Tinerii nu-şi găsesc locul pe piaţa muncii. Cum pot companiile să încetinească evoluția somajului
Un nou studiu al companiei ManpowerGroup, “Generaţia tânără – succesul economiei de mâine” aduce în prim plan evoluţia accentuată a şomajului în rândul tinerilor, atât la nivel regional, cât şi la nivel global.
“Nivelul recent al şomajului în rândul tinerilor, de peste 20% sau chiar de peste 50% în unele state europene dezvoltate, precum Marea Britanie şi Spania, reprezintă o noutate care ar putea deveni o prioritate majoră în anii următori. Acest semnal de alarmă este confirmat de studiile recente care indică faptul că unii dintre tinerii fără loc de munca nici nu doresc să obţină unul”, a declarat Valentin Petrof, country manager al ManpowerGroup România.
Potrivit acestuia, atragerea tinerilor chiar şi în cadrul unor proiecte punctuale, pe perioade determinate, printr-o deschidere şi flexibilitate mai mari din partea angajatorului sau mentorului, ar aduce beneficii tuturor părţilor şi ar crește şansele tinerilor de a găsi ulterior noi job-uri.
La nivel global, din 1998 până în 2008 şomajul în rândul tinerilor a crescut cu 0,2%, procent reprezentând aproximativ 100.000 de persoane anual. Însă, din 2008 până în 2009 a crescut cu 5,3%, respectiv cu 4,5 milioane de oameni într-un singur an. Până la finalul lui 2010, un număr de aproximativ 75,1 milioane de tineri nu aveau un loc de muncă, conform datelor publicate în 2012 de către ONU în Raportul privind tinerii la nivel global, citate de Manpower.
Recent, publicaţia financiară The Economist a relatat faptul că în Spania peste jumătate din tineri (51,4%) nu aveau un loc de muncă la finalul lui 2011, iar procentele erau aproape la fel de ridicate şi în Grecia (46,6%). Rata şomajului în rândul tinerilor din Portugalia a atins 30,7%, iar în România a ajuns la 23% anul trecut.
În studiul “Generaţia tânără – succesul economiei de mâine”, ManpowerGroup a înaintat câteva soluţii prin care organizaţiile pot contracara creşterea alertă a şomajului, printre care:
1. Participarea tinerilor aflaţi încă la şcoală la programe de orientare în carieră: încheierea de parteneriate cu instituţiile educaţionale şi vocaţionale, astfel încât angajatorii să stimuleze şi să asigure participarea tinerilor la piaţă muncii.
2. Crearea şi antrenarea tinerilor în programe care să-i ajute la îmbogăţirea experienţei profesionale: tinerii au nevoie să acumuleze experienţa necesară pentru a le demonstra angajatorilor că sunt capabili să aplice competenţele învăţate direct la locul de munca. Internship-urile, colaborările pe proiecte punctuale, cât şi contractele de munca pe termen scurt sunt alternative mult mai eficiente decât o perioadă mai mare de şomaj.
3. Investiţii care să răspundă deficitului de locuri de munca entry-level, cu perspective de dezvoltare pe termen lung:o strategie importanta pentru a stimula creşterea numărul de locuri de muncă este reprezentată de extinderea volumului de angajatori. Promovarea antreprenoriatului este o componentă indispensabilă pentru a asigura dezvoltarea economică regională.
„Generaţia tânără se confruntă cu numeroase obstacole în ceea ce priveşte dezvoltarea de competenţe specifice locului de munca. Acestora le sunt necesare cât mai multe calificări, experienţa şi credibilitate pentru locul de munca la care aspiră; le lipsesc resursele şi informaţiile care să îi susţină în alegerile pe care le fac în plan profesional şi din păcate nu au acces la locuri de munca entry-level, care să le permită ulterior să evolueze. Mentalitatea în ceea ce priveşte piaţa muncii trebuie să-şi mute accentul dinspre siguranţa locului de munca spre siguranţa pe piaţa muncii – dezvoltarea de abilităţi pentru a rămâne competitiv pe piaţa muncii”, a declarat Jeffrey A. Joerres, preşedintele şi CEO-ul ManpowerGroup.
Acesta consideră că angajatorii au un interes legitim în realizarea de investiţii pentru stimularea abilităţilor forţei de muncă tinere, astfel încât aceştia să înfrunte cu succes provocările de pe piaţa muncii.
“Pe măsură ce angajaţii în vârstă, cu experienţă, se retrag de pe piaţa muncii, nevoia de tineri care să-i înlocuiască creşte din ce în ce mai mult, întrucât trebuie soluţionat deficitul de personal talentat, care continuă să se accentueze. Tinerii energici, creativi şi familiarizaţi cu tehnologia reprezintă forţa de munca talentată care va susţine productivitatea în viitor”, a adăugat Jonas Prising, preşedintele ManpowerGroup America.