Reinventează-ți cariera profitând de oricare din experiențele și abilitățile tale
Nu cu mult timp în urmă, un respectat recrutor din headhunting mi-a spus că trebuie “să intru într-o cutie” – adica să îngustez drastic genul de activitate spre care mă îndrept când caut un job prin care să fac următorul meu pas în carieră, astfel încât să-i determin pe potenţialii angajatori să mă încadreze în una dintre “cutiuţele” pe care aveau ei nevoie să le umple. De fapt, ceea ce îmi spunea el era că variatele mele experienţe, abilităţi şi traseul pe care l-am urmat în carieră s-ar fi exclus reciproc. Cred că recrutorul îmi dădea un sfat periculos de prost. Nu asta ar trebui să facă adevărata inovaţie – adică să spargă barierele pentru a crea ceva cu o valoare nouă?
Eu am făcut două schimbări majore de carieră în decursul a patru ani. Am părăsit jurnalismul pentru a lucra cu un CEO al uneia din marile companii farmaceutice, în calitate de consilier în Strategic Affairs, apoi am făcut tranziţia la realizarea de analize pe industrii şi crearea de idei inovatoare. În decursul vieţii mele, şi mai ales în acele cazuri, surpriza pe care o aveam mereu a fost modul în care am putut, de fiecare dat㸠să extrag ce îmi trebuia din diferitele mele abilităţi şi experienţe pentru a mă reinventa şi a crea mix-ul optim, într-un mod foarte apropiat de ceea ce fac muzicienii când folosesc consola de mixaj pentru a obţine “cel mai bun sound”. (Primul meu vis pe care l-am urmat când eram tânăr a fost să devin muzician rock).
O consolă de mixaj este un pupitru mare şi impozant, cu sute de butoaneşi cursoare care glisează, pentru controlul volumului sunetului. Butoanele şi cursoarele sunt aranjate în coloane dedicate controlului fiecărui instrument.O formaţie care interpretează o piesă muzicală, live sau înregistrată, foloseşte consola de mixaj pentru a combina cu mare precizie tonul şi volumul atins de fiecare instrument, inclusiv vocile interpreţilor, pentru a construi un “sound” complet. Când e bine mixat, “sound”-ul se transformă în ceva mai mare şi mai bun decât simpla sumă a instrumentelor şi vocilor individuale.
Pentru a folosi acest concept drept template pentru inovaţia personală, vizualizează fiecare dintre experienţele şi abilităţile tale ca şi cum ar fi un instrument muzical controlat pe consola de mixaj a sunetelor. Ce-ar fi dacă experienţa asta ar fi mai “zgomotoasă” iar abilitatea asta mai “tăcută” ?. Ce feluri de experienţe deosebite câştigate în joburile sau activităţile pe care le-ai avut în trecut ar putea fi folosite acum în moduri noi, astfel încât să-ţi schimbi “sound-ul” general?
Uite două exemple din experienţele mele trecute, pe care “le-am mixat cu volumul dat mai tare” ca să mă inovez. Am lucrat la o staţie de epurare a apei (noi îi spuneam staţia de canalizare), cu mulţi ani în urmă, într-un job pe care mi l-am luat pe perioada verii. Într-o zi, un veteran care-şi ţinea părul strâns în coadă şi pe care-l chema Fred mi-a dat un sfat: “În caz că te întreabă dacă poţi să conduci un buldozer, fii şofer pe buldozer”. Mi-am readus această experienţă în minte şi m-am concentrat pe ea mult mai atent atunci când am trecut în îndustria farmaceutică, pentru a fi consilierul unui CEO. Fără experienţa aceea, probabil că nici măcar nu m-aş fi poziţionat în atitudinea necesară pentru un asemenea rol.
Un alt exemplu singular a fost legat de abilităţile interpretative. Înainte, rolurile pe care le îndeplinisem în cariera mea au însemnat că eram mereu, la maximum, pe “modul ascultare”. Deşi aveam abilităţi interpretative, au fost practic ţinute câteva decenii pe “mute” în mixul meu – asta până de curând. Faptul că le-am mixat “cu sonorul dat mai tare” m-a ajutat să mă simt în largul meu când am schimbat direcţia, pentru a fi mai mult “pe scenă”, ca să prezint publicului idei rezultate din analizele mele şi idei inovatoare.
Numărul de permutări şi combinaţii pe care le poţi face pentru a construi un mix inovator e aproape nesfârşit. Într-o carieră văzută în timp real, la fel ca în muzica live, un mix nu rămâne static. Părţi diferite din cântece diferite cer schimbări în emoţia pe care o transmit, în ton şi în volum. În mod similar, ar trebui să fii gata, în orice moment, să ajustezi “volumele” acelor trăsături care te fac valoros pentru publicul pe care-l ai în faţă.
Christopher Bowe este analistul pentru industria americană de sănătate al site-ului Scrip, care furnizează informaţii şi ştiri pentru industria farmaceutică şi cea de îngrijre a sănătăţii.