarea angajaţilor a evoluat semnificativ, de la simpla recompensare a muncii bine făcute sau a muncii în general, pe baza unui sistem intern de salarizare şi, eventual, de plată în natură, la strategii motivaţionale complexe, concepute pe principii studiate şi validate de specialişti recunoscuţi în domeniu.
Ce a stat la baza acestei reorientări a viziunii strategice manageriale? Cred că este vorba despre trei elemente importante: competiţia, progresul şi valorile.
Piaţa muncii în România a impus strategiilor motivaţionale adoptate de companii o dinamică specifică, similară oarecum promovării de brand, în care două dintre elemente – competiţia şi progresul – se intercondiţionează şi se potenţează reciproc.
Atragerea, şi mai ales, păstrarea angajaţilor performanţi, a talentelor, presupun inclusiv strategii de marketing şi PR, prin care angajatorii intră în competiţie ca fiind mai ofertanţi sau cei mai ofertanţi din punctul de vedere al avantajelor oferite angajaţilor.
În acelaşi timp, varietatea motivelor şi trebuinţelor care determină implicarea activă a angajaţilor în progresul companiilor unde lucrează şi diversificarea produselor şi serviciilor de pe piaţă au creat o paletă amplă de modalităţi prin care se poate răspunde acestor nevoi.
Pentru a putea susţine şi duce competiţia pentru evoluţie şi, implicit, pentru atragerea şi păstrarea pe termen lung a angajaţilor performanţi, companiile s-au văzut nevoite să identifice avantaje competitive şi, în acest fel, să devină creative şi adaptabile, la piaţă şi la propriii angajaţi.
Consider că a fi o companie creativă şi adaptabilă, din punctul de vedere al avantajelor oferite angajaţilor, presupune să poţi realiza un echilibru între rentabilitatea companiei, paleta de avantaje atractive şi adaptarea la nevoile angajaţilor.
În acelaşi timp, nu trebuie să pierdem din vedere cel de-al treilea element: valorile organizaţiei, cele care creează cadrul optim de abordare şi adoptare a uneia sau alteia dintre formele de motivare.
Un exemplu în acest sens este şi compania pe care o conduc, brandul Chèque Déjeuner România, un brand care se construieşte pe valori sociale cum sunt responsabilitatea şi angajamentul, solidaritatea, echitatea. În momentul în care o companie promovează valori de responsabilitate socială, pune astfel preţ pe angajaţii pe care îi are şi îi pasă de ceea ce se întâmplă cu ei nu doar din punctul de vedere al asigurării condiţiilor de muncă. Ceea ce urmează este răspunsul angajaţilor, un feedback care de fiecare dată este unul pozitiv în aceste circumstanţe.
În prezent, companiile au la dispoziţie o paletă variată de forme de motivare, de la asigurarea unui mediu de lucru plăcut sau a unor sarcini de lucru provocatoare şi până la acordarea de avantaje extrasalariale sau organizarea de activităţi de tip well-being sau de tip work-life-balance.
Noi am adoptat un pachet de avantaje pentru angajaţii noştri, care îmbină latura instrumentală – de recompensare prin prime, tichete de masă, tichete cadou, tichete de creşă, tichete de vacanţă, box-uri cadou Emova cu o a doua latură specifică, de well-being şi work-life-balance, încercând să răspundem nevoilor diverse.
O privire de ansamblu asupra societăţilor cu care colaborăm mi-a arătat că acordarea tichetelor de masă ocupă ponderea cea mai mare, ca principală formă de motivare adoptată de acestea, indiferent de numărul de salariaţi şi de cifra de afaceri, precum şi ca cel mai frecvent avantaj extrasalarial solicitat la angajare, pe lângă primele pentru performanţă. Această practică a acordării tichetelor de masă ca, de altfel şi cea frecventă a acordării tichetelor cadou, au fost adoptate de societăţi ca urmare şi a avantajelor pe care o companie le are din punct de vedere fiscal, atunci când optează pentru ele, dar şi ca urmare a feedback-ului pozitiv din partea angajaţilor.
Tendinţa care se observă în acest moment este de a considera tichetele de masă şi tichetele cadou ca avantaje de bază, pe care societăţile le completează şi cu alte forme de motivare, în special de tip well-being.
Piaţa de avantaje din România, diversă şi complexă, oferă posibilitatea societăţilor, în acest moment, să opteze pentru forme de motivare variate. Important este ca ceea ce alege o companie să corespundă valorilor şi obiectivelor ei economice şi nevoilor angajaţilor.
Elena Pap este Director General Chéque Déjeuner România
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici