Destinaţia: management
Se alcătuieşte o echipă complexă, cu colegi de la mai multe departamente ale companiei. Pitch-ul de idei şi sugestii, desfăşurat în faţa unui ceai aromat sau a unei sticle cu băutură răcoritoare, se dovedeşte a fi un succes. Se pun la punct etape, dar şi detalii aparent mărunte, aşa cum este perioada de desfăşurare sau unde ar fi cel mai bine să fie cazaţi participanţii care nu sunt din Bucureşti. Pas cu pas, se conturează un proiect interesant, care va trebui să fie şi mai bun, şi mai provocator decât cel de anul trecut. Nu este uitată Social Media; compania Coca-Cola HBC – pentru că despre ea este vorba – este mai mult decât prezentă acolo, aşa că, de ce nu şi o iniţiativă deosebită?
Să mai schimbăm, să mai inventăm…
„Povestea” este despre „Destination: Management”, un program de dezvoltare profesională accelerată care se adresează tinerilor talentaţi, studenţi în ultimul an sau proaspăt absolvenţi şi masteranzi. Dar care este, în egală măsură şi o competiţie în urma căreia poţi intra într-o perioadă de pregătire de 2 ani, cei 11 trainee selecţionaţi fiind cei care au dat dovadă de abilităţile necesare pentru a ocupa o funcţie de management în cadrul companiei, în viitor. Ca să fie o reţetă perfectă, mai lipsea doar un ingredient, „Şcoala de Business”. Este, de fapt, acea parte a întregului program care oferă criteriile de selecţie „fine” prin care, din 30 de finalişti ce au ajuns să îi urmeze cursurile timp de o săptămână, se triază cei 11 trainee ce vor rămâne pentru doi ani în companie. Anul acesta a fost pentru prima dată organizată această şcoală, iar feedback- ul finaliştilor şcolari… extraordinar!
Cum s-a schimbat în timp echipa din Coca-Cola HBC, prin „intrarea în funcţiune” a acestui proiect? Am aflat de la Janina Rădulescu, Organizational Development Coordinator, Coca Cola HBC: „Odată asumată responsabilitatea noastră de a forma viitoarea generaţie de tineri profesionişti de succes, Management Trainee Program şi Business School-ul, au venit ca o continuare firească pentru întreaga echipă. În acelaşi timp, experienţa foarte bună a generaţiilor de trainee de până acum (inclusiv cei 6 candidaţi recrutaţi în 2012) ne confirmă faptul că direcţia abordată este cea corectă şi că impactul asupra întregii companii este, fără îndoială unul pozitiv.”
Obiective, implicare, dar… ce înseamnă lider?
De la Monica Oprescu, Junior HR Business Partner, coordonatorul programului Business School, am aflat mai multe informaţii despre proiectul din acest an: „Ne-am întrebat cum să facem să îi selectăm pe cei mai potriviţi candidaţi dintre cei 30 de participanţi la Business School. Ne-am dat seama că este esenţial să îi implicăm foarte mult în proces pe viitorii manageri, cu scopul de a-i ajuta să se apropie de această generaţie, să aibă contact direct cu potenţialul fantastic pe care îl au participanţii.”
Dar ce înseamnă un manager, din punctul de vedere al unui finalist?
Şerban Tuslea ne-a spus pe un ton categoric: „Un om care mai are puţin de învăţat despre cum să ajungă un lider”.
Şi aşa am fost curioşi să aflăm de la candidaţi… Au interacţionat cu oameni, cu manageri, dar cu câţi lideri? Bogdan Popa a declarat: „Nu mă gândesc acum doar la liderul companiei, pe care l-am cunoscut în prima zi şi care mi se pare într-adevăr reprezentativ. Ziua cu vizita de piaţă mi-a adus în faţă alţi… lideri. Oamenii aceia din vânzări chiar ştiu, prin puterea de persuasiune, comunicare şi atenţia către interlocutor, oamenii aceia ştiu şi cum să vândă şi cum să fie lideri în ceea ce fac. Conving aparent fără efort, pentru că ştiu şi cum să-şi dozeze informaţia, să moduleze tonul vocii, astfel încât… să obţină rezultat!”.
„Managerul este cel care ştie totul despre departament, despre funcţionarea lui şi poate să organizeze activitatea foarte bine. Dar liderul este cel care insuflă, este cel care odată intrat într-o sală stârneşte emoţie, captează atenţia fără efort prea mare”, a fost de părere Diana Oprişcan.
Loredana Antonescu a nuanţat: „Liderul este acea persoană care îţi poate fi model. Un manager poate fi manager, dar nu şi model. Un lider este persoana pe care majoritatea o urmează din plăcere, din convingerea că ceea ce spune este adevăr.”
Şi nu în ultimul rând, „liderul este acea persoană care şi ştie ceva mai mult despre cum să transmită informaţiile şi aşteptările. Se adaptează pe nevoile audienţei lui: un om simplu, din fabrică, unul dintre manageri, sau… un Management Trainee, abia intrat în companie”, a completat Loredana Antonescu.
