“SINGIN’ IN THE RAIN”. Nici vorbă de umbrelă
De ce fără umbrelă? Pentru că într-o economie bazată pe conexiunea dintre oameni reușești prin autenticitate, încredere, generozitate și dacă nu ți-e teamă de eșec. „E greu să-ți fie frică de eșec atunci când faci ceva cu însemnătate pentru ceilalți”, spune Seth Godin.
Așadar, Raluca Kisescu a fost la Brand Minds și a luat notițe. Să luăm și noi notă!
Seth Godin este unul dintre cei mai bine vânduți autori de cărți de afaceri. A fost director executiv în dot-com, a fondat Yoyodyne, pe care a vândut-o apoi către Yahoo! și a devenit vicepreședinte marketing direct al Yahoo!. Seth Godin a scris peste 15 cărți și este un influențator motivațional care i-a inspirat pe mulți să-și găsească vaca mov prin diverse platforme, inclusiv cold mail. Ideea este să identifici ce te diferențiază de mulțime, pentru că reușești prin lucrurile prin care te remarci.
RARITATEA A AJUNS O RARITATE
Vremea economiei de masă a trecut.
Vânzarea către mase înseamnă produse medii și consumatori medii. Piața este inundată cu produse, cu consumatori, cu opțiuni, cu comunicare. Oamenii au început să înțeleagă că este mult mai satisfăcătoare munca pe care o pui în slujba a ceea ce crezi și are însemnătate pentru tine. Companiile au început să înțeleagă că modelul fabricilor și a producției de masă nu mai funcționează la fel de bine. Consumatorii încep să-și cheltuiască banii pe lucruri care nu sunt produse în serie și nu mai preiau idei de-a gata. În schimb, se concentrează pe poveste, pe credințele lor și pe ceea ce are sens și însemnătate.
GĂSEȘTE-ȚI TRIBUL!
Nu ai nevoie de toți oamenii. Ai nevoie de oamenii tăi.
Oamenii sunt diferiți și au nevoi specifice, așadar trebuie să fie tratați diferit și personalizat.
Astăzi, ceea ce funcționează este să găsești tribul tău/your tribe – acel grup de oameni care sunt uniți prin aceeași dorință, dar nu sunt conectați întrei ei. Acești oameni, care tânjesc după același lucru, au nevoie de cineva care să-i conecteze și să-i conducă. Seth Godin punctează că „formația Beatles nu a inventat adolescenții, doar a ales să le fie lider.” Tribul este oportunitatea ta, iar întrebarea care se pune nu este dacă poți, ci dacă vrei să le fii lider. Orice om care vrea să facă o diferență o pot face.
Tribul tău este ceea ce Seth Godin numește „cea mai mică piață viabilă” sau „ciudații”. Cei ai tu de făcut este să identifici segmentul tău de piață și să-i transformi în clienți.
Oamenii sunt uniți de lucrurile în care cred și de respectul și admirația pe care le au pentru liderul lor și unii față de alții. Odată format, tribul tău se va conecta la alte triburi și apoi la alte triburi de care le apropie aceeași nevoie specifică, transformând funnel-ul tău de vânzări într-un megafon care va transmite mai departe povestea ta și a produsului tău.
Găsește-i pe oamenii care au nevoie de diferența pe care tu ai nevoie să o faci.
Conectează-i pe acești oameni, care de-abia așteaptă să fie conectați.
Spune-le povestea despre cine sunteți și care este viitorul pe care doriți să-l construiți. Povestea trebuie să fie adevărată. Neadevărul nu funcționează, iar oamenii îl taxează.
Condu-ți tribul către schimbarea după care tânjește.
ECONOMIA PRIN CONEXIUNE
În economia prin conexiune valoarea este creată prin conexiuni, nu prin industrializare.
Principiile economiei bazate pe conexiune:
Coordonarea mesajului transmis și a conexiunilor dintre oameni. Mesajul trebuie să fie coerent, cinstit și transparent. Conexiunile dintre oameni trebuie să fie realizate în mod autentic, personalizat, cu însemnătate.
Încredere. Oamenii se conectează la oameni și organizații în care au încredere. Când oamenii merg pe același drum pot crea valoare împreună.
Permisiune. Permisiunea oamenilor de a-i aborda este o resursă importantă. Dacă îi abordezi fără permisiunea lor, demersul tău provoacă iritare. Permisiunea se câștigă, nu se cere.
