Îndreptar de buzunar. Numai bun pentru cine vrea să fie lider
„Lăudaţi cu voce tare, învinovăţiţi cu blândeţe.“– vorbele care au aparţinut Ecaterinei cea Mare au străbătut istoria şi sunt la fel de adecvate. Orice guru în leadership vă va spune acest lucru: să nu daţi vina pe cineva în public pentru un eşec. Ba mai mult decât atât, greşeala cuiva este responsabilitatea şefului– un lider adevărat nu caută ţapi ispăşitori şi nu se ascunde după perdea. Am sintetizat în cele ce urmează câteva dintre cele mai importante sfaturi pentru mangerii care vor să fie lideri:
- Faceţi-vă timp pentru a-i asculta şi înţelege cu adevărat pe oamenii voştri. Petreceţi timp cu ei. Întrebaţi-i ce gândesc şi cum cred ei că pot fi aduse îmbunătăţiri proiectelor voastre.
- Puneţi accentul pe lucrurile pozitive. Vorbiţi-le despre ce pot să facă, nu despre ce nu pot. Dacă puneţi accentul pe aspectele negative şi nerealizări, oamenii se vor ancora în ele. Aşadar, adaptaţi-vă limbajul şi formularea, nu folosiţi niciodată expresii care încep cu: „Să nu mai faceţi cutare sau cutare lucru“- pentru că mecanismele reactanţei psihologice îi vor direcţiona exact într-acolo unde nu doriţi.
- Fiţi siguri că oamenii voştri pot face lucruri mari – oferiţi-le libertatea şi timpul necesar să le facă şi veţi observa că fiecare se va dovedi mai bun decât se consideră.
- Oferiţi-le persoanelor cu potenţial şi înzestrare oportunităţi interesante de dezvoltare şi recompense; acestea vă vor răsplăti mai mult decât credeţi.
- Luaţi deciziile dificile cu mult curaj, fiţi sinceri şi atenţi când le puneţi în aplicare.
- Căutaţi permanent să învăţaţi de la cei din jurul vostru – veţi afla mai multe despre voi înşivă decât consideraţi că ştiţi. În plus, angajaţii voştri vă pot spune în proporţie de 90% tot ceea ce aveţi nevoie pentru a vă atinge obiectivele de afaceri.
- În fine, îmbrăţişaţi schimbarea, dar nu doar de dragul schimbării. Asiguraţi-vă întotdeauna că aveţi un succesor care să vă preia în orice moment atribuţiile. Dacă veţi fi avansaţi într-un post nou, faceţi doar acele promisiuni pe care le puteţi onora.
Amintiţi-vă să atribuiţi întotdeauna oamenilor voştri meritul pentru realizările şi succesele de care se bucură compania. Nu vi le însuşiţi, chiar dacă sunteţi tentaţi să consideraţi că vă aparţin. Mai mult, luaţi vina asupra voastră şi asumaţi-vă răspunderea pentru orice fel de neîmpliniri au cei din echipă sau pentru greşelile pe care le fac. Pentru un manager al zilelor noastre poate că sună la fel de neverosimil şi improbabil, precum erau şi cugetările legendarului Don Quijote, dar dacă aveţi nevoie de un îndreptar care să vă asigure rapid respectul şi încrederea colegilor, vă garantez că aceasta este.