Bogdan Popa, candiatul cu „antecedente” solide de muncă în zona voluntariatului şi orientat acum spre vânzări, a adăugat: „Din experienţa mea, aceea în care trebuia să conving oamenii să ne urmeze şi să lucreze pentru un scop nobil fără a aştepta o plată, am înţeles că trebuie să ai şi un anumit stil de viaţă, bazat pe adevărate valori, pentru a fi un lider, adică ceva mai mult decât un manager. Apoi atitudinea şi cum să stimuleze oamenii din jur nu numai să răspundă, dar şi să-şi pună întrebări. Esenţială este şi carisma…”.
Pas cu pas, mai aproape de miezul business-ului
Timp de o săptămână, cei 30 de finalişti au luat parte la un program intensiv de cunoaştere a companiei şi au interacţionat cu managerii în cadrul prezentărilor şi exerciţiilor practice de business. În cele cinci zile de lucru au făcut cunoştinţă cu diferite departamente, au vizitat linia tehnologică – fabrică, depozite -, au gustat din experinţa de piaţă alăturându-se oamenilor din vânzări, apoi au intrat în partea practică şi de testare.
„Din perspectiva participanţilor, vroiam ca ei să încerce şi un altfel de test, diferit de testele clasice folosite în majoritatea proceselor de recrutare. Aşa am ajuns la ideea de a-i provoca să pregătească un proiect tehnic, specific funcţiunii în care îşi doreau să lucreze, şi care să îi motiveze să folosească tot ceea ce au învăţat pe parcursul săptămânii de Business School. Aceasta probă a avut un succes deosebit, pentru că i-a provocat pe colegii noştri manageri să găsească mixul potrivit între expertiză şi potenţial, iar pe participanţi să fie extrem de implicaţi şi atenţi în toate zilele, ca nu cumva să scape vreo informaţie cheie pentru proiectul lor!”, a detaliat Monica Oprescu, coordonatorul proiectului Business School.
Ziua a doua, cu vizita la fabrica din Ploieşti „a fost bogată şi complexă, dar şi cea mai aglomerată în detalii tehnice”, ne-a spus Cristina Stoicescu. „Miercuri, în schimb, a fost palpitantă! Oamenii din comercial sunt altfel decât credeam – vorbăreţi şi doar grăbiţi să te convingă, că aşa sunt vânzătorii… Am văzut că ei lucrează foarte mult cu oamenii, atât din reţea, dar mai ales cu cei cărora trebuie să le vândă. Ei ştiu să comunice altfel, să vadă altfel omul…”, a detaliat Bogdan, candidatul cu pregătire tehnică. Pentru el, ziua cu vizita la fabrică a fost… ca o „mănuşă”, datorită experienţei profesionale, a pregătirii. Dar şi pentru că: „Indiferent de pregătire, oricine ar fi rămas marcat de vizită în fabrică, pentru că dimensiunile, viteza de operare şi precizia sunt mai mult decât evidente, iar oamenii care lucrează acolo sunt impresionanţi prin calmul lor”.
Şi dacă reuşesc…
Din cei 30 de candidaţi care au trecut cu succes de provocările din Business School, 11 intră în ultima fază a procesului de selecţie, pentru 5 departamente ale companiei – Vânzări, Financiar, Marketing, Logistică şi Producţie-, în 3 oraşe în care Coca-Cola HBC deţine operaţiuni (Bucureşti, Timişoara şi Dorna).
Îi aşteaptă cele trei etape ale programului „Destination: Management” prin care vor cunoaşte mai bine business- ul, vor gestiona proiecte proprii şi chiar o echipă. Fiecare etapă fost gândită să pregătească pentru situaţii reale în organizaţie, sprijinul unui mentor fiind şi prevăzut în program. „Managerii formaţi de programul Management Trainee vor fi doriţi de orice organizaţie de top: vizionari, cu spirit de iniţiativă, mereu aflaţi în căutarea de răspunsuri şi noi provocări. Vor fi cei care vor vedea business-ul Coca-Cola HBC într-o lumină nouă şi cei care vor inova modul de a fi al organizaţiei”, spune Janina Rădulescu, Organizational Development Coordinator.
„Dacă voi reuşi să intru în cei 11, ulterior aş dori să pot învăţa mai mult pe partea mea, de marketing, să îmi pot da seama dacă mi se potriveşte într-adevăr, dacă e la fel cu ceea ce ştiam până acum. Şi, mai ales, dacă eu mă potrivesc cu marketingul”, spunea cu calm, candidata Alexandra Paven.
Finalul poveştii… Mergând puţin mai departe în timp timp, haideţi să vizualizăm luna decembrie 2013, ziua de 23. Poate fi sintetizată cam în acest fel, după părerea studenţilor cu care am stat de vorbă: lucru, gânduri de vacanţă, dar şi un mesaj către prieteni:… „Cum stai cu pregătirile de Crăciun? Ai timp să ne vedem puţin?… Dau o Cola!”
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici