Ana Maria Petcu: “Provocarea este să creăm punți între generații și să creștem succesori puternici pentru rolurile cheie”
Pandemia ne-a pus pe toți în situația de a ne reseta mentalitatea, obiceiurile și chiar întreaga viață așa cum o știam înainte. Cu toții am fost nevoiți «peste noapte», în cel mai concret sens al expresiei, să părăsim zona de confort, să învățăm și să ne adaptăm din mers tuturor schimbărilor care au apărut de la o zi la alta, indiferent dacă vorbim despre viața personală sau profesională.
Interbrands Orbico este una dintre companiile care a știut să treacă cu brio peste perioada pandemiei și care s-a adaptat la timp cerințelor de pe piața muncii. Interbrands Orbico știe să-și motiveze angajații, să-i facă să se simtă bine la serviciu și să atragă mereu noi talente.
“Piața muncii a fost una dintre zonele în care pandemia a produs cele mai mari transformări și schimbări de paradigmă. În primă instanță, am avut de-a face cu o stare de confuzie generată de incertitudine și nesigurață în ceea ce privește stabilitatea locurilor de muncă și capacitatea companiilor de a rezista în fața pandemiei. Candidații au devenit mai precauți și reticenți la a face mutări în sfera profesională. Cu toate acestea, pe măsură ce ne-am adaptat noului context pandemic, piața muncii s-a mai liniștit, și-a reluat dinamica, poate chiar mai intens decât înainte, dar pornind de la o altă bază și având așteptări mai mari și diferite de la companiile angajatoare”, explică Ana Maria Petcu, Manager Resurse Umane la Interbrands Orbico.
Echipa de recrutare Interbrands Orbico a acceptat momentul schimbărilor și s-a adaptat repede noii realități, luând constant pulsul candidaților și intervenind acolo unde era necesar cu detalii, clarificări și informații menite să aducă echilibru și claritate pentru candidați. “Colegele noastre au fost permanent alături de oameni și i-au asigurat constant că suntem cu adevărat o companie de încredere, puternică și echipată corespunzător pentru a face față provocărilor externe”.
“Vom menține și încuraja în continuare modelul de lucru hibrid”
Interbrands Orbico are și diverse strategii de HR prin care se promovează retenția angajaților și atragerea de noi talente. Are o echipă de management mixtă, receptivă la idei și inițiative în toate ariile de business, care pune mare accent pe zona de resurse umane. Astfel, celor de la Interbrands Orbico le-a fost ușor să implementeze rapid, chiar de la începutul pandemiei, un mod de lucru hibrid, acolo unde această opțiune a fost posibilă. “Mai mult decât atât, vom menține și încuraja în continuare acest model de lucru hibrid. Noul nostru sediu este deja adaptat și echipat corespunzător pentru munca asincron și prezența fizică la birou, în funcție de necesitățile de business. Am pus pe primul loc acest aspect, având în vedere faptul că, în contextul actual, pentru majoritatea candidaților acesta este un criteriu hotărâtor în ceea ce privește decizia de a aplica la o companie sau chiar de a accepta o ofertă de angajare”, este de părere Ana Maria Petcu.
Organizația derulează concursuri de idei și inițiative adresate angajaților, menite să încurajeze inovația pe plan local și la nivel de grup. Pe lângă premiile pe care le pot câștiga, angajații au satisfacția și bucuria de a-și putea promova ideile în organizație și chiar de a le vedea implementate național sau global. “Aceste concursuri de idei creează punți de comunicare cu colegii noștri și sunt o sursă de motivare. În același timp, un alt pilon important pentru organizația noastră se referă la implicarea noastră în susținerea proiectelor de CSR pentru categoriile sociale vulnerabile (copii, femei, persoane cu dizabilități) în parteneriat cu diferite asociații naționale dar și internaționale. Spre exemplu, în această perioadă, ne-am implicat și am oferit ajutor persoanelor afectate de războiul din Ucraina, atât refugiaților, cât și celor aflați în continuare în zonele afectate de conflict”, adaugă managerul de resurse umane.
Cei de la Interbrands Orbico sunt atenți și la echilibrul emoțional și starea de bine a angajaților și vin către ei cu ateliere, workshop-uri și diferite webinarii educative care ating subiecte din diferite zone: alimentație sănătoasă, relaxare, echilibru emoțional, parenting și altele.
