13 idei care pot schimba conceptul de responsabilitate socială
1. Always focus on the C in CSR!
Responsabilitatea socială corporativă (CSR) este un set de principii care ghidează business-ul spre o dezvoltare sustenabilă, în armonie cu societatea în care el se manifestă. Diferența dintre CSR și SR este factorul de business, care face ca toate acțiunile tale de responsabilitate socială să fie ghidate de strategia companiei. Echilibrul între business și nevoile societății este esențial pentru succesul pe termen lung: asigură susținerea managementului și maximizează impactul acțiunilor tale.
2. Dezvoltă proiecte bazate pe parteneriat
Într-o relație de parteneriat, fiecare își aduce contribuția pentru un scop comun, benefic pentru toate părțile implicate pe termen lung. Această responsabilitate împărtășită maximizează susținerea, credibilitatea și sustenabilitatea acțiunilor tale.
3. Păstrează un dialog permanent şi transparent cu toate părţile implicate
În CSR este esențial ca soluțiile și programele tale să fie relevante pentru toate părțile implicate. De aceea, menținerea unui dialog permanent cu toți actorii din sfera de influență și impact este esențială pentru succesul proiectelor. Mai mult decât atât, dialogul onest și permanent generează în timp relații de încredere și susținere reciprocă, elemente de bază pentru ca implicarea companiei să fie reală și susținută.
4. Nu minţi niciodată!
Responsabilitatea socială este încă privită ca un instrument de imagine prin care companiile încearcă să își îmbunătățească reputația și să își crească vânzările. De aceea, de multe ori, comunicarea de CSR poate fi confundată cu cea de marketing. Un singur neadevăr poate compromite într-o secundă încrederea câștigată cu greu în rândul partenerilor tăi și al publicului larg.
5. Fii primul care îndrăzneşte şi inspiră-i pe alţii să te urmeze!
Inovația și curajul fac diferența! Pasiunea te va ajuta să realizezi ce ți-ai propus, și îndrăzneala ta îi va inspira pe alții să te urmeze, creând modele replicabile și înmulțind impactul pozitiv în societate.
6. CSR-ul este despre oameni
Programele de CSR schimbă mentalități și vieți, pe lângă obiectivele trasate pe hârtie. Măsoară întotdeauna impactul pe care acțiunile tale îl au asupra oamenilor, fie că vorbim despre organizație, beneficiari, parteneri etc. Feedback-ul lor îți va da adevărata măsură a succesului.
7. Flexibilitatea, un „must have” în CSR
Adaptează-te realităților și fii pregătit și flexibil să reacționezi la stimuli externi de piață. O caracteristică a societății actuale este imprevizibilitatea. Tot efortul tău poate dispărea într-o clipă dacă nu ții cont de factorii externi.
8. Echipa, motorul schimbării
Formează-ți o echipă de oameni care cred în schimbare și sunt dispuși să lupte pentru ea în fiecare zi, indiferent de bariere. Totul devine posibil atunci când există oameni care cred cu pasiune într-un țel comun. Ei sunt cei care transformă ideile în acțiuni, setează modelul de implicare în organizație și inspiră la optimism în exterior.
9. Informează-te în fiecare zi!
Fii conectat la toate reglementările din domeniu și anticipează tendințele care îți pot afecta activitatea. Urmărește cele mai relevante site-uri și cei mai influenți bloggeri din industria în care activezi. Citește comentariile și încearcă să identifici problemele care îi frământă pe oameni. La fel ca în orice domeniu al comunicării, un om de CSR cu adevărat bun știe mereu ce se întâmplă în jurul lui.
10. Dezvoltă proiecte cu impact concret în comunitate!
Caută soluții la nevoile reale cu care se confruntă comunitățile, care să mențină interesul părților implicate. Dezvoltă programe care să aibă o viziune pe termen lung și care să meargă mai departe, chiar și atunci când tu îți retragi susținerea.
11. În CSR, dacă uşa e închisă, intră pe geam!
Nu-ți pierde speranța! Cel mai greu este să schimbi oameni, mentalități. Mergi mai departe! Consecvența este unul dintre cele mai importante atribute ale profesioniștilor din acest domeniu.
12. Priveşte spre viitor
După momentul de vârf al crizei economice, ochii tuturor se îndreaptă acum către ideile și inovațiile care vor aduce prosperitate și sustenabilitate pentru următorii ani. Companiile trebuie să-și încurajeze fiecare angajat să gândească diferit. Deși reglementată de politici și norme guvernamentale, strategia de CSR trebuie în primul rând să apeleze la inovație. Inovația este cea care trasează valori și aspirații diferite atunci când companiile sunt în competiție într-un mediu de business dinamic. Orientarea permanentă către viitor și gândirea proactivă vor fi cele care fac diferența în performanță.
13. Comunică toate acţiunile tale în mod onest şi transparent
Credibilitatea se câștigă greu, iar efortul cel mai mare este să o păstrezi. Mai mult, în era web 2.0, consumatorul preia rolul comunicatorului, iar părerea publicului devine mai puternică decât însăși cea a companiei, în termeni de influență.
Mona Nicolici este Head of Community Relations & Social Affairs, Petrom
Articol preluat din Revista Cariere de iulie. Pentru detalii legate de abonare, click aici