- mai implicați
- mai productivi
- au mai multă imaginație
- fac treabă mai bună
- pun preț pe talentul lor și pe produsul muncii lor
- se străduiesc mai mult să găsească soluții bune
- creează produse de calitate.
METODE DE PRODUCERE A BUCURIEI
Reducerea comunicării prin intermediul electronicelor. Oamenii își vorbesc direct, față-în-față. Astfel, mesajul mai bogat (tonul vocii, expresie facială etc), așadar riscul ca oamenii să se înțeleagă greșit este mai mic. În plus, acest tip de comunicare creează conexiunea interumană și consolidează legăturile dintre oameni – care produc energie și stare de bine. Întrebat despre cum face pentru a păstra dovada conversațiilor, Rich spune că „oamenii care au nevoie de dovezi sunt cei care au nevoie să se apere sau să acuze – un indicator clar de activitate desfășurată în condiții de frică”.
Lucrul în perechi. Oamenii lucrează cu un partener – este o modalitate de lucru intens utilizată în multe domenii (poliție, medicină, zbor, stingerea incendiilor, control trafic aerian etc.). La Menlo, perechile se schimbă la fiecare cinci zile, iar numărul de parteneri crește (de exemplu, patru sau mai mulți oameni pot lucra în perechi de câte doi) dacă proiectul devine mai complex sau dacă termenul limită devine mai scurt. Beneficile sunt multiple: scade riscul de producere a erorilor, crește capacitatea de inovare, oamenii se completează și învață unii de la alții, crește durabilitatea și scalabilitatea activității, scade riscul de burnout.
Fii antropolog în domeniul tău de activitate. Când vine vorba de tehnologie, de exemplu, oamenii au dificultăți în a o utiliza pentru că li se cere să gândească ca un dispozitiv, în loc ca dispozitivul să fie adaptat omului. Asta scade bucuria la utilizare. La Menlo, angajații se pun în pielea omului pentru care concep softwarul și îl adaptează modului de gândire al acestuia, în așa fel încât să nu prea fie nevoie de acele manuale de utilizare pentru toNți. Optim ar fi ca să devenim observatori atenți și empatici, care să-i înțeleagă bine pe oamenii pentru care creează produse – să afle lucruri despre ei, să le cunoască scopurile personale și profesionale, să le înțeleagă vocabularul, modul de lucru – pentru a putea crea pentru ei produse care să le ofere o experiență de utilizare care nu doar să e fie de folos, ci să le producă bucurie.
Asumă-ți responsabilitatea pentru produsul pe care îl creezi. Menlo stipulează returnarea unei importante sume de bani către clienții săi dacă produsele furnizate nu produc rezultatele așteptate. Indiferent de natura activității unei companii, există modalități specifice și funcționale de a fi implicat în ce faci și de a-ți păsa de oamenii pentru care creezi.
Serverele companiei nu pot fi accesate din afara companiei. Astfel, când oamenii pleacă de la serviciu (acasă sau în vacanță), chiar își lasă munca în urmă și sunt pe deplin disponibili pentru viața lor personală. „Scopul nostru este să ne desfășurăm activitatea într-un ritm omenesc normal”, spune Rich Sheridan. În plus, acesta amintește că oamenii obosiți creează produse de calitate inferioară. Dincolo de responsabilitatea pe care o ai față de clienții tăi, dacă nu te poți mândri cu munca ta nu vei munci cu bucurie.
Părinții își pot aduce nou-născuții la serviciu. „Oamenilor le place foarte mult să aibă nou-născuți la birou. Nu suntem o creșă – fiecare părinte este responsabil pentru copilul său. Dar când bebelușul tău este mai agitat, un coleg îți va sări în ajutor. E nevoie de un sat ca să fie crescut un copil, cum se spune. Satul nostru e la al treisprezecelea copil. Când iarna e grea și e multă zăpadă, părinții știu că nu trebuie să se streseze cu soluții de urgență pentru supravegherea copiilor. Îi pot aduce la birou, iar spațiul se umple cu energie. Este plăcut pentru toată lumea și mult și puțin stresant pentru părinți”, spune Rich Sheridan.
Experimentează ca să vezi ce se întâmplă. Fiecare soluție posibilă are obstacolele ei, dar adevărul este că nu poți ști ce se va întâmpla și cum va funcționa până nu încerci. Dacă te gândești mai ales la obstacole, vei fi demotivat și te vei mișca, din start, într-un spațiu de rezolvare redus. Dacă te concentrezi pe beneficii, însă, vei fi însuflețit și motivat să cauți soluțiile optime. Ai încredere și încearcă. Dacă ceva nu merge, fă modificările necesare și încearcă din nou.
CUM SE MĂSOARĂ BUCURIA
Rich Sheridan spune că bucuria se măsoară în poveștile oamenilor. Clienții îți vor vorbi despre cum produsele tale le-au făcut viața mai ușoară și mai bună. Angajații îți vor vorbi despre felul în care munca în organizația ta le face viața mai frumoasă și mai împlinită.
Despre toate acestea, Richard Sheridan a scris două cărți:
Joy, Inc: How We Built a Workplace People Love
Chief Joy Officer: How Great Leaders Elevate Human Energy and Eliminate Fear
Surse: The Business Value of Joy Creating a Company Culture of Joy Foto: Pexels