“În același timp, am reînceput să ne (re)întâlnim și să ne reconectăm în cadrul teambuilding-urilor pe care le organizăm cu și pentru echipele noastre. Prin programele și activitățile pe care le creăm pentru colegii noștri, încercăm să acoperim o arie cât mai largă de interese cu care ei să rezoneze atât la nivel personal, cât și profesional. Astfel, ne dorim să construim o cultură organizațională puternică, în care fiecare dintre noi să simtă că trăiește cu adevărat valorile companiei: Respect, Integritate, Schimbare, Pasiune, Încredere, Responsabilitate, Expertiză”, mai spune Ana Maria Petcu.
“Punem accent pe o strategie ce are în centru starea de bine a colegilor noștri”
În România, rata de ocupare a absolvenţilor cu vârste cuprinse între 15 şi 34 de ani care şi-au finalizat educaţia sau formarea continuă să fie mai mică decât media UE. Companiile oferă pachete de beneficii și programe astfel încât această resursă de talente să fie valorificată la maximum. “Un număr destul de mare dintre angajații noștri face parte din categoria de vârstă 18-34 de ani. Atât din teorie, dar mai ales din practică, am observat că pentru aceste generații este foarte important să simtă că fac parte dintr-o comunitate, să se simtă apropiați și conectați cu organizația, să simtă că munca lor este relevantă și de impact, dar și că au posibilitatea să promoveze, să facă mai mult. Punem accent pe o strategie ce are în centru starea de bine a colegilor noștri, Wellbeing; strategie care a fost primită cu brațele deschise în rândul colegilor. În același timp, observăm un interes mai mare pentru a participa în mod activ în competițiile interne, unde menționăm programul intern «Orbico Olympics» – inițiativă menită să încurajeze grija pentru sănătate și pentru societate”, explică managerul de resurse umane.
În același timp, în această organizație se pune accent și se lucrează constant la diferite programe de dezvoltare accelerată pentru cei cu potențial, programe care să îi așeze pe o pantă ascendentă din perspectiva carierei, astfel încât să fie pregătiți pentru alte responsabilități sau promovări în intervale de timp relativ scurte, între unu și doi ani.
Compania Interbrands Orbico are în prezent și un mix bun, echilibrat, în ceea ce privește generațiile de angajați.
“Avem mulți tineri pe care ne dorim să îi pregătim pentru roluri viitoare în cadrul companiei. Avem colegi cu multă experiență, care pot da mai departe expertiza pe care au acumulat-o de-a lungul carierei. Provocarea este să creăm punți între generații care să faciliteze transferul de cunoștințe și astfel să creștem succesori puternici pentru rolurile cheie din organizație. În acest sens, generăm proiecte interdisciplinare care să presupună o mare varietate de experiențe. De asemenea, sunt roluri pentru care abilitățile și mindsetul angajaților seniori este mai potrivit și compatibil cu nevoile organizației, deci cu siguranță își vor găsi în continuare locul în compania noastră”, adaugă Ana Maria Petcu.
“Suntem bucuroși când vedem echipe de oameni tineri și seniori care colaborează foarte bine. Acest lucru se întâmplă pentru că își acordă timp să se descopere unii pe alții, împărtășind emoții și valori comune. Cred cu tărie că este important să ne dăm șansa de a ne descoperi unii pe alții, colegi fiind, indiferent de vârstă, ierarhie sau gen. Doar așa ne putem armoniza și crește frumos împreună”.
“ADN-ul nostru este un mix de generații”
Interbrands Orbico este o companie echilibrată și din punct de vedere al diversității generaționale. Timpul, cu siguranță, a făcut ca Interbrands Orbico să-și creeze propriul ADN și se mândrește cu o echipă în care 59% din angajați au o vechime de peste 5 ani, 13% sunt deja veteranii organziației cu peste 10 ani, iar aproape 5% au peste 6 ani în organizație.
Ana Maria Petcu crede că este esențial ca generațiile pe care le au în organizație să se poată completa pentru a avea rezultate excelente. “ADN-ul nostru este un mix de generații XYZ, fapt pentru care unul dintre obiectivele departamentului de resurse umane este de a găsi constant cele mai potrivite și de interes oportunități de dezvoltare pentru fiecare dintre colegii noștri. Am vorbit despre generații, diversitate, (anti)discriminare, însă ce mi-ar plăcea să reținem este că, dacă vom găsi acele lucruri comune care să creeze/să se transforme în oportunități pentru fiecare dintre noi, împreună vom fi mai puternici”, conchide managerul de resurse umane.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 278
Pentru abonare, click aici