Compania de software care înțelege valoarea de business a bucuriei
Muncim din ce în ce mai mult și ne este din ce în ce mai puțin bine. Ne concentrăm mereu pe performanța profesională și foarte puțin pe calitatea vieții. Efectele asupra sănătății și asupra fericirii noastre sunt clare.
Dar poate că echilibrul dintre viața profesională și viața personală ține de îmbinarea, nu de separarea celor două. Și poate că performanța profesională ține de umanizare, nu de detașare.
Există lideri revoluționari, în organizații inovatoare care au început să vadă și să aplice noi modalități de creștere a calității vieții pentru a îmbunătăți calitatea muncii.
Unul dintre ei este Rich Sheridan, CEO, Chief Storyteller și co-fondator al Menlo Innovations – o companie de soluții software și aplicații personalizate.
O BUNĂ CULTURĂ ORGANIZAȚIONALĂ ÎNCEPE DE LA ELIMINAREA FRICII
Rich Sheridan remarcă faptul că sunt organizații în a căror strategie de management a oamenilor există un loc special pentru fabricarea fricii. Sunt organizațiile cu mai multe niveluri ierarhice și care mereu renunță la oameni. Și uite-așa moralul și cultura orgnizațională alunecă rapid pe o pantă descendentă.
Cifrele statistice referitoare la nivelul scăzut de implicare al angajaților sunt printre cele mai citate și ajung până la valori de chiar 70%. Cum ar fi să nu mai pierdem această imensă energie umană? Ce putem face pentru a o valorifica eficient?
Îngrijorător este că tocmai acestea sunt organizațiile care se plâng că nu-i găsesc oamenii de care au nevoie. Cu toate acestea, este mai mult decât probabil că oamenii de care au nevoie sunt printre cei care tocmai au plecat – erau oamenii aceia care aveau nevoie de un leadership care să știe că frica distruge implicarea.
VALOAREA DE BUSINESS A BUCURIEI
Rich Sheridan este cel care primește grupurile de oameni care vin să viziteze și să afle despre cum se face software la Menlo Innovations. Rich spune că îi place să-i întâmpine pe oameni și să le ureze bun venit într-o companie care se concentrează în mod intenționat și conștient pe valoarea de business a bucuriei. Vede clar că oamenii nu prea știu ce să înțeleagă din asta și că sunt mirați că li se vorbește despre bucurie, când ei au venit să audă despre software. Și atunci Rich îi întreabă dacă ar prefera ca la software-ul lor să lucreze niște oameni bucuroși sau niște oameni mai puțin animați, plictisiți, poate chiar triști. Oamenii aleg imediat echipa bucuroasă. Și își motivează alegerea spunând că oamenii bucuroși sunt:
- mai implicați
- mai productivi
- au mai multă imaginație
- fac treabă mai bună
- pun preț pe talentul lor și pe produsul muncii lor
- se străduiesc mai mult să găsească soluții bune
- creează produse de calitate.
Și atunci conștientizează cu toții că, în realitate, bucuria are valoare de business – cât se poate de reală și de tangibilă.
CUM SE CREEAZĂ CULTURA BAZATĂ PE VALOAREA DE BUSINESS A BUCURIEI
„Formula e simplă și începe cu mine, spune Rich Sheridan. „Mai întâi eu a trebuit să învăț să scap de frică, s-o elimin din repertoriul meu personal de management al oamenilor. Apoi, am încurajat aceeași atitudine la toți cei care lucrează aici. Asta înseamnă că trebuie să-l învăț despre cultura companiei pe fiecare om care vine să lucreze la noi.
Dacă oamenii se simt în siguranță, adrenalina și cortizolul nu mai apar în peisaj, iar oamenii încep să aibă încredere unii în alții, pentru că au scăpat deja de teamă. Iar pe măsură ce crește încrederea (asta durează un pic), apare colaborarea. Și așa se ajunge la ceea ce înseamnă cu adevărat munca în echipă – acea muncă de echipă care nu are nevoie de organigrame și de ierarhii. Atunci se obține ceea ce își dorește fiecare organizație din lume: creativitate, imaginație, inventivitate, inovație.”
Asta se face înlăturând haosul și evitând birocrația. Compania este condusă printr-o structură bazată pe relații interumane – care este simplă, repetabilă, măsurabilă, vizibilă și este o sursă de energie pentru oameni.
Această abordare se regăsește în toate: spațiu, sistemul de management al proiectelor, recrutare, intervievare, angajare, onboarding (mecanismul de încadrare a noilor angajați în companie), practici de business etc. Fiecare dintre acestea se concentrează pe consolidarea unei culturi bazate pe valoarea de business a bucuriei.
