Cum poate un CEO să inspire schimbarea într-o organizație rezistentă la transformare
În această eră în care, să admitem, suntem cu toții copleșiți, într-o măsură sau alta, de schimbări rapide și nevoia unor adaptări constante, multe companii întâmpină dificultăți în a adopta transformările culturale și tehnologice. Dacă e să ne uităm la opinia multor specialiști, rezistența la schimbare poate avea multiple cauze: temerea de necunoscut, cultura organizațională rigidă, procesele vechi și zona de confort a angajaților.
În acest context, rolul CEO-ului devine crucial, pentru că este liderul care trebuie să inspire și să ghideze compania spre noi orizonturi.
Ce este leadership-ul transformațional
Un stil de conducere care se concentrează pe inspirarea și motivarea angajaților pentru a-și depăși limitele și pentru a contribui activ la realizarea unei viziuni comune. Liderii transformaționali sunt vizionari, au capacitatea de a motiva echipele să îmbrățișeze schimbarea și să contribuie la succesul organizației pe termen lung. Spre deosebire de stilul de leadership tranzacțional, care se bazează pe monitorizare și recompense pe termen scurt, leadership-ul transformațional promovează schimbări durabile prin angajamentul și încrederea angajaților.
Liderii transformaționali reușesc să crească performanța echipei prin comunicarea eficientă a unei viziuni și prin stimularea unui spirit de cooperare și inovație, conform unei analize efectuate de Harvard Business Review.
Un CEO care dorește să implementeze o schimbare trebuie să fie un exemplu în acest sens și să construiască un mediu deschis, în care inovația și colaborarea să fie încurajate. Să fie primul care adoptă valorile și comportamentele pe care dorește să le vadă în organizație.
CITEȘTE ȘI: Leadership digital: Cum să conduci o echipă remote într-o lume post-pandemică
Schimbarea culturală poate fi promovată prin crearea unor canale clare de feedback. CEO-ul trebuie să încurajeze angajații să ofere feedback constructiv și să vadă greșelile ca oportunități de învățare, nu ca eșecuri.
Comunicarea noii viziuni
Pentru ca o schimbare să fie eficientă, viziunea și strategia trebuie comunicate clar și frecvent. Angajații trebuie să înțeleagă de ce schimbarea este necesară, cum îi afectează și ce beneficii aduce pentru organizație.
Organizațiile care implementează schimbări au o rată de succes mult mai mare atunci când comunicarea este clară și angajații sunt implicați activ în process, arată cercetări realizate de McKinsey & Company.
Cultura experimentării și a încrederii
Pentru a inspira schimbare, CEO-ul trebuie să susțină o cultură a experimentării și a inovării. Acest lucru înseamnă să încurajeze testarea de noi idei, să accepte eșecurile ca parte a procesului de învățare și să recompenseze inovațiile reușite.
Totodată, pentru a depăși rezistența la schimbare, este esențial ca CEO-ul să construiască încredere și să promoveze un mediu colaborativ. Încrederea este fundamentală pentru angajații care trebuie să se adapteze la schimbare.
Și, încă ceva, de care nu avem voie să uităm: CEO-ul trebuie să aprecieze eforturile angajaților și să arate că fiecare contribuție contează în drumul spre succesul comun.
Foto: freepik.com