Exercitiu de flexibilitate
Flexibilitatea inseamna informatie
Cornelia Aurelia Coman, CEO Ing Asigurari de Viata
Flexibilitatea, ca forma de competenta individuala, inseamna abilitatea de a lucra si actiona eficient intr-o diversitate de situatii, de a evalua in mod obiectiv o situatie si de a intelege diverse puncte de vedere. Aceasta competenta este premisa pentru a avea cea mai buna reactie in orice fel de context socio-economic. De aceea, in studiile mentionate ea a obtinut locul doi ca importanta.
A fi un manager flexibil inseamna a ACTIONA si nu a reactiona la schimbarile care apar in interiorul sau exteriorul companiei pe care o conduci. Flexibilitatea se vede in amplitudinea schimbarilor initiate, precum si in rapiditatea cu care ele sunt operate. Tocmai de aceea, intr-un mediu dinamic, flexibilitatea este una dintre garantiile pentru un business de succes. Ganditi-va la cat de rapid se schimba datele din piata si la nevoia organizatiilor de a fi pregatite pentru aceste schimbari! Mai mult, organizatiile de succes sunt cele care genereaza schimbarea (care creeaza tendintele din piata), iar toate acestea sunt posibile atunci cand si liderii lor sunt flexibili.
Va voi oferi un exemplu de actiune care demonstreaza adaptabilitate in piata.
In 1998, atunci cand am lansat produsele unit-linked, le-am gandit ca pe o solutie de economisire pentru o pensie decenta, pentru ca reforma pensiilor nu era inca o prioritate, iar sistemul de pensii era in administrarea exclusiva a Statului, pensia de stat nefiind suficienta. Asadar, nevoia exista, iar noi ne-am adaptat la ceea ce romanii aveau atunci nevoie, oferindu-le un produs cat mai asemanator cu un fond de pensie. Mai departe, in urma unor studii conform carora oamenii au nevoie de garantii atunci cand economisesc, si mai ales cand economisesc pentru pensia lor, am creat fondul de pensii facultative ING Optim, care ofera participantilor, la finalul perioadei de plata, cel putin suma contributiilor nete.
Dupa lansarea pensiilor private obligatorii, am pregatit si lansat serviciul MyING odata cu colectarea primelor contributii, atat pentru a oferi clientilor posibilitatea de a-si verifica oricand contul de pensie obligatorie, cat si pentru a creste transparenta in comunicarea cu clientii nostri si increderea in produsele si serviciile noastre.
Cand trebuie, suntem si inflexibili. Un exemplu care ar putea ilustra lipsa de flexibilitate este indeplinirea unor cerinte din partea unor clienti care ar presupune incalcarea regulilor de conformitate cu legislatia in vigoare sau cu normele ING sau incalcarea politicilor de management al riscului.
Pe managerii care dau dovada de rigiditate, care respecta intotdeauna procedura si care nu sunt dispusi sa se abata niciodata de la manual, i-as invita sa priveasca dincolo de aria lor de responsabilitate pentru a avea o imagine mai clara, de ansamblu si pentru a intelege mai bine ceea ce se intampla in cadrul companiei, dar si sa aiba o comunicare foarte deschisa cu persoana care initiaza schimbarea pentru a percepe corect resorturile ei.
Cred ca, aceste doua premise fiind indeplinite, un manager va deveni mult mai flexibil si deschis la schimbare. Dar de unde ar putea veni lipsa de flexibilitate? Consider ca inflexibilitatea vine in primul rand din lipsa de informatie.
Necunoasterea si lipsa detaliilor te face reticent la schimbare. Avand imaginea de ansamblu asupra lucrurilor si cunoscand datele de care ai nevoie, vei fi constient si de consecinte si vei deveni mai flexibil. Cu un lider care comunica deschis orice schimbare, un manager va trece mai usor printr-un proces de schimbare, dand dovada de mai multa flexibilitate.
Dar flexibilitatea ar putea insemna si inconsecventa atunci cand, in doua contexte foarte similare, are loc o actiune sau se manifesta o atitudine diferita a managerului. Neseriozitatea apare atunci cand nu faci ceea ce ai de facut.
Un fel de fitness pentru organizatii
Mugur Dogariu Managing Director, Pay Store
Intr-o viziune mai larga, cred ca adaptabilitatea ca trasatura definitorie este ceva mai importanta. Flexibilitatea este doar una dintre valorile sau trasaturile care, insumate, genereaza capacitatea de adaptare. In randul calitatilor pe care trebuie sa le ai ca sa fii adaptabil, flexibilitatea poate sau nu sa faca parte. Imaginati-va un vanzator dintr-un bazar turcesc ajuns la Procter&Gamble! Vanzatorul e flexibil, dar nu se va adapta, are nevoie de alte calitati pentru asta.
Flexibilitatea in sine nu este o trasatura pozitiva in toate situatiile si nici in anumite profiluri de job. Cum ar fi o echipa de Credit Control care spune unui client rau platnic "nu-i nimic… ne poti plati si luna viitoare. Daca vrei si nu te superi"?!
Evident, la polul opus, in contextul crizei actuale, flexibilitatea trebuie sa existe, iar lipsa ei poate insemna intrarea in culise. Cel mai evident exemplu ar fi pozitionarea de pret pentru servicii similare. Cu amendamentul valorilor brandului desigur, atunci cand exista…
Cu alte cuvinte, in functie de context, flexibilitatea poate fi valoroasa pentru adaptabilitate, sau din contra, evaluarea facand diferenta.