METODE DE PRODUCERE A BUCURIEI
Reducerea comunicării prin intermediul electronicelor. Oamenii își vorbesc direct, față-în-față. Astfel, mesajul mai bogat (tonul vocii, expresie facială etc), așadar riscul ca oamenii să se înțeleagă greșit este mai mic. În plus, acest tip de comunicare creează conexiunea interumană și consolidează legăturile dintre oameni – care produc energie și stare de bine. Întrebat despre cum face pentru a păstra dovada conversațiilor, Rich spune că „oamenii care au nevoie de dovezi sunt cei care au nevoie să se apere sau să acuze – un indicator clar de activitate desfășurată în condiții de frică”.
Lucrul în perechi. Oamenii lucrează cu un partener – este o modalitate de lucru intens utilizată în multe domenii (poliție, medicină, zbor, stingerea incendiilor, control trafic aerian etc.). La Menlo, perechile se schimbă la fiecare cinci zile, iar numărul de parteneri crește (de exemplu, patru sau mai mulți oameni pot lucra în perechi de câte doi) dacă proiectul devine mai complex sau dacă termenul limită devine mai scurt. Beneficile sunt multiple: scade riscul de producere a erorilor, crește capacitatea de inovare, oamenii se completează și învață unii de la alții, crește durabilitatea și scalabilitatea activității, scade riscul de burnout.
Fii antropolog în domeniul tău de activitate. Când vine vorba de tehnologie, de exemplu, oamenii au dificultăți în a o utiliza pentru că li se cere să gândească ca un dispozitiv, în loc ca dispozitivul să fie adaptat omului. Asta scade bucuria la utilizare. La Menlo, angajații se pun în pielea omului pentru care concep softwarul și îl adaptează modului de gândire al acestuia, în așa fel încât să nu prea fie nevoie de acele manuale de utilizare pentru toNți. Optim ar fi ca să devenim observatori atenți și empatici, care să-i înțeleagă bine pe oamenii pentru care creează produse – să afle lucruri despre ei, să le cunoască scopurile personale și profesionale, să le înțeleagă vocabularul, modul de lucru – pentru a putea crea pentru ei produse care să le ofere o experiență de utilizare care nu doar să e fie de folos, ci să le producă bucurie.
Asumă-ți responsabilitatea pentru produsul pe care îl creezi. Menlo stipulează returnarea unei importante sume de bani către clienții săi dacă produsele furnizate nu produc rezultatele așteptate. Indiferent de natura activității unei companii, există modalități specifice și funcționale de a fi implicat în ce faci și de a-ți păsa de oamenii pentru care creezi.
Serverele companiei nu pot fi accesate din afara companiei. Astfel, când oamenii pleacă de la serviciu (acasă sau în vacanță), chiar își lasă munca în urmă și sunt pe deplin disponibili pentru viața lor personală. „Scopul nostru este să ne desfășurăm activitatea într-un ritm omenesc normal”, spune Rich Sheridan. În plus, acesta amintește că oamenii obosiți creează produse de calitate inferioară. Dincolo de responsabilitatea pe care o ai față de clienții tăi, dacă nu te poți mândri cu munca ta nu vei munci cu bucurie.
Părinții își pot aduce nou-născuții la serviciu. „Oamenilor le place foarte mult să aibă nou-născuți la birou. Nu suntem o creșă – fiecare părinte este responsabil pentru copilul său. Dar când bebelușul tău este mai agitat, un coleg îți va sări în ajutor. E nevoie de un sat ca să fie crescut un copil, cum se spune. Satul nostru e la al treisprezecelea copil. Când iarna e grea și e multă zăpadă, părinții știu că nu trebuie să se streseze cu soluții de urgență pentru supravegherea copiilor. Îi pot aduce la birou, iar spațiul se umple cu energie. Este plăcut pentru toată lumea și mult și puțin stresant pentru părinți”, spune Rich Sheridan.
Experimentează ca să vezi ce se întâmplă. Fiecare soluție posibilă are obstacolele ei, dar adevărul este că nu poți ști ce se va întâmpla și cum va funcționa până nu încerci. Dacă te gândești mai ales la obstacole, vei fi demotivat și te vei mișca, din start, într-un spațiu de rezolvare redus. Dacă te concentrezi pe beneficii, însă, vei fi însuflețit și motivat să cauți soluțiile optime. Ai încredere și încearcă. Dacă ceva nu merge, fă modificările necesare și încearcă din nou.
CUM SE MĂSOARĂ BUCURIA
Rich Sheridan spune că bucuria se măsoară în poveștile oamenilor. Clienții îți vor vorbi despre cum produsele tale le-au făcut viața mai ușoară și mai bună. Angajații îți vor vorbi despre felul în care munca în organizația ta le face viața mai frumoasă și mai împlinită.
Despre toate acestea, Richard Sheridan a scris două cărți:
Joy, Inc: How We Built a Workplace People Love
Chief Joy Officer: How Great Leaders Elevate Human Energy and Eliminate Fear
Surse:
The Business Value of Joy
Creating a Company Culture of Joy
Foto: Pexels