Cum să devii de neînlocuit la locul de muncă
Probabil că la locurile noastre de muncă am auzit cu toții de multe ori că „nimeni nu este de neînlocuit”. Cu toate acestea, nu tehnologia, produsul sau procesul fac o companie să fie de succes, ci oamenii din spatele acelei soluții grozave.
Și în timp ce unii ar putea crede că „de neînlocuit” este o afirmație foarte puternică, cred că toată lumea ar fi de acord că există angajați la care se renunță mai greu, iar managerii sunt dispuși să facă tot ce se poate ca să îi păstreze în organizație.
A fi o parte importantă a unei echipe pentru o lungă perioadă de timp înseamnă foarte mult pentru toată lumea. Nimeni nu vrea să fie cineva care poate fi ușor de înlocuit.
„Se spune că nimeni nu e de neînlocuit. Eu nu cred asta, și o spun din experiențele cu oameni care au părăsit organizații și au lăsat un mare gol de competențe, atitudine, leadership. Cred că pentru a fi dorit în organizații ideal este să fii tu, autentic, să faci ceea ce spui că faci, să înveți continuu, să fii prompt, să ai inițiative care să se materializeze, să fii credibil prin ceea ce faci, să fii pozitiv și mereu de ajutor, să dezvolți relații, parteneriate, să mergi dincolo de organizație, în comunitate, cu inițiative și implicare, să nu te limitezi la fișa postului, să fii deschis și flexibil, ferm, punctual și respectuos”, spune Corina Neagu, Consultant HR, Dare (Development Advice & Resources).
Așa că, pentru a deveni de neînlocuit, trebuie să depunem efort. Trebuie să investim. Iată care sunt comportamentele care diferențiază angajații „aproape de neînlocuit” de cei „ușor de înlocuit”:
-
Fă mai mult decât ți se cere
Majoritatea angajaților îndeplinesc doar cerințele minime din fișa postului sau din lista de sarcini dată de manager. Iată un exemplu simplu: Managerul le spune subalternilor săi: „Trebuie să comandăm tricouri pentru campania noastră. Vă rog să veniți cu sugestii în acest sens”. Angajatul ușor de înlocuit ar trimite un link de la primul furnizor pe care l-a întâlnit, printr-o simplă căutare pe google. Cel aproape de neînlocuit ar spune „Am găsit cinci soluții bune pentru tricourile noastre, cea mai ieftină este aceasta, dar cea mai bună având în vedere prețul și calitatea este aceasta. Am cerut o ofertă și am negociat o reducere și le putem livra într-o săptămână. Dar am dat și peste o ofertă foarte bună de boxe Bluetooth pe care le putem marca dacă vrem să reconsiderăm schimbarea tricourilor”. Așadar, ce trebuie reținut de aici. Întotdeauna trebuie să faci mai mult decât ți se cere, să dai dovadă că ești real implicat în activitatea ta și nu doar încerci să bifezi o sarcină ca să mai treacă o zi și tot ce aștepți de fapt este salariul de la finalul lunii.
-
Dezvoltă-ți abilitățile de comunicare
Oamenii greu de înlocuit știu să comunice și o fac cu ușurință. Ei nu vin cu explicații lungi. Respectă timpul celorlalți și practică o comunicare eficientă. Angajații de neînlocuit se ocupă de cererea unui client sau de un client care se plânge într-o conversație prin e-mail, prevăzând și alte întrebări secundare pe care le-ar putea avea acesta, în timp ce în căsuța de e-mail a angajatului ușor de înlocuit veți găsi zeci de conversații pentru aceeași problemă.
-
Treci dincolo de așteptările șefului
Orice manager iubește când primește o serie de “da”-uri la întrebări precum „Ai trimis acel e-mail?”, „Ai inclus și specificația?”, urmate de câteva acțiuni liniștitoare precum „Și am făcut și asta și asta…”. Încearcă pe cât posibil ca atunci când primești o sarcină să înțelegi de ce trebuie ea rezolvată și ce urmează după aceasta. Dacă știi pașii următori, nu aștepta să ți se spună să îi faci. Treci deja la treabă. Cu siguranță, un astfel de comportament te va transforma într-un angajat greu de înlocuit.