Din alt unghi, cel al nivelului la care te afli in organizatie si in functie de ceea ce coordonezi, iti este necesar un nivel diferit de flexibilitate. Fara a generaliza, nu cred ca un director financiar "flexibil" e de dorit in marea majoritate a cazurilor. Pe cand, pentru directorul de marketing, sa intuiasca si sa adopte flexibilitatea in propunerea de preturi e esential. De asemenea, managerul de vanzari poate alege sa urmareasca oportunitati pe care in mod normal nu le are in vedere…
Evident, atunci cand conduci intreaga organizatie, flexibilitatea poate insemna modificarea echilibrului intre departamente/procese.
Pentru noi, in aceasta perioada, flexibilitatea a constat in modificarea rapida a structurii organizatiei in punctele-cheie, dar si in procesele care pot aduce un plus de valoare pe termen scurt si sustenabile in viitor. Am taiat marea parte a costurilor redundante fara a ne atinge de cele care ar fi periclitat obiectivele pe termen lung. Am reorientat talentele in organizatie, le-am indrumat catre punctele esentiale in aceasta perioada. Mai mult, nu am ezitat sa crestem in afara planurilor initiale, sa angajam oameni chiar si in afara limitelor bugetate pentru a ne concentra in punctele-cheie. Pentru ca am decis sa privim criza ca pe o oportunitate de "fitness", in care "grasimea trebuie sa dispara, iar muschii sa fie antrenati pentru a alerga mai repede!"
Un exemplu privind lipsa de flexibilitate ar fi rigidizarea limitelor de credit sau analiza mai atenta a profitului adus de capitalul investit si renuntarea la acele vanzari care ar insemna utilizarea slaba a capitalui – foarte scump si greu de gasit. Nu stiu daca sunt in masura sa dau sfaturi despre flexibilitate altor manageri din afara organizatiei pe care o conduc, pentru ca nu le cunosc situatiile si cred ca intelegerea situatiei este esentiala in luarea unei decizii corecte. Pot, in schimb, sa spun ce as face eu. Manualul si procedura sunt esentiale. Dar sa nu uitam ca ele teoretizeaza, structureaza si statueaza notiuni sau reguli valabile in general, in majoritatea situatiilor, dar nu in toate. Nu as ezita nici o secunda sa eludez manualul, sa schimb procedura sau sa lupt pentru o idee iesita din tipare de care sunt convins.
Automat insa iti asumi si riscul, iar toleranta la risc este diferita in functie de individ. Gradul de flexibilitate este dat, in principiu, de "limita de rupere", cu radacini in principiile si valorile fiecarui individ. Sunt lucruri, situatii, idei pe care nu le putem accepta, riscuri pe care nu ni le putem asuma. Daca limita aceasta este atinsa, evident profilul individului este nepotrivit jobului sau situatiei.
In alte cazuri, inflexibilitatea apare din cauza lipsei experientei anterioare, a unei referinte in bagajul informational. Suntem inflexibili cand situatia nu are precedent, noi tinzand sa aplicam solutii cunoscute, clisee. O analiza corecta a situatiei, listarea tuturor optiunilor, dar cu evaluarea obiectiva a riscului pot debloca situatia.
Flexibilitatea poate denota inconsecventa sau neseriozitate in situatia in care isi pierde directia, in situatia in care intervine prea des. Atunci cand devine un mod de viata…
Cu exceptia businessurilor in care este nevoie de o flexibilitate totala permanenta, rare in peisajul contemporan.
Apropierea de client
Tjeerd Jegen, Director General real,- Hypermarket Romania
Flexibilitatea este abilitatea de a te adapta, tu singur sau intreaga echipa din care faci parte, la schimbarile mediului, cu scopul de a imbratisa cu succes aceste schimbari si de a le utiliza in folosul tau.
Cel mai bun exemplu de adaptabilitate din cadrul companiei noastre este ca real,- Romania si-a schimbat total conceptul de magazin si abordarea catre client la intrarea pe piata de la Bucuresti, in noiembrie 2007. De atunci incoace, real, – a ramas un hipermarket unde si calitatea, nu doar pretul, sunt importante. Un studiu recent al companiei de cercetare de piata GFK arata ca, intr-adevar, consumatorii romani percep aceasta preocupare pentru calitate a hypermarketului pe care il conduc.
Dar lucrurile nu stau astfel peste tot. Din perspectiva unui client nemultumit pot sa spun ca multi dealeri din sectorul auto nu au piese de schimb pe stoc si in consecinta nu au posibilitatea de a repara o masina in cel mai scurt timp. E nevoie sa comanzi piesele necesare separat si timpul de asteptare devine foarte lung pana cand masina in cauza este reparata. Aceasta lipsa de flexibilitate nu mai indeplineste asteptarile clientilor in 2009. Or, este evident ca numai companiile care sunt flexibile si isi imbunatatesc serviciile in folosul clientilor vor avea succes pe termen lung. De aceea, managerilor care sunt extrem de rigizi si nu fac decat sa urmareasca cu strictete pasii din manual le recomand sa se puna in locul clientului si sa priveasca intr-o noua lumina afacerea lor. Le sugerez sa vorbeasca cu clientii lor si sa afle direct de la acestia motivele pentru care nu sunt multumiti sau sa-i intrebe ce ar dori sa schimbe. Cu siguranta vor afla toate lucrurile de care au nevoie pentru a avea succes.
Corolar
Ca in multe alte aspecte ale vietii, flexibilitatea trebuie sa fie cu masura. Sunt domenii in care ea n-ar trebui practicata (legile statului se aplica in toate cazurile), dar in business flexibilitatea e o forma de adaptabilitate la un context economic mereu provocator, mereu in schimbare. O modalitate de a te plia pe nevoile clientilor si de a raspunde in timp util asteptarilor lor.