Schimb de idei. Schimbănd idei cunoști mai mult, înțelegi mai bine, te inspiri, te conectezi cu oamenii, vă sprijiniți evoluția, vă motivați reciproc și construiți împreună. Internetul îi răsplătește pe cei care oferă informație și îi pedepsește pe cei care o păstrează pentru ei. Vezi Google.
Economia prin conexiune se bazează pe omenesc:
Tehnologia a făcut tranziția către noua economie, dar conexiunile pe care aceasta se bazează sunt susținute de două aspecte care țin de omenesc: generozitate și artă.
Generozitatea este vitală, pentru că nimeni nu vrea să se conecteze la un om egoist sau la oameni care au scopuri egoiste. În schimb, dacă ceea ce dorești este să le oferi oamenilor ceva valoros, atunci aceștia vor fi interesați să se conecteze cu tine.
Arta este importantă pentru că sistemul este, prin definiție, comun și plictisitor, neinteresant. Arta înseamnă măiestrie, unic, diferit, interesant. Arta produce rezultate remarcabile – prin aceea că sunt remarcate, iar oamenii vorbesc, fac remarci despre ele, după cum explică Seth Godin.
În plus, în era inteligenței artificiale, când majoritatea job-urilor vor fi automatizate, omul se va diferenția prin creativitate, inovație, intuiție, curiozitate, spontaneitate, imaginație. Acestea depășesc cu mult limitele științei și asigură un nivel de măiestrie de care numai omul este capabil.
REGULI DE MARKETING ÎN NOUA ECONOMIE
Fă ceva ce contează. Fii extraordinar, nu te concentra pe mediu, obișnuit, comun, de masă. Privește în jurul tău cu atenție și cu scop. În ce fel poți face viața oamenilor mai bună? Ce problemă poți rezolva?
Asumă-ți riscuri. Ca să ieși din tipare ai nevoie de curaj. Ca să fii mai bun ai nevoie de tărie de caracter. Nu zbura prea jos. Inovează! Caută să fii pregătit, dar nu să fii gata. Stelele nu se aliniează cum te aștepți tu, iar lucrurile se învață făcând.
Continuă. La măiestrie se ajunge prin muncă. Practica te face mai bun, așa că insistă, învață, dezvoltă-ți abilitățile făcând ce știi să faci. De asemenea, greșelile și eșecurile sunt normale și au rostul lor. Învață din ele, fii propria ta sursă de lecții de viață și de inspirație.
De asemenea, la măiestrie ajungi și dacă te oprești din a face lucrurile la care nu ești măiastru. Insistă pe ce știi să faci bine.
Așadar, găsește-ți tribul și condu-i pe oameni către schimbarea de care au nevoie. Fă-o cu generozitate, cu artă și cu tărie de caracter. Și vei ajunge la vorba cântecului:
„I’m singing in the rain
Just singing in the rain
What a glorious feelin’
I’m happy again
I’m laughing at clouds
So dark up above
The sun’s in my heart
And I’m ready for love
Let the stormy clouds chase
Everyone from the place
Come on with the rain
I’ve a smile on my face
I walk down the lane
With a happy refrain
Just singin’,
Singin’ in the rain.”
***
Acesta este al patrulea dintr-o serie de șase articole în care vă vom prezenta cele mai importante învățăminte culese de Raluca Kisescu de la cei șase vorbitori principali prezenți la Brand Minds: Robin Sharma, Helen Fisher, Sophia – robotul umanoid, Seth Godin, Daniel Goleman, Shed Simove.
***
Raluca Kisescu este Creative Marketing Strategist & Trainer la Raluca Kișescu & Son. După șaisprezece ani în cadrul companiei Avon, dintre care zece ca director de marketing, a devenit consultant independent și trainer asociat Qualians/TMI prin intermediul propriei companii, pe care vrea să o lase moștenire fiului său.
Raluca este un unicorn – în sensul în care se încăpățânează, contrar unui principiu sănătos de business, nu doar să alerge semi-maratoane, ci și să facă activități multiple: marketing, scris si voluntariat. Elementul comun al activității sale diverse este creativitatea, pe care o definește ca pe un mod de viață, de la ținute, la ideile de business.
A fost implicată în multiple campanii de marketing, PR și CSR și este câștigătoarea trofeelor Marketer of the Year decernat de revista Business Woman și IAA (International Advertising Association) Excellence Award for Social Responsibility.
Colaborează de peste șapte ani cu revista Tango și este autoarea cărții „6 din 40 de șanse la iubire”. Este membră al doilea an consecutiv în Advisory Board-ul asociației Business Women Forum Romania. A scris pentru Revista CARIERE articolul de Kids Management „Vreau să fiu managerul copilului meu”.