Cât de bine îți cunoști angajații?
Se vorbește tot mai des despre relația dintre angajator și angajați. Despre o companie care funcționează bine se spune că strategiile sunt făcute în funcție de angajați. Adică, pentru profitul companiei, angajații trebuie sa se simtă în largul lor și să meargă la serviciu cu drag și de drag. Dar toate companiile funcționează așa? Cât de bine își cunosc angajatorii angajații?
Într-o perioadă în care este mai important decât oricând să îți faci angajații fericiți, devine esențial pentru fiecare angajator să își cunoască membrii echipei cât mai bine. Pentru că nu ai cum să le oferi o experiență de muncă care sa îi facă fericiți fără să știi care sunt nevoile lor.
Având în vedere acest subiect, Mindspace a realizat Studiul Employee Happiness Survey pornind de la răspunsurile a 5.000 de angajați din 7 țări referitoare la modul în care preferințele lor sunt evaluate la locul de muncă și la beneficiile de care au nevoie pentru a se simți implicați și fericiți la muncă.
Studiul arată că, la nivel global, aproximativ o companie din 5 (21%) nu evaluează implicarea angajaților. În România, 96% dintre angajații care desfășoară o muncă de birou spun că se simt implicați în munca lor. Însă 15% dintre companii nu implementează o astfel de metodă de evaluare. Acestea ratează primul și cel mai important pas în creșterea nivelului de fericire și implicare al angajaților lor și ignoră un instrument care le poate îmbunătăți performanța în business – să îi întrebe pe angajați ce simt față de locul lor de muncă.
De exemplu, în studiu se regăsesc date conform cărora companiile mari evaluează implicarea angajaților mai mult decât companiile mici: doar 6% din companiile mari nu evaluează nivelul de satisfacție al angajaților, pe când în cazul companiile mai mici 21% nu folosesc astfel de instrumente.
Primul pas în îndreptarea acestei situații este unul simplu: întreabă-ți angajații cum se simt. Ce le place la job-urile, birourile sau echipele lor, la atmosfera din companie, brand-ul angajatorului, stilul de management, produsele și serviciile oferite? Pentru aceasta, pot fi folosite chestionare simple, întâlniri cu toți angajații sau sesiuni de feedback cu scopul de a identifica aspectele ce pot fi îmbunătățite și lucrurile bune pe care compania le face deja. În companii mai mici, întâlnirile cu toți angajații, care presupun implicarea directă a acestora, sunt o modalitate bună de a crea cadrul necesar pentru ca aceștia să participe în mod activ. În cazul companiilor mai mari, feedback-ul angajaților din întreaga companie trebuie cerut cel puțin o dată pe an, prin intermediul unui chestionar. Toate acestea nu înlocuiesc sesiunile de feedback 1:1 sau întâlnirile de echipă, dar oferă o viziune de ansamblu asupra întregii companii.
Conform Happiness Survey, acestea sunt cele 5 lucruri esențiale pe care ar trebui să le știi despre angajații tăi:
- Angajații români iubesc flexibilitatea. Flexibilitatea vine în multe forme, iar preferințele angajaților nu sunt mereu aceleași. Însă, dacă este vorba despre programul de muncă, mai multe de jumătate (54%) dintre angajații români care își desfășoară activitatea dintr-un birou și-ar dori să aibă un program mai flexibil, acesta fiind al doilea cel mai dorit beneficiu după cele financiare. Pe de altă parte, flexibilitatea se poate referi și la spațiile de lucru: când nu lucrează de la birou, 46% dintre angajații români au spus că preferă să lucreze de acasă. Cu toate acestea, 41% dintre ei muncesc doar dintr-un singur birou.
- Sănătatea este esențială. 98% dintre angajații români care își desfășoară activitatea dintr-un birou consideră importante activitățile de wellness în spațiul de lucru. Cu toate acestea, 34% dintre ei susțin că întreprinderile pentru care lucrează nu oferă nicio activitate care să îmbunătățească starea lor de bine, o lacună care ar trebui acoperită. Întrebați care sunt caracteristicile spațiului de muncă despre care cred că au cel mai mare impact pozitiv asupra bunăstării mentale la muncă, 71% dintre angajați au menționat că iluminarea bună sau lumina natural sunt de cea mai mare importanță. De asemenea, 33% dintre angajații români simt că o diferență ar fi făcută și de elemente verzi, precum plante sau copaci. Un alt element des menționat a fost mobilierul mai sănătos, precum scaunele ergonomice, birourile cu înălțime ajustabilă sau cele la care se lucrează din picioare.
- Vor să colaboreze, dar apreciază intimitatea. Deși pare un subiect foarte simplu de evaluat, colaborarea are și ea niște variabile. Întrebați despre ce tip de spațiu de lucru creează cele mai bune condiții pentru productivitate, aflăm că angajații români apreciază intimitatea: pe locul întâi, la egalitate, se află birourile private și birourile din care lucrează un număr mic de oameni, aceste opțiuni fiind preferate de 28% dintre cei chestionați. Pe de altă parte, peste 81% dintre angajați consideră că, pentru a fi fericiți la muncă, trebuie să lucreze din spații care promovează colaborarea și care creează medii ce încurajează interacțiunea. Astfel, angajații trebuie să aibă mai multe opțiuni: atât birouri private cât și spații deschise, cum ar fi zonele de lounge cu canapele sau spații unde pot lucra împreună. O bună opțiune, în acest caz, sunt spațiile de coworking, cum este Mindspace, care oferă soluții flexibile, membrii având posibilitatea de a alege spațiul din care doresc să lucreze.
- Își doresc un spațiu de lucru fericit. După cum arată Employee Happiness Survey, oamenii care sunt fericiți au tendința să facă parte dintr-o cultură organizațională pozitivă: la nivel global, 33% dintre angajații fericiți își descriu mediul de lucru ca fiind prietenos, spre deosebire de doar 10% dintre angajații fericiți. Un alt exemplu pentru cum nivelul de fericire poate fi influențat de cultura organizațională este faptul că o treime dintre participanți au menționat că, în cazul companiilor lor, aceasta este foarte neinteresantă și 58% dintre angajații nefericiți își caută, în mod activ, un nou loc de muncă sau se gândesc să facă acest lucru. Cu astfel de informații la îndemână, echipele de HR și reprezentanții din top management pot lucra și crea împreună programe bine fundamentate de învățare și dezvoltare profesională pentru echipele lor. Acesta va fi un mare avantaj pentru a deveni un angajator dorit de forța de muncă.
- Sunt motivați de obiective. Ce îi face pe oameni să meargă entuziasmați la muncă? În România, peste 32% dintre angajații cu un job de birou sunt motivați de atingerea anumitor obiective și de rezultatele obținute, în timp ce pentru 24% dintre aceștia este foarte important să găsească o semnificație în ceea ce fac. 78% au spus că găsesc un scop în activitatea lor, iar numai 5% au spus că acesta nu înseamnă nimic pentru ei.
Bineînțeles, dorințele și nevoile angajaților diferă de la o companie la alta, dar Employee Happiness Survey realizat de Mindspace este un bun început, oferind sugestii și idei despre cum spațiul de lucru poate fi îmbunătățit. Este responsabilitatea fiecărui lider și manager de HR să afle de ce au nevoie echipele lor și cum le pot ajuta. Pentru că un angajat fericit este primul pas către un business de succes.
Ca o continuare a celor descoperite în studiul realizat de către Mindspace, vă puteți înscrie la evenimentul „În căutarea fericirii la job. Organizația fericită.” organizat de Revista HR Manager, în data de 4 martie 2020, la DB Connect.