-
Fii bun ascultător și fin observator
Angajații greu de înlocuit ascultă și nu pun aceleași întrebări de două ori. Ei știu să recunoască conținutul important care a fost comunicat, să îl noteze și să acționeze în direcția dorită. Acest tip de oameni creează valoare într-o organizație, anticipând situația și făcând ceea ce este necesar.
-
Fii cel care vine cu soluții
Oamenii de care o companie depinde inițiază soluții mai bune în permanență. Ei fac recomandări, pun întrebări și sunt dispuși să-i ajute pe alții. Nu îl vei auzi pe angajatul ușor de înlocuit spunând „Cred că dacă schimbăm modul în care ne țintim publicul, ne putem crește rentabilitatea investiției”.
-
Vino cu energie bună
Pozitivitatea hrănește pozitivitatea. Așdar, cu siguranță angajații greu de înlocuit sunt prietenoși, deschisi și optimiști chiar și în situațiile tensionate și grele care apar la orice loc de muncă.
-
Fii adaptabil
Specialiștii în resurse umane mai spun că angajații greu de înlocuit sunt și cei care se pot adapta cu ușurință la schimbări. Să presupunem că tocmai ați implementat în companie o nouă politică pe care toată lumea trebuie să o respecte. Acești angajați doar înoată în direcția valurilor schimbării, nu îi rezistă, nu se opun și știu că există un motiv bun pentru care această decizie a fost luată.
-
Rezolvă probleme, nu te plânge.
Un angajat ușor de înlocuit are întotdeauna numeroase probleme și se plânge de fiecare dată când are ocazia. În schimb, oamenii valoroși ai unei companii nu vin doar cu o problemă, însă aduc cu ei și soluții, propuneri, pentru a fi consultate, cu privire la acțiunile ulterioare.
-
Fii cel care îi motivează pe cei din jurul său
Despre oamenii importanți dintr-o organizație se știe faptul că nu necesită atenție și motivație constantă. Ei știu ce fac și de ce o fac și, dacă au o problemă cu motivația, își găsesc propria sursă. Și chiar mai mult de atât, se pricep de minune să-și motiveze colegii.
-
Nu aștepta mereu să ți se spună ce să faci
Ca să ajungi un angajat greu de înlocuit trebuie să poți vedea imaginea de ansamblu și să poți anticipa toate lucrurile care trebuie făcute fără îndrumări detaliate specifice. Fiecare manager își dorește să aibă oameni care să acorde atenție celor mai mici detalii și să se ocupe de lucruri din mers, fără să i se spună/ceară acest lucru, scriu cei de la https://www.leadershipagency.com/.
-
Acceptă noi provocări
În plus, angajaților greu de înlocuit, cei care sunt valoroși pentru echipa/organizația din care fac parte, nu le este frică să accepte o nouă provocare într-o arie care nu se află în domeniul lor de specialitate. Să presupunem că firma pentru care lucrezi trebuie să organizeze un eveniment pentru clienții săi. Dacă vrei să ai statutul de angajat de neînlocuit, preia responsabilitatea chiar dacă este ceva ce nu ai făcut anterior. Pentru că angajații de neînlocuit sunt dispuși să se expună, chiar dacă există riscul unui eșec.
-
Iubește-ți meseria
Cred că cel mai important aspect ca să poți ajunge un angajat greu de înlocuit este să iubești ceea ce faci. Pentru că oamenii valoroși chiar vin la muncă pentru că vor, nu pentru că trebuie. Este foarte puțin probabil să existe un angajat de neînlocuit căruia să nu îi placă ceea ce face.
Liderii și managerii recunosc și apreciază oamenii care practică toate sau majoritatea comportamentelor pe care le-am redat în acest articol. Angajații de neînlocuit sunt oamenii care își investesc timpul și potențialul în fiecare zi pentru a face compania să aibă succes și aceștia sunt oamenii pe care orice firmă își dorește să îi aibă și nu își poate permite să-i piardă cu ușurință.
Photo by krakenimages on Unsplash