Alina Stanciu, Danone: Fiți curajoși și aveți răbdare. Nimeni nu se naște lider, dar oricine poate deveni

Să aduci sănătate prin alimente unui număr cât mai mare de consumatori – aceasta este esența muncii departamentului de calitate din cadrul producătorului de iaurturi Danone, spune Alina Stanciu, Director Calitate în cadrul Danone pentru țările din Europa Centrală și de Est, Ucraina, Țările Nordice și Baltice, Italia și Grecia. De la laboratorul fabricii Danone la coordonarea departamentului de calitate în peste zece țări europene, Alina Stanciu consideră că nu există vis care nu poate deveni realitate, atâta timp cât crezi în visul tău și lucrezi în această direcție.

„Încrederea vine în timp proiectând în minte rezultatul final: rolul pe care vrei să-l obții într-o companie, rol care să-ți aducă satisfacție și împlinire sufletească. Sfatul meu pentru tineri este să fie curajoși, să aibă răbdare, să înțeleagă faptul că nimeni nu se naște lider, dar oricine poate deveni.”
Când a pășit pentru prima oară în laboratorul fabricii Danone, în 2005, era motivată de o imensă curiozitate față de ingrediente, procese tehnologice și impactul nutrițional al produselor lactate. Ce a urmat avea să fie o călătorie profesională remarcabilă, care a traversat granițe, specializări și roluri, până la poziția de leadership european din prezent.
„Am petrecut un an și 8 luni în această echipă și apoi m-am mutat în echipa de Producție Fabrică, unde am lucrat 5 ani. Au fost niște ani extrem de dinamici, fiecare zi era diferită de cealaltă; am descoperit în acea perioadă toată partea teoretică pe care o învățasem la facultate. După această experiență minunată m-am mutat în departamentul de Operațiuni în calitate de Manager Coordonare Proiecte, unde am coordonat proiecte atât pentru România, cât și pentru alte țări din Europa.”
Conduce o echipă internațională de 29 de persoane
A trecut apoi în departamentul de Calitate Piață, din 2018, unde a lucrat pentru piețele din România și alte țări din Europa Centrală și de Est și unde a fost responsabilă de asigurarea superiorității și siguranței alimentare de-a lungul lanțului de distribuție.
„Din această primăvară am preluat rolul de Director Calitate Europa Centrală și de Est, Țările Nordice și Baltice, Grecia, Italia și Ucraina, cu o echipă de 29 de oameni.”
Spune că a căutat întotdeauna să se autodepășească și, de aceea, de fiecare dată când simțea că a atins un anumit nivel de cunoștințe, pe un anumit rol, a fost gata pentru o nouă provocare.
„Fie că vorbim de cunoștințe tehnice, de înțelegerea proceselor tehnologice, a standardelor și procedurilor interne, fie că vorbim de coordonarea echipelor din subordine sau cross-departamentale, am rămas la fel de curioasă să înțeleg, să învăț și să caut noi oportunități de a eficientiza procesele, de a le oferi oamenilor cu care lucrez posibilitatea să-și folosească experiența în activitățile zilnice, să evoluez atât pe plan profesional, cât și personal.”
Pentru Alina Stanciu, „calitate” este un cuvânt care depășește granițele rigide ale procedurilor. Este o promisiune, o identitate colectivă.
„Calitatea este însăși esența, ADN-ul companiei noastre de «a aduce sănătate prin alimente unui număr cât mai mare de consumatori», iar acest lucru reprezintă, dincolo de standarde și proceduri, excelență în execuție, de la alegerea materiilor prime, la procesele de fabricare-ambalare, la produsele finite care ajung pe rafturile magazinelor și, ulterior, în frigiderele consumatorilor noștri. Este promisiunea de a excela în calitate, oriunde, oricând și reprezintă chiar mottoul echipelor de calitate Danone din întreaga lume.”
„Ne pasă de ceea ce punem pe masa consumatorilor”
Această viziune este consolidată printr-un cadru cultural coerent, care susține performanța, dar și implicarea umană. „Cultura calității” din cadrul Danone nu se referă doar la standardele de produs – este un cadru comportamental care le oferă angajaților mediul în care să acționeze cu claritate, responsabilitate și scop.
„Această cultură este încorporată de-a lungul lanțului valoric prin programul «I Care», care promovează responsabilitatea comună între Danone și partenerii săi pentru a furniza alimente sigure, de înaltă calitate, cu integritate. Ne pasă de ceea ce punem pe masa consumatorilor.”
În cadrul Danone fiecare angajat are un plan de dezvoltare aliniat cu managerul direct, iar compania investește atât în cursuri realizate cu traineri interni, cât și cu companii certificate local și internațional, în programe de «shadowing» astfel încât să înțelegem responsabilitățile rolurilor pe care ni le dorim pentru viitor.
Ce a mai spus Alina Stanciu despre:
Provocările pe zona de calitate din industria alimentară
Ne desfășurăm activitatea într-un mediu incert când vine vorba de sursele de materii prime, direct influențate de schimbările de climă, de gradul de poluare, de condiții meteo extreme, un mediu în care trebuie să anticipezi nevoile de consum ale consumatorilor, în care să inovezi și să investești continuu în sistemele operaționale și capabilitățile angajaților.
Însă consider că provocarea continuă pe care mie îmi place să o definesc drept o oportunitate o reprezintă creșterea așteptărilor consumatorilor: de transparență (etichete curate), de trasabilitate (control al alergenilor), de nutriție personalizată și acțiuni cu impact pozitiv pe sustenabilitate; de aceea este crucial ca fiecare produs să fie conform de la concept până la lansarea lui în piață.
Cum arată o zi obișnuită în rolul de Director Calitate
Frumusețea acestui rol este că nicio zi nu se aseamănă cu precedenta oferindu-mi posibilitatea să navighez între întâlniri ale căror acțiuni vizează proiecte pe termen lung și întâlniri în care trebuie să luăm decizii pe termen scurt, în cazul unor întârzieri în procesul de producție și/sau distribuție către depozitul intern și/sau către cele ale clienților.
Deoarece rolul meu acoperă patru regiuni (Țările Nordice și Baltice; Grecia & Italia; Europa Centrală și de Est și Ucraina), în interacțiunea cu echipele caut să găsim procese comune care pot fi eficientizate, simplificate, proiecte unde, expunând experiențele locale, putem influența rezultatul final ca o singură voce; aceste activități îmi dau energie și sentimentul de apartenență, deși nu sunt prezentă fizic în toate cele patru regiuni.
Echipa mea este un partener extrem de important în companie pentru toate departamentele. Simt că rolul meu face diferența și, împreună cu echipa mea, producem sau influențăm schimbări pozitive, iar asta ne motivează și pe mine, și pe colegii mei.
CITEȘTE ȘI: Adrian Lungu, DSV ROAD: Un lider adevărat este cel care spune „se poate depăși orice obstacol”
Foto: Alina Stanciu, Director Calitate în cadrul Danone

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 298 | Iunie 2025