Cine se teme de arte
Modul de predare din școli ne privează de capacitatea înnăscută de a gândi și de a rezolva probleme într-un mod creativ și flexibil, registru în care educația artistică excelează. „Gândirea creativă detestă rutina. Procedurile și rutina sunt bune pentru linia de asamblare. Acolo doar, elementul-surpriză este ultimul lucru pe care ți-l dorești." ‒ obișnuia să pună Elliott W. Eisner, regretatul profesor de Arte și Educație de la Stanford.
Artele ne oferă șansa de a ne exprima cu ajutorul sentimentelor, în alt mod decât prin vorbe sau prin cifre. O astfel de abordare face orice formă de comunicare prin mijloace specifice artei să fie mai convingătoare.
Demn de menționat este că, prin mijlocirea artelor, învățăm să evaluăm și calitativ, nu doar cantitativ. Cum nu există reguli după care să judeci un act creativ și nici răspunsuri „corecte“, artiștii sunt obișnuiți să se întrebe tot timpul: O fi (ieșit) bine? Cum știu? Mai mult decât atât, artele ne lasă să ne jucăm și, prin joc, să ne exprimăm bucuria. Cred că mai ales la serviciu, vrem să fie locul în care persoanele alături de care lucrăm să-și poată exprima satisfacția și de ce nu, bucuria. Aici, artele oferă o lecție foarte bună despre munca în echipă ‒ actorii unei trupe de teatru, muzicienii dintr-o orchestră, membrii unei formații ‒ sunt deprinși să respecte talentul și să aprecieze performanțele celor alături de care lucrează.
Acestea sunt doar câteva motive pentru care vă propunem o ediție dedicată modalităților de învățare și dezvoltare prin arte. Există o varietate de cursuri prin care profesioniștii din domeniile noncreative își pot educa acele calități de care au nevoie pentru a se exprima pe sine mai clar, într-o manieră neconvențională și de a răspunde la probleme concrete, cu soluții imaginative. Dacă veți acorda atenție acestor aspecte de aici înainte, vă asigur că veți descoperi singuri o mulțime de ocazii și de experiențe în care formele de expresie specifice artelor răspund la ceea ce literal nu se poate, și anume, a exprima inefabilul.